  • 1. Data: 2021-09-21 01:16:05
    Temat: Powietrzna pompa ciepła wysokotemperaturowa
    Od: adam <a...@a...pl>

    Kiedy się budowałem to pompy ciepła były od cholery drogie. Teraz mam
    już dość szuflowania węgla i zastanawiam się nad taką pompą. Ogrzewanie
    mam mieszane, jakieś 2/3 powierzchni grzeją kaloryfery, a 1/3 - podłogówka.

    Ma ktoś? Jeśli tak to proszę o spostrzeżenia. Z opisów to pięknie
    wszystko wygląda, ale ciekawy jestem jak jest w praktyce.

  • 2. Data: 2021-09-21 01:46:22
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 21 September 2021 at 01:16:08 UTC+2, adam wrote:
> [...]
    >
    > Ma ktoś? Jeśli tak to proszę o spostrzeżenia. Z opisów to pięknie
    > wszystko wygląda, ale ciekawy jestem jak jest w praktyce.
    Pompa ciepła hałasuje nocą, jak nie lubisz spać, bo jest to doskonałe rozwiązanie.

    A gdy nadejdą srogie mrozy to się parownik oblodzi i pompa wyłączy.

    Szuflowanie węgla będzie wkrótce zakazane.

    Bez obladzania masz gdy temp w nocy na polu +5 C, czyli dzisiaj
    a już w listopadzie masz lód w parowniku, który działa jak izolator wymiany ciepła
    i możesz rozmrażać, polewać gorąca wodą, ale tego nie zmienisz, że pompa jest dobra
    na dodatnie temperatury.

  • 3. Data: 2021-09-21 07:24:12
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2021 o 01:16 adam <a...@a...pl> pisze:

> [...]
    >
    > Ma ktoś? Jeśli tak to proszę o spostrzeżenia. Z opisów to pięknie
    > wszystko wygląda, ale ciekawy jestem jak jest w praktyce.

    Mam, bez podłogówki. Pompa wpięta równolegle do kotła na drewno, który
    pracuje na bufor. Czyli PC grzeje wodę w buforze, z którego pompy obiegowe
    podają wodę na kaloryfery. W tamtym roku PC pracowała tylko w drugie
    taryfie (bufor ma 1500l). W tym roku mam 15kW foto na dachu i PC jest
    włączona całą dobę. Grzeje oczywiście dodatkowo CWU w zasobniku 300l do
    temp. 60stC.
    W praktyce to wygląda tak, że ciągle się zastanawiam czemu tak późno się
    na to zdecydowałem (po 20 latach pieprzenia się z drewnem).
    PC PP musi mieć większą moc niż PC wodna - wraz ze spadkiem temp.
    powietrza spada jej wydajność. Nie chce mi się teraz szukac wykresów, ale
    przy -15 ma jakieś 50-60% mocy znamionowej.
    PC jak pracuje z mocą maksymalną to hałasuje. Są nawet na to jakieś normy
    - nie możesz jej postawić w granicy (lub za blisko okien sąsiada).
    Poniżej masz statystyki od 18.12 - wtedy uruchomiłem PC. W ubiegłym
    sezonie 2 tygodnie w największe mrozy paliłem drewnem (nie pamietam już w
    jakim okresie, ale pisałem tu o tym przy okazji jakiejś dyskusji). Coś mi
    się kołacze, że to był tydzień w styczniu i tydzień w lutym. Koszt jest
    wyliczony dla taryfy G12W PGE. Dom 186m2, temp. 23 stC dzienna - od 5.30
    do 23.00. W nocy ustawione mam 21 - w praktyce nigdy do tylu przez noc
    nie schodzi.
    PC ma moc 16kW.

    PC - stan PC - zużycie kW Koszt
    2020-12-18 1 0
    2021-01-01 646 645 257,03 zł
    2021-01-29 1784 1138 453,49 zł
    2021-02-28 2568 784 312,42 zł
    2021-03-31 3872 1304 519,64 zł
    2021-05-01 4630 758 302,06 zł
    2021-06-01 4953 323 128,72 zł
    2021-07-01 4995 42 16,74 zł

    TG

  • 4. Data: 2021-09-21 07:39:53
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 21 Sep 2021 01:16:05 +0200, adam

> [...]
    >
    > Ma ktoś? Jeśli tak to proszę o spostrzeżenia. Z opisów to pięknie
    > wszystko wygląda, ale ciekawy jestem jak jest w praktyce.

