  • Data: 2013-01-15 12:55:22
    Temat: Re: Ile ciepła zmagazynuje bojler 240litrów
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 14-01-2013 o 18:43:10 Marek Dyjor <m...@p...onet.pl> napisał(a):

    > tja taj tja...
    >

    > tylko że zanim zaczniesz grzać dom musisz naładować bufor...
    >
    > albo zrobić układ z bypassem bufora.
    >
    > potem warto sprawdzić ile kosztuje bufor i ile bedzie kosztowało
    > sterowanie buforem i bypasem bufora.

    Mam kocioł na drewno z buforem 2x1250l. Nie mam bypassa, nie mam
    sterowania bypassa - schemat zgodny z tym co proponują na swoich stronach
    producenci kotłów. Kocioł zaczyna grzać dom od razu - nie trzeba czekać na
    nagrzanie bufora (niezły pomysł :-)). Instalację robiłem sam 10 lat temu
    działa do tej pory. Bufory zrobił "kowal" - nie ma tam żadnej filozofii.
    Po trzech latach eksploatacji doszedłem do wniosku, że optymalny dla
    mojego domku jest układ z jednym buforem - drugi mam odłączony. Rozpalenie
    i cały wkład do kotła ładuje mi praktycznie cały bufor do temp 70-75 st.
    (kocioł pracuje z temp -75). Rozpalam wieczorem, dokładam, rano kocioł
    jest już wyłączony. Dzięki buforowi cały dzień mam ciepłą wodę i stałą
    temp w domu - 23st. Steruje tym wszystkim zwykły regulator pokojowy (który
    załącza pompę CO ładującą wodę z bufora do instalacji). Pompą ładującą
    zbiornik CWU steruje sterownik kotła. Miałem regulator pogodowy i zawór
    trójdrożny z siłownikiem - po 4 latach padł siłownik - wywaliłem to
    wszystko w diabły i mam teraz najprostszą z możliwych instalację, która w
    moim przypadku jest optymalna.
    Kocioł na paliwo stałe - tylko i wyłącznie z buforem, jeśli nie markowy -
    to zrobi go każdy rzemieślnik. Kocioł ma dużo lepsze (stabilne) warunki
    pracy - może pracować z max sprawnością, nie ma strat na cykliczne
    rozgrzewanie kotła itp.

    TG