  • 11. Data: 2021-07-16 22:07:58
    Temat: Re: Praca w drewnie a oprogramowanie CAD
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-07-16 o 18:55 +0200, heby napisał:

    > Uzyj więc darmowych CADów 3D. Przeszły one niedawno rewolucję i są
    > bardzo wygodne i przyjazne, z uwagi na to, że są stosowane w
    > drukowaniu 3D. Niektóre działaja "z przeglądarki", bez instalacji.
    >
    > https://www.tinkercad.com/
    > https://www.sketchup.com/try-sketchup#for-personal
    > https://www.autodesk.com/products/fusion-360/overvie

    Rozglądałem się, i nie wydaje mi się, żeby programy do drukarek 3D
    spełniały moje potrzeby... Wynika to chyba stąd, że przy drukarce 3D
    nie ma potrzeby planów - ot, modelujesz sobie co tam chcesz, i jak już
    wymodelujesz na ekranie to wysyłasz jakimś plikiem STL czy co tam się
    używa do drukarki 3D i ona sobie z tym radzi.

    Przy pracy z drewnem jest o tyle inaczej, że drukarką 3D jest piła
    stołowa, wyrzynarka, router i dłuto a sterownikiem jestem ja. A ja nie
    czytam STLa. Mój firmware wspiera tylko jeden format wejściowy:
    wydrukowany rysunek elementu w dwóch lub trzech rzutach z podanymi
    wymiarami. I tego te programy do drukarek nie robią (tak samo zresztą
    FreeCAD, o ile nie przeoczyłem).

    Aby było konkretniej, tutaj przykład części którą sobie wymodelowałem w
    FreeCAD: https://imgpile.com/images/NiHr8x.png

    A tutaj ta sama listwa, którą narysowałem w LibreCAD żeby w warsztacie
    wiedzieć jak mam ciąć: https://imgpile.com/images/NiHc2P.png

    No i teraz pytanie: czy któryś z tych rewolucyjnych programów do
    drukarek 3D jest w stanie wygenerować jedno na podstawie drugiego?

    Mateusz

  • 12. Data: 2021-07-16 22:23:25
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 16/07/2021 22:07, Mateusz Viste wrote:
    > No i teraz pytanie: czy któryś z tych rewolucyjnych programów do
    > drukarek 3D jest w stanie wygenerować jedno na podstawie drugiego?

    Nie. Ale ten STL jest mozliwy do zaimportowania do CADa który to
    potrafi. Innymi słowy modelujesz przemiot w A (bo łatwiej) i generujesz
    rysunek techniczny w B (bo A nie potrafi). Ponieważ nie robie tego na
    codzień, to w tym konkretnym etapie nie pomogę, jednak ludzie dokładnie
    to robią. Ba, nie tak dawno znalazłem na YT kolesia, który projektuje
    meble w Blenderze i generuje rysunki do cięcia płyt w jakimś innym
    CADzie, niestety nie pamietam w jakim. Film, jak znajdę, podrzucę.

  • 13. Data: 2021-07-16 22:28:31
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-07-16 o 10:46 -0700, ptoki napisał:
    > FreeCad jest dosyc mocny w tym co ci potrzeba. Ale musisz odpowiedni
    > workflow w nim uskutecznic. On nie wymusza tego samoczynnie.
    > Kazdy z twoich elementow musisz zdefiniowac jako czesc (wtedy free
    > cad bedzie w stanie je interpretowac osobno i wygeneruje planarny
    > zestaw) i potem zlozyc w komponent.

    Wydaje mi się, że ja tak właśnie robię. Mam "części" (parts), i każda
    "część" składa się z kilku "form" (shapes). Tylko że nijak z tego nie
    jestem w stanie wygenerować planu 2D. Ew. przy nietypowych kształtach
    rysuję je najpierw w płaszczyźnie 2D za pomocą modułu "sketch", tam
    podaję wymiary, kąty i inne wymagania, by następnie nadać elementowi
    głębokość. W tych szczególnych wypadkach mógłbym posiłkować się takim
    sketchem jako namiastka planu, ale to brzydkie, nie daje się wydrukować
    w jednolitej skali i wymagałoby jednej strony na każdą płaszczyznę
    każdej części... Porażka. A wygląda to tak:
    https://imgpile.com/images/NiHkCw.png

    Generalnie kupa roboty.