    Niedawno sam sobie (sam) zamontowałem. Zwykłą 14kW (dla A2W35), nie
    wysokotemperaturową. Koszt z robotą własną 26kzł zł brutto z VAT 23%.
    Działa jak należy póki co.

    Podaj zużycie wungla, najlepiej przy 0sC, a jak nie to sezonowe, i jaka
    temperatura na grzejniki leci przy -20sC i przy 0sC.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 5. Data: 2021-09-21 08:34:14
    Od: uciu <a...@g...com>

    wtorek, 21 września 2021 o 01:46:23 UTC+2 m...@g...com napisał(a):

> [...]
    > i możesz rozmrażać, polewać gorąca wodą, ale tego nie zmienisz, że pompa jest dobra

    masz taką PC ze piszesz takie farmazony?
    Jakoś nie słyszę hałasu nawet jak chodzi na 90% mocy
    Jak się oblodzi to potem jest defrost i wszystko topnieje...

    mam. używam i póki co polecam

    uciu

  • 6. Data: 2021-09-21 08:39:51
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-09-20 o 16:46 -0700, a a napisał:
    > Pompa ciepła hałasuje nocą, jak nie lubisz spać, bo jest to doskonałe
    > rozwiązanie.

    Te ustrojstwa przecież wszystkie mają programator/pilot/aplikację, żeby
    móc wyłączać nocą.

    > A gdy nadejdą srogie mrozy to się parownik oblodzi i pompa wyłączy.

    Ostatnio przeglądam dokumentacje małych (4 kW) monobloków do
    instalacji w młynie. Póki co moim faworytem jest Genia Air od Saunier
    Duval. Producent pisze tam, że działa do -15 albo i -20. Większe mrozy
    zdarzają się co najwyżej parę dni, co kilka lat - a mieszkam w górach.

> [...]
    > wymiany ciepła i możesz rozmrażać, polewać gorąca wodą, ale tego nie
    > zmienisz, że pompa jest dobra na dodatnie temperatury.

    To, co piszesz, jest całkiem niezgodne z tym, co podają producenci
    współczesnych pomp.

    Mateusz

  • 7. Data: 2021-09-21 08:48:41
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 21/09/2021 01:46, a a wrote:
    > Pompa ciepła hałasuje nocą, jak nie lubisz spać, bo jest to doskonałe rozwiązanie.

    Mam monoblock. Niesłyszalny ze środka. Niesłyszalny z kilku metrów na
    zewnatrz. Brak drgań. Jedyne co słyszę w budynku to pompoa c.o.

    > A gdy nadejdą srogie mrozy to się parownik oblodzi i pompa wyłączy.

    Od diabli wiedza kiedy, pompy ciepła wykonują automatyczną procedurę
    rozmrażania, korzystajac z ciepła zgrobadzonego w buforze. Dzieje się to
    automatycznie. Mogę wyjśc o dowolnej godzinie, przy dowolnej
    temperaturze i zobaczyć jak wygląda parownik. Zazwyczaj jest czysty, bez
    lodu czy szronu.

> [...]
    > i możesz rozmrażać, polewać gorąca wodą, ale tego nie zmienisz, że pompa jest dobra

    Może zorientuj się, jak to teraz wygląda, zamiat bredzić od rzeczy.

  • 8. Data: 2021-09-21 08:53:08
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    > powietrza spada jej wydajność. Nie chce mi się teraz szukac wykresów,
    > ale przy -15 ma jakieś 50-60% mocy znamionowej.

    Ale są też pompy, których maksymalna moc w całym zakresie pracy jest
    stała - np. pompy Panasonic serii T-CAP

  • 9. Data: 2021-09-21 08:56:34
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2021 o 08:53 Uzytkownik <a...@s...pl> pisze:

    > Ale są też pompy, których maksymalna moc w całym zakresie pracy jest
    > stała - np. pompy Panasonic serii T-CAP

    ano są, pisaliśmy już z rok temu na ten temat - zapomniałem o tym. Ale
    kosztują swoje.

    TG

  • 10. Data: 2021-09-21 12:03:11
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 21 September 2021 at 08:34:15 UTC+2, uciu wrote:

> [...]
    > Jakoś nie słyszę hałasu nawet jak chodzi na 90% mocy
    > Jak się oblodzi to potem jest defrost i wszystko topnieje...

    Porównaj moc lodówki a PC, lodówki też nie slyszysz ?>

    PC to 10-100 razy większa moc sprężarki i to słychać i każdy słyszy, bo wibracje
    infradźwiekowe przenoszone są przez fundament, ściany i rury.

    Są osoby które wibracji nie słyszą, ale czują, wystarczy dotknąc instalacji ręką.