  • 1. Data: 2021-07-16 15:24:16
    Temat: Praca w drewnie a oprogramowanie CAD
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    Dłubię sobie czasem różne skromne rzeczy w drewnie. Do tej pory
    maziałem sobie plan ołówkiem i gumką na papierze, ale ostatnio
    stwierdziłem że spróbuję podejść do sprawy "poważnie".
    Zainstalowałem FreeCAD i zbudowałem model 3D tego, co buduję. I fajnie,
    pięknie wyszło, każda deseczka ustawiona co do milimetra, mogę sobie
    mój wirtualny mebelek oglądać pod każdym kątem. Teraz potrzebowałbym
    listę tych wszystkich deseczek, które wprowadziłem, z dokładnymi
    wymiarami coby sobie to wydrukować i powycinać materiał w warsztacie.
    Sądziłem - o jak naiwnie! - że jak już sobie zrobię sprawny model 3D to
    FreeCAD będzie umiał na tej podstawie wygenerować plany 2D, listę
    części z wymiarami, itp itd... A tu nic z tego. Najwyraźniej moje
    wyobrażenie tego, do czego służy CAD 3D, było błędne.

    Domniemywam, że bywają na tej grupie osoby, które też dłubią sobie
    hobbystycznie w drewnie i lubią sobie zawczasu wymodelować to i owo.
    Jak podchodzicie do tematu? Z jakich programów korzystacie?

    Wcześniej zdarzało mi się korzystać z LibreCAD, ale tam nie ma żadnej
    modelizacji 3D, używałem tego tylko do planów 2D, a rysowanie każdej
    części z dwóch albo trzech stron jest mocno upierdliwe (tym bardziej,
    że w trakcie planowania wprowadzam sporo zmian w projekcie i muszę te
    zmiany wprowadzać osobno w każdym rzucie/widoku).

    Mateusz

  • 2. Data: 2021-07-16 16:03:40
    Temat: Re: Praca w drewnie a oprogramowanie CAD
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

> [...]
    > części z wymiarami, itp itd... A tu nic z tego. Najwyraźniej moje
    > wyobrażenie tego, do czego służy CAD 3D, było błędne.

    Nawet oprogramowanie za grubą kasę w stylu Inventor nie zrobi tego samo
    "inteligentnie" samo z siebie. We FreeCAD (zresztą w takim Inventorze
    też) tworzysz sobie rysunek 2D i wstawiasz na niego rzuty wskazane na
    modelach 3D. Potem to wymiarujesz i masz gotowe rysunki.

    Czy można to zautomatyzować? Można. Można się doktoryzować ze
    wszystkiego, ale czy jest sens dla kilku mebli w roku?

    We FreeCADzie tego (chyba) nie ma, ale w Inventorze pamiętam że jest
    opcja po wstawieniu rzutu na rysunek zrobienia "autowymiarowania". Wynik
    jest taki, że każdy nauczyciel od rysunku technicznego wyrzuciłby Cię z
    hukiem z klasy, a stolarz/ślusarz zapytał "panie, kto panu to tak
    sp...". Coś jak autoroutery do rysowania ścieżek PCB.

    Jakub Rakus

  • 3. Data: 2021-07-16 16:42:22
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-07-16 o 16:03 +0200, Jakub Rakus napisał:
> [...]
    > Inventorze też) tworzysz sobie rysunek 2D i wstawiasz na niego rzuty
    > wskazane na modelach 3D. Potem to wymiarujesz i masz gotowe rysunki.

    To ciekawe co piszesz z tym "wstawianiem rzutów", ale nie mogę tego
    znaleźć we FreeCAD. Kiedy przechodzę do widoku "TechDraw" i tworzę
    czystą kartkę techniczną to nie jestem w stanie pobrać moich uprzednio
    stworzonych elementów 3D. Zdaje się, że mogę tam tylko rysować coś
    nowego za pomocą narzędzi wyłącznie 2D (linia, łuk, okrąg itp).
    Przeoczyłem coś? Bo rysowanie na nowo tego, co już wprowadziłem żmudnie
    w postaci 3D to przecież robota głupiego. :)

    > Czy można to zautomatyzować? Można. Można się doktoryzować ze
    > wszystkiego, ale czy jest sens dla kilku mebli w roku?

