    From: Sebcio <s...@n...net>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: Używany klimatyzator typu split - warto?
    Date: Wed, 01 Apr 2009 16:58:19 +0200

    Jarek P. pisze:

    > A możesz choć w dwóch słowach powiedzieć, na czym polega to umiejętne
    > spuszczenie czynnika? Proste odkręcenie pierwszego z brzegu złącza i
    > poczekanie, aż rozlegające się przy tym "psssssssss" zamilknie, jest złą
    > procedurą?

    Generalnie odpalasz taką klimę, ustawiasz minimalną temperaturę i
    pozwalasz jej pochodzić minutkę. Następnie na jednostce zewnętrznej
    zamykasz zawór na króćcu cieczy (to tam gdzie podłączona jest cieńsza
    rurka) i pozwalasz jednostce by jeszcze pochodziła kilka minut.
    Następnie nie wyłączając jej zamykasz zawór na króćcu gazu i dopiero
    wyłączasz jednostkę. W ten sposób sprężarka jednostki zewnętrznej zassie
    cały czynnik do siebie - jeśli zrobisz to tak jak opisałem, u siebie w
    domu chłodnik będzie musiał zrobić tylko tyle, ile zrobiłby przy
    podłączaniu nowego urządzenia. Ważne tylko byś pamiętał że po takiej
    operacji w instalacji będzie próżnia. Odkręcanie rur najlepiej zacząć od
    jednostki zewnętrznej, cieńka rurka (czyli cieczowa). Tam delikatnie
    odkręć i pozwól by przestało syczeć. Następnie odkręć rurę grubą i oba
    króćce zabezpiecz foliowym workiem owiniętym szczelnie taśmą. To samo po
    stronie jednostki wewnętrznej.

    Co do odgrzybiania itd. - olej to na początku. Zorientuj się tylko w
    jakim stanie jest wymiennik jednostki wewnętrznej. Jeśli jest czysty,
    nie musisz nic robić. Nie daj się naciągnąć na żadne koszta, umiejętnie
    zdemontowany split zakłada się tak jakby był nowy. Jedyne co może się
    okazać konieczne, to upuszczenie lub dodanie czynnika w zależności od
    tego czy u Ciebie połączenia freonowe wyjdą krótsze czy dłuższe.

    Ewentualne czyszczenie lub odgrzybianie robi się dopiero po
    zainstalowaniu i uruchomieniu systemu. Jeśli masz dom, to sprawdź czy
    któryś split nie ma funkcji pompy ciepła - przyda się by tanio dogrzać
    pomieszczenie gdy temp. na zewnątrz przekracza 8-10 stopni.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio