  • 21. Data: 2023-03-15 15:54:47
    Temat: Re: Instalacja P.C.
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2023-03-15 o 13:57, Trybun pisze:

    > W sumie nie wiem czy mi odpowiada. Jednak grzanie kaloryferami czasem
    > jest wysoce wnerwiające. Szczególnie ten czas oczekiwania na efekty
    > włączenia ogrzewania. Druga sprawa jest taka że wodna instalacja
    > grzewcza swoje lata ma, tylko patrzeć jak zacznie się sypać.
    A co się tam ma sypać? jak nie jest ciągle uzupełniana czy w inny sposób
    natleniana to nic sie instalacji działo nie będzie, piszę oczywiście o
    rurach stalowych, na pex-ach to już w ogóle nie ma problemu. Znam
    instalacje stalowe co mają ponad 50 lat i nic się im nie dzieje.

    Klima mnie
    > nie interesuje bo niedawno kupiłem klimatyzator, poza tym chata jest na
    > tyle dobrze izolowana że letnie upały nie są problemem.
    >
    > O co w ogóle chodzi z tymi klimatyzatorami w parze z P.C?
    Nie w parze tylko nowoczesne klimy mają też funkcję grzania.

    --
    Janusz

  • 22. Data: 2023-03-16 06:38:04
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 15-03-2023 o 13:35, Trybun pisze:

    > Ale u mnie położenie paneli niezbyt optymalne, tak samo kąt dachu trochę
    > odbiega od wzorca..

    On ma idealnie praktycznie.
    Ale sam piszesz, że wyciąga prawie 8.
    A u niego jest z 1,5 MWh zapasu rocznie...

  • 23. Data: 2023-03-16 06:40:46
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 15-03-2023 o 13:34, Trybun pisze:

    >>> 24KW, jednak nigdy jeszcze nie miałem okazji jechać nim na pełnie
    >>> możliwości. Ustawiany jest co najwyżej na 55 stopni. Daje to jakieś

    > Nic podobnego, parę godzin przy kompie i 22stopnie to nawet trochę za
    > mało.

    Dlaczego niby?
    W krótkim rękawku zimą popylasz?
    Ja w tym roku obniżyłem temperaturę do 19 stopni....

    Fakt, że inna sytuacja, bo grzeję powietrzem i ono jest cieplejsze niż
    ściana z regulatorem, ale zawsze lepiej sweter założyć niż 22 utrzymywać....
    To jest mega nieekonomiczne i marnuje kupę energii.

  • 24. Data: 2023-03-16 06:41:43
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 15-03-2023 o 13:36, Trybun pisze:

    > Mam kaloryfery, i wstępnie to do nich planuję podłączyć pompę. A w ogóle
    > są jeszcze jakieś inne opcje, np działanie pompy na zasadzie nawiewu?

    Dokładnie - klimatyzacja to się nazywa.

  • 25. Data: 2023-03-16 06:43:44
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 15-03-2023 o 13:57, Trybun pisze:

    > O co w ogóle chodzi z tymi klimatyzatorami w parze z P.C?

    Klima to już PC, więc już ją masz.
    Tyle że grzeje od razu powietrze, a nie wodę i kalafiory - to zbędny
    czynnik pośredni.

    P.S.
    U mnie gaz też grzeje tylko powietrze, nie każdy ma co wodne.

  • 26. Data: 2023-03-16 10:38:21
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    W dniu 15.03.2023 o 13:38, heby pisze:

    > *Całą* zimę? Kojarzysz jakąkolwiek z takim ekstremum?
    >
    > Jeśli nie cała, to to nie jest "poważna zima" tylko kilka dni jest
    > poważnych. Zimy w Polsce są stabilne temperaturowo w ujęciu średnim.
    >
    > Musisz zmienić myslenie: nie interesuje Cie, czy pompa poradzi sobie w
    > każdej sytuacji, tylko czy poradzi sobie w typowym, średnim obciążeniu
    > z typowymi, średnimi temperaturami, bo to jest 95% jej życia.
    >
    > Do ekstremów możesz zawsze rozpalić ognisko w salonie.
    >
    > https://raport.togetair.eu/czlowiek/ludzie-swiat-kli
    mat/warunki-termiczne-w-polsce-2011-2020-najcieplejs
    za-dekada-od-70-lat

    > Od 2000 do dzisiaj średnia zimowa temperatura jest w okolicy 0 stopni.
    > NIE MA zimy w Polsce z temperaturą *średnią* -20, wiec dobieranie
    > pompy do takiej temperatury jest bezsensowne.

