  • Data: 2020-08-08 19:37:25
    Temat: Re: Historyczna pralka automatyczna
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pani Ewa napisała:

    > Czy ktoś pamięta może, jakie były dostępne pralki we wczesnych latach
    > 80. w Polsce?
    >
    > Pamiętam, że u mnie w domu rodzinnym pojawiła się wtedy pierwsza pralka
    > automatyczna, nie mogę sobie przypomnieć jej nazwy, a nie ma co do tego
    > zgodności pośród żyjących świadków. Wg mnie nie był to Polar,
    > ewentualnie był to produkt Polarowski, ale bez żadnej nazwy na froncie.
    > Miała chyba dwa pokrętła do ustawiania programu i wysuwaną szufladę na
    > proszek. Na pewno miała program "bio", bardzo długo piorący. Zawsze
> [...]
    692865g/7

    Ta ze zdjęcia faktycznie wygląda mi na produkt czechosłowacki. Rzadkość.
    Ale znajomi taką mieli, widok mi się kojarzy. Pierwszą "dostępną" w Polsce
    faktycznie była pralka Polar. Cudzysłów użyty nieprzypadkowo -- w sklepie
    dość trudno było ją ujrzeć. Produkowana gdzieś od połowy lat 70 na
    jugosławiańskiej licencji Gorenje. Tak wyglądała:

    http://zbiory.mprl.pl/muzealia/pralka-polar-ps-663-b
    io/?advanced_form=1&adv_kolekcja=Kultura%20materialn
    a&pg=6

    Jak widać, napis na froncie miała "PREDOM" i był to superautomat. Wcześniej
    pralkę można było nabyć w Peweksie. A jeszcze wcześniej w Pekao. Znane mi
    egzemplarze pozyskane tą drogą miały włoskie pochodzenie. Ale raz spotkałem
    coś, co wyglądało jak Polar z obrazka, ale była to przedlicencyjna pralka
    Gorenje. Jugosławianie po sprzedaniu nam licencji zaprzestali produkcji
    tego przestarzałego modelu. Z domu rodzinnego pamiętam właśnie nowszy model
    Gorenje z roku bodaj 1976. Wyglądający o wiele bardziej nowocześnie. Dało
    się to o wiele łatwiej kupić w sklepach Predom, bowiem cena była o połowę
    wyższa od pralki krajowej.

    Jarek

    PS
    Tuż po przemianach 1989 roku pojawiło się sporo radzieckich pralek Wiatka
    przywożonych przez tzw. Ruskich. Znajoma starsza pani udała się celem zakupu
    na Stadion Dziesięciolecia i rozpytywała sprzedających o "awtomat". W końcu
    któryś powiedział, że da się załatwić, zaprowadził ją do namiociku i pokazał
    kałasznikowa.

    --
    Pralka kocha pranie
    Kocha też Rafałka