  • Data: 2023-03-23 12:19:06
    Temat: Re: Instalacja P.C.
    Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 23/03/2023 10:51, Trybun wrote:
    > A gdzie tu alternatywa dla innego rodzaju paliw?

    W cenie ogrzewania w standardowych (nie apokaliptycznych) warunkach. Co
    prawda wzrost ceny za prąd jest skokowy i może przegrać z gazem pewnego
    dnia, ale tego nie da się przewidzieć, tym bardziej że coraz głupsi
    ludzie dorywają się do polityki.

    > PC jest przedstawiana
    > jako cud techniki który bije cała konkurencje w każdej kategorii,
    > kosztuje to w stosunku do tradycji straszna kasę, tymczasem już na
    > początku dowiaduję się o tym żebym nie był zdziwiony gdy będę przy niej
    > marzł...

    Już Ci wyjasniłem, że twoj "marzł" dotyczy chęci oszczędzania. Jesli nie
    masz potrzeby oszczędzania, to nie będziesz. Dodatkowo pompa, w trybie
    nieoszczędzania, jest i tak tańsza niż dowolne paliow stałe obecnie. Co
    do gazu nie wiem, ostatnio nie liczyłem. Ale trzeba mieć dwie
    perspektywy aby coś planować: przyszłe elektrownie jądrowe i upadek
    Rosji. Jakiekolwiek obecne decyzje są obarczone ryzykiem: że Sasin je
    będzie budować i że Rosja się rozpadnie. Niestety w obu wypadkach nie
    wiadomo co będzie efektem końcowym, więc ryzykujesz. Stabilne czasy już
    były.

    Obecnie szacowanie "kiedy się zwróci" przypomina mi kredytobiorców,
    którym bank wmawiał, że nijak podwyżki raty nie może być bo "to chyba
    pandemia albo wojna musiała by być".

    > A alternatywą dla pompy nie będzie ogrzewanie kominkiem i niedawno
    > zakupionym piecem elektrycznym, no i oczywiście posiadanym jeszcze w
    > rezerwie  węglowym piecem CO?

    Kominek pozwoli na wspomaganie pompy przez te kilka dni, kiedy jej praca
    jest nieopłacalna.

    Posiadanie w rezerwie pieca węglowego, to raczej jesli szykujesz się na
    apokalipsę. Przyznaje, że ja 2 lata temu kupiłem generator, własnie z
    powodu szacowania ryzyka zostania bez prądu na kilka dni. Na tym polega
    szacowanie ryzyka, to jak płacenie za AC i jazda bezwypadkowa. Płacisz
    za komfort psychiczny.

    Znajomy, mieszkający w górach, ma przerwy w dostawie prądu kilkanascie
    razy w zimie, po wiele godzin. U niego stary piec węglowy przydaje się.

    Po prostu szacujesz ryzyko.

    > Statystyka czy reklama i marketing?

    Ludzie posiadający dyplom ukończenia podstawówki powinni już dać radę
    porównać koszt kilowata energii i pojąć czym jest COP i od czego zależy.
    Nie wszyscy, ale spora część. Więc nie wydaje mi się, aby matematyki i
    fizyka była mniej ważna niż marketing. Ja swoje decyzje najpierw policzyłem.

    Innymi słowy, jesli twierdzisz, że PC to marketing, to znaczy, że nie
    policzyłeś albo nie potrafisz policzyć. Bo matematyka i fizyka wykazują
    jasno, że przy okreslonej propocji cen za paliwa, PC się opłaca dla
    średnich warunków użytkowania typowej zimy w PL.

    > Bo wbrew pozorom są to rzeczy które
    > dla wielu w podejmowaniu decyzji w wielu kwestiach mają zasadnicze
    > znaczenie..

    Na szczęście ani ja ani Ty nie jesteśmy aż takimi debilami, aby nie
    potrafić policzyć szacunkowych kosztów grzania PC, gazem i węglem, co
    obecnie należy niestety robić co 10 minut, po każdym przemówieniu
    rządowego tępaka.

    Moja pompa, szacujac po kosztach węgla/pelletu które musiałbym kulić w 2
    ostatnich sezonach, już się zwróciła.

    PV, zamontowana 3 lata temu, jest już w 3/5 zwrócona.

    > Audytor zaproponował pompę o mocy 8KW. Tu na grupie proponowano 5KW z
    > uwagą że i 3KW powinno wystarczyć.

    Bo to zależy od potrzeb, typu instalacji, ocieplenia domu, komfortu
    cieplnego, inteligentnego sterowania.

    Kiedy pompa została mi polecona, zdałem się na doświadczenie monterów w
    doborze.

    Źle na tym wyszedłem.

    Dzisiaj optymalne rozwiązanie, moim zdaniem, to:
    1) mała pompa ciepła, zapewniajaca wiosnę, jesień i połowę zimy
    2) kominek i ewentualnie gaz, do dogrzewania w te kilka gorszch zimowych dni
    3) balansowanie między nimi po każdym przemówieniu premiera lub zwykłego
    posła

    > Myślę że z moimi preferencjami to jednak niezbyt pasuję do PC. W dzień
    > musi być wystarczająco ciepło, jak dla mnie  wspominane już wcześniej
    > +22 w pomieszczeniu to absolutna granica, w nocy mogę się obejść w ogóle
    > bez grzania i to przy minusowych temperaturach na zewnątrz. Taki styl
    > zdaje się niezbyt pasuje do preferencji grzania pompą?

    Pasuje. To tylko kwestia sterowania tą pompą w sposób sensowny.
    Większosc pomp, nawet najtańsze chińskie trupy, mają jakąs formę
    sterowania czasowego. Wiec ustawiasz, że po 18 ma zmniejszyć
    temperaturę, a o 6 rano zwiększyć i tyle. To jest znacząca oszczędność,
    w moim przypadku wyliczyłem (z poparciem pomiarami), że oszczędzam w ten
    sposób 1.5-2zł dziennie przy sterowaniu bylejakim.

    Ktoś może powiedzieć, że to samo będzie, jak zakręci kaloryfery. Ale
    nie. To nie to samo. Chodzi o COP i temperaturę na jakąs musi wypompować
    ciepło w nocy, kiedy zawyczaj jest znacznie zimniej. Dlatego automatyka
    sterowania pompą jest ważna, jeśli naprawdę chcesz oszczędzać. Jest za
    darmo.

    I masz jeszcze jedną opcję: klimatyzator z pompą ciepła (prawie każdy
    obecnie). Zapewnia prawie natychmiastowy efekt, jest równie tani w
    grzaniu co PC i paradoksalnie tańszy w instalacji. Wada: dmucha. Dla
    niektórych to jest dramat na skale końca świata.