  • 1. Data: 2012-07-12 10:30:31
    Temat: Solar question
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Do uzytkownikow solarow.

    Zastanawiam sie czy w okresie jesienno/wiosennym solar dalby rade napedzac
    pojedynczy grzejnik aluminiowy taki powiedzmy 20 zeberkowy?

    No i co robic gdyby za bardzo go napedzal, znaczy sa jakies mechanizmy
    pozwalajace na rezygnacje z odbioru nadmiernego ciepla slonecznego?

    Potrzebuje bardzo prosty uklad solar(y)/grzejnik, gdyby w zimie dawal rade
    tez bym sie nie zmartwil.

    TIA

  • 2. Data: 2012-07-12 11:15:35
    Temat: Re: Solar question
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Zastanawiam sie czy w okresie jesienno/wiosennym solar dalby rade napedzac
    > pojedynczy grzejnik aluminiowy taki powiedzmy 20 zeberkowy?

    Dałby...

    > No i co robic gdyby za bardzo go napedzal, znaczy sa jakies mechanizmy
    > pozwalajace na rezygnacje z odbioru nadmiernego ciepla slonecznego?

    Najtańszy zawór termostatyczny i zakopane kilka metrów rury w ziemi albo
    spirala na zimnym strychu. Jak przekroczy dopuszczalną temperaturę to zawór
    otworzy obieg przez bypass.

    Marek

  • 3. Data: 2012-07-12 11:31:45
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > Dałby...

    A z praktyki - ile jest mocy pojedynczego solara?

  • 4. Data: 2012-07-12 11:46:07
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > A z praktyki - ile jest mocy pojedynczego solara?

    Ja mam 3 solary łącznie 5,4m2. W zimie w słoneczny - ale mroźny - dzień
    potrafią grzać z moca nawet 2,5kWi zbiornik 300l w ciągu takiego dnia dobija
    często do 50 stopni.
    Może inaczej. W statystykach miesięcznych jakie generuje sterownik widze że
    najcieńsze są miesiące grudzień-styczeń z mocami 90-140kWh/mc ale już
    listopad czy luty potrafi być ponad 250kWh/m-c i wtedy mam w zbiorniku 300l
    często ponad 50stC.
    Ja na twoim miejscu próbowałbym powiększyć ten grzejnik do maksymalnej
    ilości żeberek aby grzać z jak najniższą temperaturą gdyż wtedy wiadomo że
    sprawność solara wyższa.
    Na jednym panelu w sumie cudów nie zdziałasz.

    Marek

  • 5. Data: 2012-07-12 11:48:01
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > A z praktyki - ile jest mocy pojedynczego solara?

    Przyjmij jakies 1000kWh/rok. Moc zalezna od temperatury odbiornika, ale
    chugowie jaka w tym przypadku moze byc moc chwilowa.

    Pozdro.. TK

  • 6. Data: 2012-07-12 11:59:04
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > Przyjmij jakies 1000kWh/rok. Moc zalezna od temperatury odbiornika, ale
    > chugowie jaka w tym przypadku moze byc moc chwilowa.

    Wyglada, ze najlepiej by bylo dolozyc jakis bufor, wtedy mozna gromadzic
    (krotkie dni), albo od razu pojsc w strone, ze grzeje do cwu, a ze zbiornika
    pobieram ile mi trzeba na grzejnik.

    Pytanie czy jeden solar da rade. Chodziloby o ogrzewanie gabinetu okolo
    20-25m2 (troche to skomplikowane, bo pomieszcenie jest dosc otwarte).

    Albo jeszcze inaczej - czy rozbudowa o kolejne panele nie stanowi jakichs
    problemow - zaczalbym od pojedynczego, albo dwoch.

  • 7. Data: 2012-07-12 12:04:20
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Wyglada, ze najlepiej by bylo dolozyc jakis bufor, wtedy mozna gromadzic
    > (krotkie dni), albo od razu pojsc w strone, ze grzeje do cwu, a ze
    > zbiornika pobieram ile mi trzeba na grzejnik.

    Pod warunkiem że tych paneli będziesz miał sporo więcej na tyle aby pokryć
    straty dobowe bufora.

    > Pytanie czy jeden solar da rade. Chodziloby o ogrzewanie gabinetu okolo
    > 20-25m2 (troche to skomplikowane, bo pomieszcenie jest dosc otwarte).

    20-25m2 to sporo. Jeden panel nie wystarczy chyba że będzie zamknięty i
    dobrze ocieplony budynek wraz z dobrymi oknami.

    > Albo jeszcze inaczej - czy rozbudowa o kolejne panele nie stanowi jakichs
    > problemow - zaczalbym od pojedynczego, albo dwoch.

    Teoretyczne nie stanowi.

    Marek

  • 8. Data: 2012-07-12 13:08:42
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > Pod warunkiem że tych paneli będziesz miał sporo więcej na tyle aby pokryć
    > straty dobowe bufora.

    Straty dobowe???

    Bufor przejmuje de facto tylko nadwyzke jesli jej nie ma to nie ma i strat.

    > 20-25m2 to sporo. Jeden panel nie wystarczy chyba że będzie zamknięty i
    > dobrze ocieplony budynek wraz z dobrymi oknami.

    Ale to jest jesien/wiosna, a nie -5.

    Chodzi o to by opoznic odpalanie kotlowni.

  • 9. Data: 2012-07-12 13:24:33
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Straty dobowe???
    >
    > Bufor przejmuje de facto tylko nadwyzke jesli jej nie ma to nie ma i
    > strat.

    Przecież po to bufor żeby zgromadzić kiedy za dużo a kiedy brakuje oddać.
    Niby bufor się wychładza ogrzewając kotłownię ale my chcemy te 4-5kWh nie w
    kotłownię a w konkretne pomieszczenie wpompować.

    > Ale to jest jesien/wiosna, a nie -5.

    Na jesien i wiosnę masz i po -10

    > Chodzi o to by opoznic odpalanie kotlowni.

    Coś przepalać będzie trzeba, nie ma bolka. Nie we wszystkie dni solar
    nagrzeje.
    Wierz mi w to co piszę, ja nie teoretyzuję bo mam 3 solary i prócz zbiornika
    300 litrów wspomagają u mnie także podłogówkę którą mam w kilku
    pomieszczeniach.

    Marek

  • 10. Data: 2012-07-12 13:49:24
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > Przecież po to bufor żeby zgromadzić kiedy za dużo a kiedy brakuje oddać.
    > Niby bufor się wychładza ogrzewając kotłownię ale my chcemy te 4-5kWh nie
    > w kotłownię a w konkretne pomieszczenie wpompować.

    Te 300litrow do trzech solarow jest twoim zdaniem optymalne?