    Jeśli potrzeba do tego doktoratu, to nie - zdecydowanie nie warto
    (przynajmniej nie w moim przypadku). Na forach o FreeCAD ludzie
    posiłkują się jakimiś własnymi skryptami w pythonie do robienia różnych
    mniej lub bardziej złożonych rzeczy. W takie rzeczy bawić się nie będę.

> [...]
    > wyrzuciłby Cię z hukiem z klasy, a stolarz/ślusarz zapytał "panie,
    > kto panu to tak sp...". Coś jak autoroutery do rysowania ścieżek PCB.

    No tak, ale taki automatyczny rzut to byłby już jakiś początek
    powiedzmy, czy też wstępna propozycja. We FreeCADzie niczego takiego
    nie widzę.

    Problem jaki widzę jest taki, że FreeCAD jest bardzo skomplikowany (i
    przez to trudny do ogarnięcia), bo umożliwia mnóstwo dziwnych rzeczy, a
    jednocześnie zbyt ograniczony w pewnych zastosowaniach (w tym wypadku
    do małych, drewno-pochodnych projektów). Dlatego myślałem, że być może
    istnieje jakieś oprogramowanie bardziej odpowiednie dla
    stolarzy-amatorów, które ogranicza się do zrobienia deseczek, ich
    modelizacji i wydrukowania planów czy też (marzenia!) rozstrzelonych
    widoków a la "Ikea", wraz z wkrętami.

    W latach '90 używałem dla zabawy programu FloorPlan plus 3D do
    modelizacji mieszkań, działało to pod Windows 3.1 i miało nawet
    narzędzie wizualizacji DXF dla DOS. W trybie 2D można było wydrukować
    plan mieszkania z wszystkimi potrzebnymi wymiarami, i jednym
    kliknięciem wygenerować obraz 3D z danego miejsca. W zasadzie
    nadawałoby się to prawie idealnie również do projektowania mebli, tyle
    że był tam tylko jeden możliwy widok 2D - ten "od góry", a przy meblach
    przydałoby się jednak 6 widoków, z każdej strony.

    Mateusz

  • 4. Data: 2021-07-16 17:44:54
    Od: Kubuś Puchatek <k...@k...org>

    W dniu 16.07.2021 o 15:24 Mateusz Viste <m...@x...invalid> pisze:

    > [...] Teraz potrzebowałbym
    > listę tych wszystkich deseczek, które wprowadziłem, z dokładnymi
    > wymiarami coby sobie to wydrukować i powycinać materiał w warsztacie.

    Jeśli chodzi Ci o meble w stylu szafki, komody itp. to jakieś 15 lat temu
    pryglądałem się programowi Pro100. Był dość toporny w obsłudze, dodatkowo
    chyba mógł tylko mieć formatki w pionie i poziomie (a może były i skosy?)
    ale miał funkcję rozłożenia mebla na płaskie formatki przygotowane do
    wycięcia z arkusza płyty meblowej.
    Przyjrzałem się teraz galerii na stronie producenta orzaz szkoleniu na ich
    stronie i wygląda obiecująco.
    Program niestety płatny.
    Kamil

  • 5. Data: 2021-07-16 18:01:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > W zasadzie nadawałoby się to prawie idealnie również do projektowania
    > mebli, tyle że był tam tylko jeden możliwy widok 2D - ten "od góry",
    > a przy meblach przydałoby się jednak 6 widoków, z każdej strony.

    W przypadku niektórych mebli bardzo istotny może okazać się szósty
    możliwy widok -- ten od dołu.

    Jarek

    --
    Niech mu gwiazdka pomyślności nigdy nie zagaśnie,
    A kto z nami nie wypije, niech pod stołem zaśnie.

  • 6. Data: 2021-07-16 18:22:30
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-07-16 o 17:44 +0200, Kubuś Puchatek napisał:
    > Jeśli chodzi Ci o meble w stylu szafki, komody itp.

    Tak konkretnie to obecnie robię np. to (screeny z FreeCADa):
    https://imgpile.com/images/NiVYTR.png
    https://imgpile.com/images/NiVXEj.png

    > pryglądałem się programowi Pro100. (...) Przyjrzałem się teraz
    > galerii na stronie producenta orzaz szkoleniu na ich stronie i
    > wygląda obiecująco.

