  • 1. Data: 2009-10-16 09:18:56
    Temat: Tani zasilacz UPS 'quasi-sinus' a piec C.O.
    Od: "Ktos" <k...@n...net>

    Witam,

    Temat stary jak świat, ale znalazłem nigdzie praktycznych wniosków z
    dyskusji .

    Chodzi oczywiście o znalezienie taniego sposobu na zasilanie pieca C.O.
    (gazowego) przy awarii linii.

    Naprościej jest zastosować zasilacz UPS, jednak te najtańsze modele nie dają
    na wyjściu dokładnego 'sinusa' ale przebieg 'quasi-sinus' czyli coś pomiędzy
    sinusem a prostokątem.
    Podłączyłem taki UPS (1400W) wczoraj do pieca i owszem, piec działa, ale
    (jak można było oczekiwać) pompa w piecu burczała w czasie pracy głośniej,
    niż normalnie.

    Potestowałem tak przez godzinę, ale bałem się zostawić na dłużej....

    I pytanie do praktyków, czym grozi SPORADYCZNA (czyli przez kilka godzin,
    kilka razy w roku) taka praca:
    a.uszkodzeniem pompy (np.przegrzaniem uzwojeń)
    b.szybszym zużyciem łożysk lub innych elementów mechanicznych
    c.niczym poważnym ?

    Czy są dostępne skuteczne filtry 'wygładzające' do tego typu zasilaczy, czy
    nie ma sensu się w to bawić i ew. wysupłać dość pokaźną kwotę na lepszy UPS?

  • 2. Data: 2009-10-16 11:08:45
    Temat: Re: Tani zasilacz UPS 'quasi-sinus' a piec C.O.
    Od: Dominik & Co <D...@i...com>

    Ktos napisał(a):

    > Chodzi oczywiście o znalezienie taniego sposobu na zasilanie pieca C.O.
    > (gazowego) przy awarii linii.
    >
    > Naprościej jest zastosować zasilacz UPS, jednak te najtańsze modele nie dają

    Tu jest trochę na ten temat:
    http://poszukaj.elektroda.pl/szukaj,ups-piec.html

    np:

    Zasilanie prostokątem może się różnie skończyć- albo niczym
    poza głośniejszą pracą, albo uszkodzeniem pieca (nie wiadomo
    np. jak jest rozwiązane zasilanie elektroniki).

    Czy piec wymaga przełączenia na zasilanie awaryjne w ułamku sekundy?
    Jeśli nie, to można kupić zwykły akumulator i prostownik,
    oraz przetwornicę na 230V (sinus). Przełączanie zwykłym
    przekaźnikiem. Niestety, zajmie to trochę miejsca...

    BTW: przy piecu na paliwo stałe awaryjne zasilanie ma sens
    -zapobieganie przegrzaniu pieca załadowanego paliwem bez obiegu wody.
    Piec gazowy po prostu zgaśnie. Przy krótkiej przerwie
    na wychłodzenie nie pozwoli bezwładność cieplna budynku,
    przy dłuższej i tak padnie akumulator. Warto się w to bawić?

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP

  • 3. Data: 2009-10-16 12:53:06
    Od: "Ktos" <k...@n...net>

> [...]

    > na wychłodzenie nie pozwoli bezwładność cieplna budynku,
    > przy dłuższej i tak padnie akumulator. Warto się w to bawić?

    Czytałem już wcześniej na dyskusję na 'Elektrodzie'- ale tak naprawdę nie ma
    tak jednoznacznych wniosków na podstawie doświadczenia typu:
    'u mnie zepsuł się piec' albo 'u mnie jest w porządku, stosuję od kilku
    lat'.

    To, że nie powinno się tak zasilać, to powszechnie wiadomo, nawet producenci
    pieców o tym ostrzegają.
    Ale na podstawie przejrzanych wątków nie mogę wyrobić sobie jednoznacznej
    opinii.

    A patrząc na 'kasandryczne' reportaże o katastrofalnym stanie naszych sieci
    energetycznych, to dochodzę do wniosku, że warto stworzyć w domu małą sieć
    'podtrzymania awaryjnego' dla pieca c.o., kilku lampek ledowych i np. małego
    telewizorka o mocy ~10-20W.
    W sumie z piecem, dawałoby to jakieś 100W, co pozwoli UPSowi z akumulatorami
    >50Ah podziałać przez parę godzin.
    Ostatnia awaria odcięła całe moje osiedle na dwie doby, więc dwa wieczory
    bez ciepłej wody (oprócz tej grzanej na kuchni gazowej) i oświetlenia dają
    impuls do myślenia o usprawnieniu zasilania, a nie o rozmnażaniu (to można
    robić przy buzującym kominku :-))
    BTW: a może to jest celowa strategia na zwiększenie płodności Polaków i
    RWE/Energa współpracują z ZUSem :-))))

  • 4. Data: 2009-10-16 13:17:21
    Od: "jagr" <j...@W...pl>

    Użytkownik "Ktos" <k...@n...net> napisał w wiadomości

    Postaw mały agregat prądotwórczy.

  • 5. Data: 2009-10-16 16:49:50
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Fri, 16 Oct 2009 11:18:56 +0200, Ktos napisał(a):

> [...]
    > kilka razy w roku) taka praca:
    > a.uszkodzeniem pompy (np.przegrzaniem uzwojeń)
    > b.szybszym zużyciem łożysk lub innych elementów mechanicznych

    Niczym poważnym. Ale w sumie można za grosze kupić używane UPS-y APC serii
    SmartUPS, które nie dość, że dają ładnego sinusa, to jeszcze mają funkcję
    cold start (uruchomienie bez napięcia zasilającego) i zmyślne sterowanie.

    --
    _______/ /_ GG: 3524356