  • Data: 2021-07-16 23:28:01
    Temat: Re: Praca w drewnie a oprogramowanie CAD
    Od: ptoki <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    piątek, 16 lipca 2021 o 15:08:02 UTC-5 Mateusz Viste napisał(a):

    > Rozglądałem się, i nie wydaje mi się, żeby programy do drukarek 3D
    > spełniały moje potrzeby... Wynika to chyba stąd, że przy drukarce 3D

    Rozgladales sie ale pobieżnie.

    > nie ma potrzeby planów - ot, modelujesz sobie co tam chcesz, i jak już
    > wymodelujesz na ekranie to wysyłasz jakimś plikiem STL czy co tam się
    > używa do drukarki 3D i ona sobie z tym radzi.

    Wymienione wyżej nie sa programami "do drukarek 3d".

    > Przy pracy z drewnem jest o tyle inaczej, że drukarką 3D jest piła
    > stołowa, wyrzynarka, router i dłuto a sterownikiem jestem ja. A ja nie
    > czytam STLa. Mój firmware wspiera tylko jeden format wejściowy:
    > wydrukowany rysunek elementu w dwóch lub trzech rzutach z podanymi
    > wymiarami. I tego te programy do drukarek nie robią (tak samo zresztą
    > FreeCAD, o ile nie przeoczyłem).

    Musisz zrozumiec jak te programy dzialaja. Hint: One sa "czescio centryczne".
    Czyli obiektem w nich jest pojedyncza czesc tworzona na maszynie.
    Na drukarce 3d ta czesc bedzie fikusna, na cnc 3 osiowym bedzie to albo plaska deska
    i obwiednia albo jakis mniej lub bardziej wybredny wpust.
    Na pile bedzie to po prostu odcinek. Na laserze to bedzie obwiednia 2d.

    I z tego potem tworzysz komponent.

    > Aby było konkretniej, tutaj przykład części którą sobie wymodelowałem w
    > FreeCAD: https://imgpile.com/images/NiHr8x.png
    >
    > A tutaj ta sama listwa, którą narysowałem w LibreCAD żeby w warsztacie
    > wiedzieć jak mam ciąć: https://imgpile.com/images/NiHc2P.png
    >
    > No i teraz pytanie: czy któryś z tych rewolucyjnych programów do
    > drukarek 3D jest w stanie wygenerować jedno na podstawie drugiego?

    Freecad jak go ogarniesz to z pierwszego zrobi ci drugie.

    Tyle ze musisz jedno zrozumiec:
    te programy nie sa w stanie z marszu automatycznie rozlozyc tego karmnika co
    pokazales wczesniej do postaci plaskiej czesci do wyciecia laserem czy wyfrezowania
    cnc.
    One sa od biedy w stanie wszystko scalic (a i tak je trzeba pilnowac zeby sie szpary
    nie rozeszly) i wydrukowac z plastiku.

    Te wszystkie programy (nawet te wykorzystywane w przemysle i kosztujace duzo) sa
    przeznaczone do trzech celow:
    1. zaprojektowac pojedyncza czesc
    2. Pomoc w wizualizacji i przypilnowaniu powiazan miedzy czesciami
    3. Wyprodukowac rysunek taki jak ten z librecada albo wyeksportowac obiekt do dalszej
    obrobki cam-owskiej 0 czyli w skrocie zaprojektowania obrobki.

    Jak sie te programy oblozy mniej lub bardziej fikusnym workflowem, pewnymi
    standardami to przy pozniejszym minimalnym wkladzie pracy mozna automatycznie
    generowac rysunki wynikowe albo wsady dla cnc.

    Ty jestes na etapie pierwszych 5% punktu 1 i 2% punktu 2.
    Nie licz ze bez dobrego posiedzenia i opracowania pewnych zasad (specyficznych dla
    ciebie i twojego parku maszynowego/narzedziowego) te programy zrobia to o co pytasz.
    Freecad jest ok i jak ogarniesz jego filozofie i specyfike to w innych programach tez
    sobie to samo zrobisz, czasem nawet sprawniej, choc freecad jest calkiem ok.
    Ale jak sam widzisz nie jest to trywialne i nie ma programow ktore ci magicznie
    zrobia te robote miedzy bryla a planowaniem obrobki i montazem plus sledzenie
    zaleznosci.
    Ale jak ogarniesz swoje punkty wejscia i wyjscia i ogarniesz swojego cad-a to latwiej
    bedzie ci takie cosie projektowac.

    Wiekszosci ludzi starcza sketchup i jego umiejetnosc rozplanarowania czesci z widoku
    ogolnego.