    Nie tylko kojarzę ale nawet pamiętam takie zimy. Ekstremum, czyli zimowe
    temperatury powyżej zera  to jest teraz, a to nie musi trwać wiecznie, a
    tu chałupa wyposażona tylko w pompę która może nie dać rady.. albo co
    gorsza braknie kasy na jej używanie.

    > Ale pompa ciepła nie jest dobrym źródłem ciepła na -20. Musisz mieć
    > coś zapasowego na te *kilka* dni w roku. Albo ciepłe ubrania.

    Jest kominek, tylko nie wiadomo czy chcąc dostać dopłatę do pompy nie
    trzeba go będzie zlikwidować, bo skoro warunkiem jest likwidacja pieca
    węglowego to pewnie też i kominek trzeba będzie zlikwidować.  Wiesz może
    coś na ten temat? Audytor będzie u mnie dopiero w następnym tygodniu.

    > To temperatura wody wychodzącej na kaloryfery.

     Czyli finalnie będzie to jakieś 40stopni. Przy ciągłym grzaniu dobowy
    tą temperaturą pewnie wystarcza, ale u mnie raczej nie da rady.
    Zwłaszcza że na noc znacznie obniżam temperaturę na piecu.

  • 27. Data: 2023-03-16 10:39:36
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    W dniu 16.03.2023 o 06:40, Cavallino pisze:

> [...]
    > utrzymywać....
    > To jest mega nieekonomiczne i marnuje kupę energii.

    Normalnie, nie w krótkim rękawku, ale i nie w kożuchu. Też uważam że te
    tradycyjne grzejniki jakie mam nie pasują do dzisiejszych czasów,
    znacznie lepsze by było coś co równomiernie rozprowadza ciepło po całej
    przestrzeni.

    A tak swoją drogą to mi się właśnie przypomniały wytyczne jakiegoś
    władyki który zalecał 18stopni w mieszkaniach na tą zimę. Bardzo bym był
    ciekawy wyników niespodziewanej kontroli temperatury w jego chacie.

  • 28. Data: 2023-03-16 10:40:56
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    W dniu 16.03.2023 o 06:38, Cavallino pisze:

    > On ma idealnie praktycznie.
    > Ale sam piszesz, że wyciąga prawie 8.
    > A u niego jest z 1,5 MWh zapasu rocznie...

    No,, - wyciągało a już w tym roku już tak różowo nie jest, przykładowo w
    lutym 2022 uzysk z paneli wyniósł 766, w tym jak na razie - 160KWh,
    choćby do końca miesiąca były idealne warunki to osiągnę moze połowę
    ubiegłorocznego uzysku.

    Jednak biorąc pod uwagę wszystkie parametry to chyba masz rację -
    powinno wystarczyć.

  • 29. Data: 2023-03-16 10:42:23
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    W dniu 15.03.2023 o 15:54, Janusz pisze:

> [...]
    > oczywiście o rurach stalowych, na pex-ach to już w ogóle nie ma
    > problemu. Znam instalacje stalowe co mają ponad 50 lat i nic się im

    Niby instalacja oparta na miedzi i aluminium ale ma się co psuć, zawory
    pozapiekane, puszczają uszczelki, instalacja nie była ani razu płukana
    itditp. Poza tym w sporej części jest położona pod podłogą, gdy coś tam
    nawali to trzeba będzie skuwać posadzki.

    >  Klima mnie

    > Nie w parze tylko nowoczesne klimy mają też funkcję grzania.

    Oto właśnie chodzi, o grzanie na zasadzie klimatyzacji (chłodzenia).

  • 30. Data: 2023-03-16 10:47:34
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    W dniu 16.03.2023 o 06:43, Cavallino pisze:

> [...]
    > czynnik pośredni.
    >
    > P.S.
    > U mnie gaz też grzeje tylko powietrze, nie każdy ma co wodne.

    A więc tylko pompa, instalacja nawiewów w każdym pomieszczeniu i możemy
    zamykać temat w kwestii ogrzewanie domu a`la PC?

    Tak z ciekawości - jak ekonomicznie wychodzisz na grzaniu gazem? Sąsiad
    założył i bardzo sobie chwali, jednak nie do końca mu wierzę że jest aż
    tak dobrze.