  • Data: 2022-11-26 18:40:41
    Temat: Re: Straty ciepła na 20 metrach rury w ziemi
    Od: a a <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Saturday, 26 November 2022 at 12:52:51 UTC+1, Lisciasty wrote:
    > Liczyłem kiedyś jednemu człekowi coś podobnego, sytuacja taka że w
    > stodole miał kocioł na wungiel i miał go zastąpić pompą ciepła,
    > odległość chyba 15m więc powiedzmy podobna sytuacja. Wyszły mi jakieś
    > groszowe straty na poziomie 150W przy temperaturach kotłowych, ale nie
    > jestem pewien do końca wartości. Pompa mu już działa drugi rok i
    > problemu nie ma.
    >
    > L.
    Znajomy z Bialegostoku też przed laty wstawił pom pę ciepla do stodoły/ szopy przy
    domu,
    ale to jest calkowicie odm ienna sytuacja, bo w stodole raczej mrozu zimą nie ma,
    a cieplo jest odzyskiwane z gruntu, ktory nie zamarza,
    czyli delta T w stosunku do instalacji na dworze to +10 - +15 C
    i rury też nie marzną
    a tutaj inny problem

    "mam 20 metrów do ułożenia w ziemi rurek z czynnikiem
    chłodniczym/grzewczym.

    czyli zbuduje pompę ciepła gruntową, która będzie się nadawała jedynie do ogrzewania
    podłogowego, z uwagi na niską temperaturę medium dostarczanego do domu (25 C),
    czyli same straty
    i taniej grzac dom na nocnej taryfie prądem.

    Każdy stawia pompę przy domu od stron y osłonietej ścianą od wiatru, gdyż pompa, tak
    jak człowiek, odczuwa temperaturę powietrza w czasie wiatru, jako niższą o 5 - 10 C,
    a dom oslania pompe od wiatru.

    Pompa na polu zimą zamarznie, zostanie zasypana sniegiem, zostanie zalodzona i po
    roku będzie się nadawała na złom.

    Zatem nie ma co tu liczyć, tylko zrezygnować z abstrakcji, bo będą same straty i
    zepsuta pompa po roku.

    Tak się po prostu nie robi, bo z 11 kW zostanie 4-5 kW mocy ale energetycznie to
    będzie medium o n iskiej temperaturze 25 C