  • 11. Data: 2023-03-15 08:08:31
    Temat: Re: Instalacja P.C.
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 15/03/2023 07:59, Budzik wrote:
    > jaka masz pompe i jaki cop przy takiej temperaturze wody?

    Chiński złom (SprSun), COP zależy od tempertury zewnętrznej.

    Jest zgodny mniej więcej z wykresem na ostatniej stronie:

    https://www.j-maskiner.dk/wp-content/uploads/2020/12
    /SPRSUN-DC-Inverter-Heat-Pump-Monoblock.pdf

    Zmierzyłem go kilka razy (mam ciepłomierz w obwodzie wyjściowym i
    watomierz) i nie rózni się istotnie od podanego.

  • 12. Data: 2023-03-15 13:23:54
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    W dniu 14.03.2023 o 18:14, heby pisze:

    > Nie ma czegos takiego jak "poważniejsza zima". Są "powazniejsze dni".
    > W tym celu stosujesz pompę wystarczającą do "przeciętnej zimy" i
    > dodatkowe źródło ciepła, jak kominek, na "powazniejsze dni".
    >
    > Pompa ma nie być sensowna przy -25, co trafia się 3x w roku, tylko
    > przy 0, co trafia się przy 60 dniach.
    >
    > Pomope dobiera się do średnich parametrów zimy na przestrzeni lat, a
    > nie do apokalipsy wystepującej raz na pokolenie.

    Jest coś takiego jak poważna zima, temperatura nie w okolicach zera a np
    -20stopni. Nawet się nie obawiam o wydajność samej P.C., obawiam się
    tylko rachunków, bo prądu z paneli może nie starczyć. Generalnie chodzi
    mi o to cze ze spokojem mogę zlikwidować piec c.o na węgiel i nie
    zbankrutuję korzystając tylko z pompy ciepła.

    > Mój dom, 210m2, ogrzewałem wyliczonym piecem weglowym 25kW. Wyliczonym
    > przez fachowca.
    >
    > Obecnie ogrzewam go pompą ciepła o mocy 12kW, z czego na pełny gwizdek
    > prawie nigdy nie pracuje, zazwyczaj to okolice bardziej 3kW średniej
    > mocy ciągłej, tej zimy. Jak przychodzi solidny mróz, to odpalam
    > dodatkowe ciepło (gaz/kominek). To kwestia wyliczenia przy jakiej temp
    > zewnętrznej 1kWh z pompy jest droższy od 1kWh z gazu/drewna.
    >
    > Kaloryfery, 42 stopnie.

    Wygląda że powinno starczyć i u mnie. Pytanie tylko o te 42stopnie, to
    parametr z pompy, z pomieszczenia czy z czujnika na kaloryferze?

  • 13. Data: 2023-03-15 13:34:35
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    W dniu 15.03.2023 o 06:48, Cavallino pisze:

    > Czyli nie "ogrzać", tylko "saunę zrobić".

    Nic podobnego, parę godzin przy kompie i 22stopnie to nawet trochę za
    mało.  Oczywiście na noc temperatura jest obniżana, a nieraz to i cały
    piec wyłączony.

  • 14. Data: 2023-03-15 13:35:12
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    > 2 lata temu pisałem Ci na grupie elektronika abyś nie wstawiał tego
    > kotła elektrycznego tylko zainteresował się PC. Jak to mówią lepiej
    > później niż wcale.
    > Jak PV masz na "starych zasadach" (a z tego co pamiętam masz) to się
    > nawet nie zastanawiaj - szukaj PC lub klimatyzatora. Spokojnie
    > ogrzejesz taką powierzchnię i nie zapłacisz złotówki za prąd za
    > ogrzewanie.
    >
    > TG

    Tak, pamiętam, ale ten piec miałem wtedy już można powiedzieć
    "zakontraktowany",.

    Dzięki.

  • 15. Data: 2023-03-15 13:35:34
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    W dniu 15.03.2023 o 06:46, Cavallino pisze:

    > Spokojnie.
    > Syn ma 8 kWp i chatę coś koło 130 m - wystarcza z zapasem.

    Ale u mnie położenie paneli niezbyt optymalne, tak samo kąt dachu trochę
    odbiega od wzorca..

  • 16. Data: 2023-03-15 13:35:45
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    > 135m ogrzewam pompą 1f 11kW i samodzielnie daje ona radę nawet do
    > -25C. To na Twoją powierzchnie spokojnie pewnie jakaś ~7kW wystarczy z
    > palcem w nosie - a gdy podejść jak Heby opisał, to z pewnością mniejsza.
    >
    > Roczne zużycie w okolicy 3500 kWh na CO i CWU.
    >
    > Jeżeli masz PV na starych zasadach, to nawet nie ma nad czym się
    > zastanawiać.

