    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Mon, 19 Oct 2020 00:33:43 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Koszt ogrzewania domu
    From: WS <L...@c...pl>

    On Monday, October 19, 2020 at 8:49:56 AM UTC+2, ToMasz wrote:
    > o ile sytuacja pozwala, możesz szybko
    > uruchamiać ogrzewanie w konkretnych pomieszczeniach. czyli jak idziesz
    > do piwnicznego biura to odcinasz powierzchnie mieszkalne, grzejesz
    > biuro. jak idziesz do mieszkania to grzejesz mieszkanie - biuro już nie.

    Troche to sensu nie ma ;) Jesli wiatr nie wieje przez zamkniete okna, to spadek temp.
    o ~1 stopien to z 12-24h potrzeba... Wiec nie za bardzo jest co i po co odcinac...

    > Niestety ta metoda wymaga nadmiarowych grzejników ktore szybko ogrzeją
    > pomieszczenia (nie jest to drogie) i stosunkowo cieńkich rurek. te dwie
    > wymienione rzeczy, są niezgodne z prawami które wyznaje większość ludzi
    > a których kapłanem jest Użytkownik. Wspomniam bo chcę być "w porządku".

    Utrudnia to prace sterownikowi kotla... a w sumie nic nie daje

    > Polecam: jak naj mniej wodu w rurkach, jak największe kaloryfery żeby
    > obniżyć temperaturę wody w instalacji i temperature spalin w kominie.

    Duze grzejniki moga cos dac, ale warto przeliczyc jakims proramem, zeby nie
    przesadzic, bo beda wygladaly tragicznie i nigdy doplata sie nie zwroci...

    > Możliwość wygodnego odłączania grzania niektórych pomieszczeń ( o ile
    > sytuacja zyciowa pozwala). jakieś argumenty "za"? Rachunek za gaz, który
    > jest uzywany do ogrzewania, robienia zupy i kąpania 4 osób na kwote
    > 1130zł rocznie bez oszczędzania. (ani jednego termostatu w instalacji)

    To juz lepiej termostaty zalozyc z jakims sterowaniem (net, czasowe..), od ~50PLN
    mozna kupic ;) niz recznie przestawiac kilka razy dziennie...

    To dom (powierzchnia?) czy mieszkanie? Stawiam, ze mieszkanie...
    Bo gdybym ja w mieszkaniu sobie takie zalozyl, to miałbym rocznie z ~500PLN ;)
    podzielniki ciepla od kilku lat wskazuja mi zero, bo sasiedzi tak grzeja, ze musze
    chlodzic uchylajac okna ;) Ale liczone jest w praktyce z uwzglednieniem powierzchni
    mieszkania i oplata mocno odbiega od zerowej ;)

    > popatrz na kocioł: ECOCONDENS SILVER 35 kW. Kosztuje ok 3 tyś. Jeśli
    > wyjdzie Ci ze jest za słaby,

    Na oko bym stawial, ze 20kW bedzie OK
    Ja mam na wsi cos podobnego - parter z poddaszem mieszkalnym, pi razy oko 120m^2 na
    kondygnacje (nie mam projektu pod reka, wiec nie pamietam), na parterze odpada
    grzanie garazu znajdujacego sie w bryle budynku, nad nim juz jest pokoj +
    "nieogrzewana" piwnica na czesci bez garazu (z 80-100m2?), ale w piwnicy zawsze jest
    ponad 10stopni (grzeje sie przez sciany, strop i od kotla)
    Mam kociol 20kW + grzejniki i wystarcza, w zimie jak nas nie ma utrzymuje 10 stopni,
    podgrzanie do 20 zajmuje z dobe-dwie, ale po 8-12h jest calkiem cieplo, tzn.
    powietrze ma temp OK, ale sciany zimne... wiec jesli grzejniki grzeja to da sie
    mieszkac...