  • Data: 2021-07-18 03:43:04
    Temat: Re: Praca w drewnie a oprogramowanie CAD
    Od: ptoki <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    sobota, 17 lipca 2021 o 04:57:10 UTC-5 Mateusz Viste napisał(a):

    > Dzięki za podpowiedzi! Wcześniej przeklikałem FreeCADa i nie znalazłem
    > jak to zrobić, doszedłem więc do łatwego wniosku że skoro nie znalazłem
    > to się po prostu nie da. Za twoim naciskiem zmieniłem założenie na "da
    > się bo ptoki z internetu tak powiedział a ja po prostu nie umiem
    > znaleźć" i... zadziałało.

    Niedzobrze, bardzo niedobrze. Podejrzane. Na pewno cos tu nie gra. Na pewno!
    ;P

    > Przysiadłem dziś rano, przeklikałem jeszcze
    > raz i już znalazłem. Jest dokładnie tak, jak wcześniej pisałeś: trzeba
    > wymodelować element (to już miałem dobrze), a następnie wyrzutować go
    > na rysunek techniczny i owymiarować.

    Tak samo jest z innymi aspektami we freecadzie jak i innych programach tego typu
    niezaleznie od ceny.
    czesc funkcji jest sztywna i trzeba je ogarnac ale reszta procesu zalezy od ciebie. I
    obie czesci tego problemu sa nietrywialne. Ale jak sie juz ogarnie to jest z gorki.
    Podobnie jak w programach do projektowania ekektroniki...

    > Problemem dla początkującego o skromnych potrzebach jest zamknąć oczy
    > na te setki (tysiące?) przycisków, formatek i widoków, odnaleźć te 3-4
    > istotne dla siebie guziki i skupić się wyłącznie na nich. Teraz już
    > wiem, że modelowanie części najlepiej wykonać w "wb Part", ew.
    > posiłkując się sketchem jeśli potrzeba coś wyfrezować, a następnie w
    > "wb TechDraw" kliknąć przycisk "Insert a view" i dodać stosowne
    > pomiary. Wydawałoby się prosta sprawa, ale dojść do tej procedury
    > zajęło mi łącznie jakieś 10 godzin prób i błędów.

    Tak. Niestety nie ma za bardzo jak tego uproscic. W sensie zrobienia tego aby bylo
    intuicyjne. Przy programach do druku 3d jest prosciej bo model jest bryla i mozna w
    programie dorobic logike ktora jakies podparcia da, wypelnienie a nastepnie zrobi do
    tego suwaczki z wartoscia paru parametrow. I nie jest intuicyjnie bo cale litanie
    jutuberow sie certola z optymalnym infillem, gruboscia warstwy, posuwam i podobnymi
    problemami. W cad/cam juz z tego wyrosli i zaakceptowali ze to wszystko jest
    skomplikowane i nie da sie tego uproscic aby kazdy byl zadowolony. Wiec jest wspolny
    mianownik ktory nie jest intuicyjny.

    > Teraz umiem już wymodelować np. takie coś:
    > https://imgpile.com/images/NiWeE2.png
    >
    > I na tej podstawie stworzyć taki rysunek:
    > https://imgpile.com/images/NiWcAR.png

    Gutgut.
    > Co istotne, zmiana modelu 3D pociąga za sobą zmiany na rysunku
    > technicznym. Dokładnie o to chodziło. Dzięki!

    Tak, to jest wlasnie sedno i miodek tego calego cyrku. Jak dobrze ogarniesz i sobie
    poorganizujesz czesci i robote to potem zmiana jednego elementu spowoduje zmiany na
    innym elemencie tak aby nadal sie wszystko zgadzalo. No i sie rysunki albo gkod
    wygeneruje juz biorac zmieniona postac.

    Ale zeby do tego dojsc trzeba nieco potu i przeklenstw...

    > W międzyczasie przetestowałem dwa programy "do robienia mebli": bCAD i
    > PolyBoard. Bardzo fajne, łatwe w użyciu i generują co trzeba, ale
    > nadają się wyłącznie do robienia określonych mebli (typowo:
    > biblioteczki, półki, regały...) bo w ramach uproszczenia interfejsu
    > wymagają stosowania z góry określonych elementów, np. akcja "dodaj
    > półkę", i ta półka musi być pozioma i zaczepiona w określony sposób.
    > Słowem: FreeCAD rządzi. :)

    Na koniec: Freecad jest relatywnie mlody. Filmy yoko troche pomagaja w zauwazeniu co
    jest jeszcze nie dorobione (on pokazuje swoje porazki wiec latwiej sie uczyc)
    Ale jak sie na freecadzie nauczysz to potem przesiadka na cos drozszego i nieco
    bardziej ogarnietego jest prosta.

    Pomyslnych projektow!