    Heh, 10'000 PLN to trochę poza budżetem niedzielnego majsterkowicza. :)
    Widzę, że określają to swoje cudo m.in. jako "cabinet designer".
    Wstukałem te słowa w wyszukiwarkę i w podobnym tonie wyskoczyło mi coś
    o nazwie "CAD Pro 3D", w cenie 500 zł. Tyle mógłbym ew. skołować jeśli
    program naprawdę dobry. Sprawdzę to, być może zgodzą się przesłać mi
    jakąkolwiek wersję do ewaluacji, bo na ich stronie każą kupować w
    ciemno.

    Niemniej chętnie dowiem się czego używają tutejsi praktycy - jeśli w
    ogóle używają czegokolwiek zinformatyzowanego.

    Mateusz

  • 7. Data: 2021-07-16 18:55:35
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 16/07/2021 15:24, Mateusz Viste wrote:
    > wyobrażenie tego, do czego służy CAD 3D, było błędne.

    Uzyj więc darmowych CADów 3D. Przeszły one niedawno rewolucję i są
    bardzo wygodne i przyjazne, z uwagi na to, że są stosowane w drukowaniu
    3D. Niektóre działaja "z przeglądarki", bez instalacji.

    https://www.tinkercad.com/
    https://www.sketchup.com/try-sketchup#for-personal
    https://www.autodesk.com/products/fusion-360/overvie

  • 8. Data: 2021-07-16 19:24:22
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    W dniu 16.07.2021 o 17:44, Kubuś Puchatek pisze:

> [...]
    > przygotowane do wycięcia z arkusza płyty meblowej.
    > Przyjrzałem się teraz galerii na stronie producenta orzaz szkoleniu na

    Dokładnie Pro100 miałem zaproponować. Był tam też albo moduł albo
    dodatek jakiś współpracujący do rozplanowywania właśnie formatek do
    produkcji. Z tego co pamiętam była normalnie dostępna wersja testowa,
    więc można sobie ściągnąć i zobaczyć czy to to, o co nam chodzi.

    Coś tam pamiętam próbowałem w tym zrobić i dałoby się zapewne przy
    odrobinie nauki. Da się też znaleźć filmiki instruktażowe na YT z tego
    co pamiętam.

    Pzdr
    --
    /__/_* /
    / ) /_(//)()

  • 9. Data: 2021-07-16 19:25:40
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

> [...]
    > części z wymiarami, itp itd... A tu nic z tego. Najwyraźniej moje
    > wyobrażenie tego, do czego służy CAD 3D, było błędne.

    Wyobrażenie raczej słuszne tylko chyba ciężko o tego typu soft za free... :(
    Narysować to właśnie jeszcze, ale potem to ogarnąć w formatki to przy
    wersjach darmowych już problem.

    Pzdr

    --
    /__/_* /
    / ) /_(//)()

  • 10. Data: 2021-07-16 19:46:29
    Od: ptoki <s...@g...com>

    piątek, 16 lipca 2021 o 11:22:35 UTC-5 Mateusz Viste napisał(a):
> [...]
    >
    > Niemniej chętnie dowiem się czego używają tutejsi praktycy - jeśli w
    > ogóle używają czegokolwiek zinformatyzowanego.

    Dobrze kombinujesz.
    FreeCad jest dosyc mocny w tym co ci potrzeba. Ale musisz odpowiedni workflow w nim
    uskutecznic. On nie wymusza tego samoczynnie.
    Kazdy z twoich elementow musisz zdefiniowac jako czesc (wtedy free cad bedzie w
    stanie je interpretowac osobno i wygeneruje planarny zestaw) i potem zlozyc w
    komponent.

    FreeCad jak i inne google sketchup, inventor, solidworks nie robi tego intuicyjnie
    ale idee sa w nich te same. Osobno czesc, osobno zlozenie w calosc, dodatkowo jakies
    constrainty i punkty zaczepienia.

    Ludzie uzywaja tych powyzej, plus pewnie 1 czy 2 inne.

    Ja nie uzywam bo nie widze sensu. Dla mnie starcza inkscape plus jakis program
    cam-owski jak cos na cnc wycinam.
    Nie mam z tego widoku 3d ale mi takie uproszczenie mocno przyspiesza projektowanie.
    Bo na koncu i tak masz liste czesci i wiecej sie narzezbisz z rozplanowywaniem jak
    optymalnie wyciac to z materialu jaki masz niz poswiecisz na projekt 3d...