    From: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Montaż okien
    Date: Sat, 20 Feb 2021 10:01:53 +0100

    On 2021-02-19 20:11, Baczek wrote:
    > Obawiam się, że to skręcenie po bokach śrubami na sztywno może
    > powodować wypaczanie się ościeża przy rozsychaniu się konstrukcji.

    Z mojego doświadczenia powiem że problem jest trochę inny niż samo
    wysychanie drewna, kupiłem dom murowany 12 lat temu, stawiała go rodzina
    śpiąca na kasie i wszystko łącznie z oknami robiły dosyć solidne firmy.

    Dom jako surowy zamknięty stał 10 lat nieużywany, okna były
    zapiankowane, ale jak zacząłem z nimi grzebać to połowa nie dawała się
    otworzyć albo zamknąć.

    Problemem były naprężenia powodowane przez wkręty w ościeżnicach,jak
    latem nagrzeje się to od południowej strony to z rozciąganej ramy
    zacznie się robić banan. Gdybym ja miał spać spokojnie to okno musiałoby
    być solidnie podparte bezpośrednio przy tym wkręcie, najlepiej z dwóch
    stron, a wkręty powinny być dokręcone z wyczuciem jeżeli już taki sposób
    montażu został wybrany.

    Druga sprawa to sposób podłożenia klinów, zwróć na to uwagę, zwłaszcza
    jeżeli parapety zewnętrzne będzie montował ktoś inny niż okna.

    To tylko moje prywatne przemyślenia bo ilość zamontowanych przeze mnie
    od zera okien mogę policzyć na palcach jednej ręki.