    Super, dzięki.

  • 17. Data: 2023-03-15 13:36:19
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    W dniu 15.03.2023 o 07:59, Budzik pisze:
    > Użytkownik Trybun L...@j...cb ...

    > Jezeli grzejesz pradem grzałkowym to pompa ciepła ogrzeje ci to samo 3-
    > 4 x taniej.
    > Zalezy co tą pompa napedzasz bo jezeli kaloryfery na których
    > potrzebujesz 60 stopni to bedzie to duzo mniej oszczedne.
    > Ale jezeli kaloryfery gdzie dajesz 40 stopni to juz spoko a jak
    > podłogówke gdzie 28 stopni to juz bajka.

    Nie mam pojęcia jakim prądem jest grzane. Coś w piecu niewątpliwie
    podgrzewa wodę i rozprowadza po hydraulicznej instalacji grzewczej. Ale
    jakiego rodzaju to prąd to prawdę mówiąc nie mam pojęcia.

    Mam kaloryfery, i wstępnie to do nich planuję podłączyć pompę. A w ogóle
    są jeszcze jakieś inne opcje, np działanie pompy na zasadzie nawiewu?
    Podłogówka raczej nie wchodzi w rachubę.

  • 18. Data: 2023-03-15 13:38:28
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 15/03/2023 13:23, Trybun wrote:
    > Jest coś takiego jak poważna zima, temperatura nie w okolicach zera a np
    > -20stopni.

    *Całą* zimę? Kojarzysz jakąkolwiek z takim ekstremum?

    Jeśli nie cała, to to nie jest "poważna zima" tylko kilka dni jest
    poważnych. Zimy w Polsce są stabilne temperaturowo w ujęciu średnim.

    Musisz zmienić myslenie: nie interesuje Cie, czy pompa poradzi sobie w
    każdej sytuacji, tylko czy poradzi sobie w typowym, średnim obciążeniu z
    typowymi, średnimi temperaturami, bo to jest 95% jej życia.

    Do ekstremów możesz zawsze rozpalić ognisko w salonie.

    https://raport.togetair.eu/czlowiek/ludzie-swiat-kli
    mat/warunki-termiczne-w-polsce-2011-2020-najcieplejs
    za-dekada-od-70-lat

    Od 2000 do dzisiaj średnia zimowa temperatura jest w okolicy 0 stopni.
    NIE MA zimy w Polsce z temperaturą *średnią* -20, wiec dobieranie pompy
    do takiej temperatury jest bezsensowne.

> [...]
    > mi o to cze ze spokojem mogę zlikwidować piec c.o na węgiel i nie
    > zbankrutuję korzystając tylko z pompy ciepła.

    Ale pompa ciepła nie jest dobrym źródłem ciepła na -20. Musisz mieć coś
    zapasowego na te *kilka* dni w roku. Albo ciepłe ubrania.

    > Wygląda że powinno starczyć i u mnie. Pytanie tylko o te 42stopnie, to
    > parametr z pompy, z pomieszczenia czy z czujnika na kaloryferze?

    To temperatura wody wychodzącej na kaloryfery.

  • 19. Data: 2023-03-15 13:41:15
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 15.03.2023 13:36, Trybun wrote:
    > A w ogóle są jeszcze jakieś inne opcje, np działanie pompy na zasadzie
    > nawiewu?

    Tak, nazywa się to klimatyzator :-) Ale serio, jeżeli Ci odpowiada
    grzanie nadmuchowe to zainstaluj klimatyzatory. Będziesz miał i grzanie
    i chłodzenie w upalne lato.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 20. Data: 2023-03-15 13:57:34
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    > Tak, nazywa się to klimatyzator :-) Ale serio, jeżeli Ci odpowiada
    > grzanie nadmuchowe to zainstaluj klimatyzatory. Będziesz miał i
    > grzanie i chłodzenie w upalne lato.

    W sumie nie wiem czy mi odpowiada. Jednak grzanie kaloryferami czasem
    jest wysoce wnerwiające. Szczególnie ten czas oczekiwania na efekty
    włączenia ogrzewania. Druga sprawa jest taka że wodna instalacja
    grzewcza swoje lata ma, tylko patrzeć jak zacznie się sypać. Klima mnie
    nie interesuje bo niedawno kupiłem klimatyzator, poza tym chata jest na
    tyle dobrze izolowana że letnie upały nie są problemem.

    O co w ogóle chodzi z tymi klimatyzatorami w parze z P.C?