    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Powietrzna pompa ciepła wysokotemperaturowa
    Date: Tue, 21 Sep 2021 07:24:12 +0200
    From: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2021 o 01:16 adam <a...@a...pl> pisze:

    > Kiedy się budowałem to pompy ciepła były od cholery drogie. Teraz mam
    > już dość szuflowania węgla i zastanawiam się nad taką pompą. Ogrzewanie
    > mam mieszane, jakieś 2/3 powierzchni grzeją kaloryfery, a 1/3 -
    > podłogówka.
    >
    > Ma ktoś? Jeśli tak to proszę o spostrzeżenia. Z opisów to pięknie
    > wszystko wygląda, ale ciekawy jestem jak jest w praktyce.

    Mam, bez podłogówki. Pompa wpięta równolegle do kotła na drewno, który
    pracuje na bufor. Czyli PC grzeje wodę w buforze, z którego pompy obiegowe
    podają wodę na kaloryfery. W tamtym roku PC pracowała tylko w drugie
    taryfie (bufor ma 1500l). W tym roku mam 15kW foto na dachu i PC jest
    włączona całą dobę. Grzeje oczywiście dodatkowo CWU w zasobniku 300l do
    temp. 60stC.
    W praktyce to wygląda tak, że ciągle się zastanawiam czemu tak późno się
    na to zdecydowałem (po 20 latach pieprzenia się z drewnem).
    PC PP musi mieć większą moc niż PC wodna - wraz ze spadkiem temp.
    powietrza spada jej wydajność. Nie chce mi się teraz szukac wykresów, ale
    przy -15 ma jakieś 50-60% mocy znamionowej.
    PC jak pracuje z mocą maksymalną to hałasuje. Są nawet na to jakieś normy
    - nie możesz jej postawić w granicy (lub za blisko okien sąsiada).
    Poniżej masz statystyki od 18.12 - wtedy uruchomiłem PC. W ubiegłym
    sezonie 2 tygodnie w największe mrozy paliłem drewnem (nie pamietam już w
    jakim okresie, ale pisałem tu o tym przy okazji jakiejś dyskusji). Coś mi
    się kołacze, że to był tydzień w styczniu i tydzień w lutym. Koszt jest
    wyliczony dla taryfy G12W PGE. Dom 186m2, temp. 23 stC dzienna - od 5.30
    do 23.00. W nocy ustawione mam 21 - w praktyce nigdy do tylu przez noc
    nie schodzi.
    PC ma moc 16kW.

    PC - stan PC - zużycie kW Koszt
    2020-12-18 1 0