    > Ja nie uzywam bo nie widze sensu. Dla mnie starcza inkscape plus
    > jakis program cam-owski jak cos na cnc wycinam. Nie mam z tego widoku
    > 3d ale mi takie uproszczenie mocno przyspiesza projektowanie.

    Czyli to podobne do mojego rysowania w LibreCAD. Da się szybko ogarnąć
    i wydrukować. Tyle, że każdą część trzeba rysować osobno w kilku
    rzutach, i jak coś się w niej zmienia to trzeba edytować każdy rzut
    osobno bo LibreCAD nie wie, że to ta sama część. No i oczywiście brak
    modelizacji 3D, czyli łatwiej przeoczyć jakieś wtopy które zamiast
    wyjść na modelu 3D pojawią się na drewnianym prototypie...

    Mateusz

  • 14. Data: 2021-07-16 22:38:00
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-07-16 o 22:23 +0200, heby napisał:
    > Nie. Ale ten STL jest mozliwy do zaimportowania do CADa który to
    > potrafi. Innymi słowy modelujesz przemiot w A (bo łatwiej) i
    > generujesz rysunek techniczny w B (bo A nie potrafi).

    Takie rozwiązanie jak najbardziej by mi odpowiadało. Już wcześniej
    próbowałem zresztą poprzez eksport widoku 3D z FreeCAD do DXF i
    następnie import tego pliku DXF do LibreCAD, ale wyniki były...
    powiedzmy humorystyczne. Być może to kwestia sparowania odpowiednich
    programów, poszukam w tym kierunku. Jeśli podpowiesz jakieś nazwy
    programów to chętnie potestuję.

    Mateusz

  • 15. Data: 2021-07-16 22:53:15
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 16/07/2021 22:38, Mateusz Viste wrote:
> [...]
    > powiedzmy humorystyczne. Być może to kwestia sparowania odpowiednich
    > programów, poszukam w tym kierunku. Jeśli podpowiesz jakieś nazwy

    Moje umiejętności kończą się na tandemie Python+OpenSCAD. Innymi słowy
    są "użyteczne inaczej" z racji skrętu programistycznego. Poszukam jednak
    przynajmniej tego filmu. Kłopot w tym że obejrzałem jakaś setkę tego
    typu filmów i znajdź tutaj ten jeden...

  • 16. Data: 2021-07-16 23:28:01
    Od: ptoki <s...@g...com>

    piątek, 16 lipca 2021 o 15:08:02 UTC-5 Mateusz Viste napisał(a):

    > Rozglądałem się, i nie wydaje mi się, żeby programy do drukarek 3D
    > spełniały moje potrzeby... Wynika to chyba stąd, że przy drukarce 3D

    Rozgladales sie ale pobieżnie.

    > nie ma potrzeby planów - ot, modelujesz sobie co tam chcesz, i jak już
    > wymodelujesz na ekranie to wysyłasz jakimś plikiem STL czy co tam się
    > używa do drukarki 3D i ona sobie z tym radzi.

    Wymienione wyżej nie sa programami "do drukarek 3d".

> [...]
    > wydrukowany rysunek elementu w dwóch lub trzech rzutach z podanymi
    > wymiarami. I tego te programy do drukarek nie robią (tak samo zresztą

    Musisz zrozumiec jak te programy dzialaja. Hint: One sa "czescio centryczne".
    Czyli obiektem w nich jest pojedyncza czesc tworzona na maszynie.
    Na drukarce 3d ta czesc bedzie fikusna, na cnc 3 osiowym bedzie to albo plaska deska
    i obwiednia albo jakis mniej lub bardziej wybredny wpust.
    Na pile bedzie to po prostu odcinek. Na laserze to bedzie obwiednia 2d.

    I z tego potem tworzysz komponent.

> [...]
    >
    > No i teraz pytanie: czy któryś z tych rewolucyjnych programów do
    > drukarek 3D jest w stanie wygenerować jedno na podstawie drugiego?

    Freecad jak go ogarniesz to z pierwszego zrobi ci drugie.

    Tyle ze musisz jedno zrozumiec:
    te programy nie sa w stanie z marszu automatycznie rozlozyc tego karmnika co
    pokazales wczesniej do postaci plaskiej czesci do wyciecia laserem czy wyfrezowania
    cnc.
    One sa od biedy w stanie wszystko scalic (a i tak je trzeba pilnowac zeby sie szpary
    nie rozeszly) i wydrukowac z plastiku.

