  • 1. Data: 2023-03-14 17:39:52
    Temat: Instalacja P.C.
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    Może ktos na podstawie własnych doświadczeń doradzi, mam instalację FV o
    mocy 7.2KWh, roczny średni uzysk z niej to około 7MWh. Czy pompa ciepła
    prądem z tych paneli da radę ogrzać chatę o powierzchni około 80 m2.
    Obecnie posiadany piec elektryczny zżera cały zapas wygenerowany przez
    rok w 2-3 miesiące.

  • 2. Data: 2023-03-14 17:47:21
    Temat: Re: Instalacja P.C.
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2023-03-14 o 17:39, Trybun pisze:

    > Może ktos na podstawie własnych doświadczeń doradzi, mam instalację FV o
    > mocy 7.2KWh, roczny średni uzysk z niej to około 7MWh. Czy pompa ciepła
    > prądem z tych paneli da radę ogrzać chatę o powierzchni około 80 m2.
    Da radę, PC daje średnio 2,5 raza więcej ciepła z 1kWh energii. Tobie
    wystarczy dość mała, 3kW a nawet mniej powinno wystarczyć.

    > Obecnie posiadany piec elektryczny zżera cały zapas wygenerowany przez
    > rok w 2-3 miesiące.

    Jakiej mocy masz piec.

    --
    Janusz

  • 3. Data: 2023-03-14 18:03:17
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    W dniu 14.03.2023 o 17:47, Janusz pisze:

    > Da radę, PC daje średnio 2,5 raza więcej ciepła z 1kWh energii. Tobie
    > wystarczy dość mała, 3kW a nawet mniej powinno wystarczyć.

    Nawet przy poważniejszych zimach?

    > Jakiej mocy masz piec.

    24KW, jednak nigdy jeszcze nie miałem okazji jechać nim na pełnie
    możliwości. Ustawiany jest co najwyżej na 55 stopni. Daje to jakieś
    22stopnie w pomieszczeniach.

  • 4. Data: 2023-03-14 18:14:13
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 14/03/2023 18:03, Trybun wrote:
    > Nawet przy poważniejszych zimach?

    Nie ma czegos takiego jak "poważniejsza zima". Są "powazniejsze dni". W
    tym celu stosujesz pompę wystarczającą do "przeciętnej zimy" i dodatkowe
    źródło ciepła, jak kominek, na "powazniejsze dni".

    Pompa ma nie być sensowna przy -25, co trafia się 3x w roku, tylko przy
    0, co trafia się przy 60 dniach.

    Pomope dobiera się do średnich parametrów zimy na przestrzeni lat, a nie
    do apokalipsy wystepującej raz na pokolenie.

    > 24KW, jednak nigdy jeszcze nie miałem okazji jechać nim na pełnie
    > możliwości. Ustawiany jest co najwyżej na 55 stopni. Daje to jakieś
    > 22stopnie w pomieszczeniach.

    Mój dom, 210m2, ogrzewałem wyliczonym piecem weglowym 25kW. Wyliczonym
    przez fachowca.

    Obecnie ogrzewam go pompą ciepła o mocy 12kW, z czego na pełny gwizdek
    prawie nigdy nie pracuje, zazwyczaj to okolice bardziej 3kW średniej
    mocy ciągłej, tej zimy. Jak przychodzi solidny mróz, to odpalam
    dodatkowe ciepło (gaz/kominek). To kwestia wyliczenia przy jakiej temp
    zewnętrznej 1kWh z pompy jest droższy od 1kWh z gazu/drewna.

    Kaloryfery, 42 stopnie.

  • 5. Data: 2023-03-14 18:21:11
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .03.2023 o 17:39 Trybun <L...@j...cb> pisze:

> [...]
    > prądem z tych paneli da radę ogrzać chatę o powierzchni około 80 m2.
    > Obecnie posiadany piec elektryczny zżera cały zapas wygenerowany przez

    2 lata temu pisałem Ci na grupie elektronika abyś nie wstawiał tego kotła
    elektrycznego tylko zainteresował się PC. Jak to mówią lepiej później niż
    wcale.
    Jak PV masz na "starych zasadach" (a z tego co pamiętam masz) to się nawet
    nie zastanawiaj - szukaj PC lub klimatyzatora. Spokojnie ogrzejesz taką
    powierzchnię i nie zapłacisz złotówki za prąd za ogrzewanie.

    TG

  • 6. Data: 2023-03-15 06:46:54
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 14-03-2023 o 17:39, Trybun pisze:

    > Może ktos na podstawie własnych doświadczeń doradzi, mam instalację FV o
    > mocy 7.2KWh, roczny średni uzysk z niej to około 7MWh. Czy pompa ciepła
    > prądem z tych paneli da radę ogrzać chatę o powierzchni około 80 m2.

    Spokojnie.
    Syn ma 8 kWp i chatę coś koło 130 m - wystarcza z zapasem.

  • 7. Data: 2023-03-15 06:48:05
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 14-03-2023 o 18:03, Trybun pisze:

    > 24KW, jednak nigdy jeszcze nie miałem okazji jechać nim na pełnie
    > możliwości. Ustawiany jest co najwyżej na 55 stopni. Daje to jakieś
    > 22stopnie w pomieszczeniach.

    Czyli nie "ogrzać", tylko "saunę zrobić".

  • 8. Data: 2023-03-15 07:19:01
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 14.03.2023 17:39, Trybun wrote:
> [...]
    > prądem z tych paneli da radę ogrzać chatę o powierzchni około 80 m2.
    > Obecnie posiadany piec elektryczny zżera cały zapas wygenerowany przez

    135m ogrzewam pompą 1f 11kW i samodzielnie daje ona radę nawet do -25C.
    To na Twoją powierzchnie spokojnie pewnie jakaś ~7kW wystarczy z palcem
    w nosie - a gdy podejść jak Heby opisał, to z pewnością mniejsza.

    Roczne zużycie w okolicy 3500 kWh na CO i CWU.

    Jeżeli masz PV na starych zasadach, to nawet nie ma nad czym się
    zastanawiać.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 9. Data: 2023-03-15 07:59:52
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Trybun L...@j...cb ...

> [...]
    > powierzchni około 80 m2. Obecnie posiadany piec elektryczny zżera
    > cały zapas wygenerowany przez rok w 2-3 miesiące.

    Jezeli grzejesz pradem grzałkowym to pompa ciepła ogrzeje ci to samo 3-
    4 x taniej.
    Zalezy co tą pompa napedzasz bo jezeli kaloryfery na których
    potrzebujesz 60 stopni to bedzie to duzo mniej oszczedne.
    Ale jezeli kaloryfery gdzie dajesz 40 stopni to juz spoko a jak
    podłogówke gdzie 28 stopni to juz bajka.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Nie pożądaj żony bliźniego swego nadaremnie"

  • 10. Data: 2023-03-15 07:59:52
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik heby h...@p...onet.pl ...

    > Kaloryfery, 42 stopnie.

    jaka masz pompe i jaki cop przy takiej temperaturze wody?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Wątroba była cały dzień śledziona