    Te wszystkie programy (nawet te wykorzystywane w przemysle i kosztujace duzo) sa
    przeznaczone do trzech celow:
    1. zaprojektowac pojedyncza czesc
    2. Pomoc w wizualizacji i przypilnowaniu powiazan miedzy czesciami
    3. Wyprodukowac rysunek taki jak ten z librecada albo wyeksportowac obiekt do dalszej
    obrobki cam-owskiej 0 czyli w skrocie zaprojektowania obrobki.

    Jak sie te programy oblozy mniej lub bardziej fikusnym workflowem, pewnymi
    standardami to przy pozniejszym minimalnym wkladzie pracy mozna automatycznie
    generowac rysunki wynikowe albo wsady dla cnc.

    Ty jestes na etapie pierwszych 5% punktu 1 i 2% punktu 2.
    Nie licz ze bez dobrego posiedzenia i opracowania pewnych zasad (specyficznych dla
    ciebie i twojego parku maszynowego/narzedziowego) te programy zrobia to o co pytasz.
    Freecad jest ok i jak ogarniesz jego filozofie i specyfike to w innych programach tez
    sobie to samo zrobisz, czasem nawet sprawniej, choc freecad jest calkiem ok.
    Ale jak sam widzisz nie jest to trywialne i nie ma programow ktore ci magicznie
    zrobia te robote miedzy bryla a planowaniem obrobki i montazem plus sledzenie
    zaleznosci.
    Ale jak ogarniesz swoje punkty wejscia i wyjscia i ogarniesz swojego cad-a to latwiej
    bedzie ci takie cosie projektowac.

    Wiekszosci ludzi starcza sketchup i jego umiejetnosc rozplanarowania czesci z widoku
    ogolnego.

  • 17. Data: 2021-07-17 00:03:53
    Od: ptoki <s...@g...com>

    piątek, 16 lipca 2021 o 15:38:02 UTC-5 Mateusz Viste napisał(a):
> [...]
    > powiedzmy humorystyczne. Być może to kwestia sparowania odpowiednich
    > programów, poszukam w tym kierunku. Jeśli podpowiesz jakieś nazwy

    jesli nie znales tego to polecam:
    https://www.youtube.com/c/JokoEngineeringhelp/videos

    Tu masz zajawke na temat komponentow:
    https://www.youtube.com/watch?v=gV7jK0c7m40

    Zauwaz ze czesci projektuje sie wczesniej.

    Freecad pozwoli ci zmienic czesc i automatycznie zobaczyc jak to wplynie na caly
    komponent.

    Ale jak przejrzysz ten kanal to zrozumiesz jak swiat cad wyglada i co trzeba sobie
    samemu ustalic w kwestii workflow.

  • 18. Data: 2021-07-17 11:57:07
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-07-16 o 14:28 -0700, ptoki napisał:

    > Freecad jak go ogarniesz to z pierwszego zrobi ci drugie.

    Dzięki za podpowiedzi! Wcześniej przeklikałem FreeCADa i nie znalazłem
    jak to zrobić, doszedłem więc do łatwego wniosku że skoro nie znalazłem
    to się po prostu nie da. Za twoim naciskiem zmieniłem założenie na "da
    się bo ptoki z internetu tak powiedział a ja po prostu nie umiem
    znaleźć" i... zadziałało. Przysiadłem dziś rano, przeklikałem jeszcze
    raz i już znalazłem. Jest dokładnie tak, jak wcześniej pisałeś: trzeba
    wymodelować element (to już miałem dobrze), a następnie wyrzutować go
    na rysunek techniczny i owymiarować.

    Problemem dla początkującego o skromnych potrzebach jest zamknąć oczy
    na te setki (tysiące?) przycisków, formatek i widoków, odnaleźć te 3-4
    istotne dla siebie guziki i skupić się wyłącznie na nich. Teraz już
    wiem, że modelowanie części najlepiej wykonać w "wb Part", ew.
    posiłkując się sketchem jeśli potrzeba coś wyfrezować, a następnie w
    "wb TechDraw" kliknąć przycisk "Insert a view" i dodać stosowne
    pomiary. Wydawałoby się prosta sprawa, ale dojść do tej procedury
    zajęło mi łącznie jakieś 10 godzin prób i błędów.

    Teraz umiem już wymodelować np. takie coś:
    https://imgpile.com/images/NiWeE2.png

    I na tej podstawie stworzyć taki rysunek:
    https://imgpile.com/images/NiWcAR.png

    Co istotne, zmiana modelu 3D pociąga za sobą zmiany na rysunku
    technicznym. Dokładnie o to chodziło. Dzięki!

    W międzyczasie przetestowałem dwa programy "do robienia mebli": bCAD i
    PolyBoard. Bardzo fajne, łatwe w użyciu i generują co trzeba, ale
    nadają się wyłącznie do robienia określonych mebli (typowo:
    biblioteczki, półki, regały...) bo w ramach uproszczenia interfejsu
    wymagają stosowania z góry określonych elementów, np. akcja "dodaj
    półkę", i ta półka musi być pozioma i zaczepiona w określony sposób.
    Słowem: FreeCAD rządzi. :)

    Mateusz

  • 19. Data: 2021-07-18 03:43:04
    Od: ptoki <s...@g...com>

    sobota, 17 lipca 2021 o 04:57:10 UTC-5 Mateusz Viste napisał(a):

> [...]
    > to się po prostu nie da. Za twoim naciskiem zmieniłem założenie na "da
    > się bo ptoki z internetu tak powiedział a ja po prostu nie umiem

    Niedzobrze, bardzo niedobrze. Podejrzane. Na pewno cos tu nie gra. Na pewno!
    ;P

> [...]
    > raz i już znalazłem. Jest dokładnie tak, jak wcześniej pisałeś: trzeba
    > wymodelować element (to już miałem dobrze), a następnie wyrzutować go

    Tak samo jest z innymi aspektami we freecadzie jak i innych programach tego typu
    niezaleznie od ceny.
    czesc funkcji jest sztywna i trzeba je ogarnac ale reszta procesu zalezy od ciebie. I
    obie czesci tego problemu sa nietrywialne. Ale jak sie juz ogarnie to jest z gorki.
    Podobnie jak w programach do projektowania ekektroniki...

> [...]
    > pomiary. Wydawałoby się prosta sprawa, ale dojść do tej procedury
    > zajęło mi łącznie jakieś 10 godzin prób i błędów.

    Tak. Niestety nie ma za bardzo jak tego uproscic. W sensie zrobienia tego aby bylo
    intuicyjne. Przy programach do druku 3d jest prosciej bo model jest bryla i mozna w
    programie dorobic logike ktora jakies podparcia da, wypelnienie a nastepnie zrobi do
    tego suwaczki z wartoscia paru parametrow. I nie jest intuicyjnie bo cale litanie
    jutuberow sie certola z optymalnym infillem, gruboscia warstwy, posuwam i podobnymi
    problemami. W cad/cam juz z tego wyrosli i zaakceptowali ze to wszystko jest
    skomplikowane i nie da sie tego uproscic aby kazdy byl zadowolony. Wiec jest wspolny
    mianownik ktory nie jest intuicyjny.

    > Teraz umiem już wymodelować np. takie coś:
    > https://imgpile.com/images/NiWeE2.png
    >
    > I na tej podstawie stworzyć taki rysunek:
    > https://imgpile.com/images/NiWcAR.png

    Gutgut.
    > Co istotne, zmiana modelu 3D pociąga za sobą zmiany na rysunku
    > technicznym. Dokładnie o to chodziło. Dzięki!

    Tak, to jest wlasnie sedno i miodek tego calego cyrku. Jak dobrze ogarniesz i sobie
    poorganizujesz czesci i robote to potem zmiana jednego elementu spowoduje zmiany na
    innym elemencie tak aby nadal sie wszystko zgadzalo. No i sie rysunki albo gkod
    wygeneruje juz biorac zmieniona postac.

    Ale zeby do tego dojsc trzeba nieco potu i przeklenstw...

> [...]
    > wymagają stosowania z góry określonych elementów, np. akcja "dodaj
    > półkę", i ta półka musi być pozioma i zaczepiona w określony sposób.

    Na koniec: Freecad jest relatywnie mlody. Filmy yoko troche pomagaja w zauwazeniu co
    jest jeszcze nie dorobione (on pokazuje swoje porazki wiec latwiej sie uczyc)
    Ale jak sie na freecadzie nauczysz to potem przesiadka na cos drozszego i nieco
    bardziej ogarnietego jest prosta.

    Pomyslnych projektow!