  • 21. Data: 2009-03-27 20:33:03
    Temat: Re: 1 czy 3 fazy do gniazdek w łazience?
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "kiki" <s...@s...ss> napisał w wiadomości
    news:gqj1o8$o6t$1@opal.futuro.pl...

    > "Jan Werbiński" <j...@j...com> wrote in message

    > Zabezpiecz się tak jak pisałem wyżej jedną trójfazową i za nią trzema
    > jednofazowymi. Musisz się zabezpieczyć na wypadek złapania 2 faz naraz i
    > jednocześniestojąc w butach odizolowany od ziemi. 3 fazy w jednym
    > pomieszczeniu są zawsze ryzykowne i nie tylko doziemienie trzeba
    > zabezpieczać

    Po konsultacji z moim elektrykiem, który będąc w stanie mocno po użyciu
    starał się mi wytłumaczyć co i jak planuję tak:
    Trzy kable YDYp 3x2,5, na każdym osobny bezpiecznik nadprądowy i różnicowy.
    Na szczęście hurtownia przyjmie spowrotem rolkę niepotrzebnego 5x2,5.
    :-)

    Pozostaje problem kuchni otwartel na salooon. ;-)
    Gniazdka co 2 metry pójdą zapiętym w pętlę 3x2,5. Czy zapinanie pętli
    dookoła pokoju nie powoduje jakiejś destrukcyjnej samoindukcji w razie
    pioruna? W gniazdach będzie lodówka, RTV, żarówki, robot kuchenny, komputer.
    Komputer i RTV będą dodatkowo zabezpieczone przed burzą przez UPS lub
    zabezpieczeniem przepięciowym typu D (które nie wiem ile kosztuje).

    Piekarnik, płyta, zmywarka i bojler podumywalkowy będą zasilane osobnym
    obwodem 5x4mm2. Dobrze kombinuję?

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 22. Data: 2009-03-27 22:06:06
    Od: "kiki" <s...@s...ss>

    > Użytkownik "kiki" <s...@s...ss> napisał w wiadomości
    >
    > Faktycznie poruszyłeś realne zagrożenie, ale w takim przypadku to lepsze
    > będą trzy różnicówki osobne. Nie widzę wtedy sensu trójfazowej.

    Wydziel obwód ten na kablu 5x2.5 i daj tak:

    Różnicówkę 30mA 3fazową i za nią 3 różnicówki 1fazowe 10mA.

  • 23. Data: 2009-03-27 23:24:54
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Wydziel obwód ten na kablu 5x2.5 i daj tak:
    >
    > Różnicówkę 30mA 3fazową i za nią 3 różnicówki 1fazowe 10mA.

    Od kiedy przeczytalem o Twoim zabezpieczeniu nie ustaje w zadumie i
    zdziwieniu. Reszta grupowiczow widze, ze oslupiala bo nic nie gada. Badz tak
    dobry i oswiec szanowne grono co ma na celu takie stopniowanie zabezpieczen
    roznicowopradowych?
    Nie ukrywam ze na poczatku myslalem ze to zart, ale widze ze nie. Do dzis
    myslalem ze wiem jak dziala roznicowka i w jakim celu jest stosowana. Jednak
    po lekturze dyskusji widze, ze mam spore braki wiedzy na ten temat, a glupio
    bylo by gdybym kiedys palna cos glupiego w madrzejszym towarzystwie. A
    zatem, jezeli to nie tajemnica to prosze o wyjasnienie.

    Pozdro.. TK

  • 24. Data: 2009-03-28 05:23:54
    Od: "Panslavista" <p...@w...pl>

    "Jeffrey" <s...@p...onet.pl> wrote in message

    > w takim układzie po co jest ta pierwsza różnicówka 3f?
    >
    > jeffrey

    Może mieć bojler z trzema grzałkami.

  • 25. Data: 2009-03-28 05:28:05
    Od: "Panslavista" <p...@w...pl>

> [...]
    >
    > Faktycznie poruszyłeś realne zagrożenie, ale w takim przypadku to lepsze
    > będą trzy różnicówki osobne. Nie widzę wtedy sensu trójfazowej.

    Osobne, gdyż nie powinno się podłączać więcej odbiorników niż jeden,
    rozgałęziona sieć może mieć upływności na tyle duże, że załączenie
    różnicówki może być niemożliwe.

  • 26. Data: 2009-03-28 08:36:43
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > Może mieć bojler z trzema grzałkami.

    OK. Nawet wskazane jest aby w domu np. w garażu było gniazdo siłowe.
    Tylko po co montować różnicówki jedna za drugą ?
    O to chodzi.
    Przecież przy takim połączeniu to będzie wielka loteria która różnicówka
    zadziała i co wywali.
    Jeżeli okaże się, że różnicówka 3-f jest czulsza to ją będzie wywalało za
    każdym razem i nie będzie wiadomo czy to wybijanie jest spowodowane
    uszkodzonym bojlerem, pralką czy też powód jest inny.

  • 27. Data: 2009-03-28 09:33:00
    Od: "Jeffrey" <s...@p...onet.pl>

    Panslavista wrote:
    > Osobne, gdyż nie powinno się podłączać więcej odbiorników niż jeden,
    > rozgałęziona sieć może mieć upływności na tyle duże, że załączenie
    > różnicówki może być niemożliwe.

    sieć nie może mieć takiej upływności bo nie przeszlaby badań na
    oporność izolacji
    a co do jednego odbiornika dla jednej różnicówki to "pierwsze słysze"
    różnicówki jedna po drugiej owszem stosuje się ale ta pierwsza musi
    być selektywna o zwiększonym prądzie np 300mA i czasie wyzwolenia i
    stosuje się ją ( tą pierwszą) do zabezpieczenia długiej linii
    zasilającej kolejną rozdzielnię ale nie odbiorniki bezpośrednio

    jeffrey

  • 28. Data: 2009-03-28 10:57:16
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Fri, 27 Mar 2009 14:41:13 +0100, Jan Werbiński napisał(a):

    > Czy dać jeden YDYp 5x2,5 i jedna różnicówka trójfazowa? W tym przypadku
    > robię trzy gniazdka 220V. Każde na innej fazie. Każde na jedno urządzenie.

    No i właśnie tak możesz, tylko dodaj puszkę na rozdział faz na gniazdka.

    > Wg mnie lepsze jest drugie rozwiązanie z przewodem pięciożyłowym, bo jest
    > tańsze i wygodniejsze. Najlepsze jest to, że jeden elektryk mówi że tak
    > dobrze, inny że tak nie wolno i trzeba prowadzić trzy osobne obwody.

    Można i tak, i tak. Natomiast pierwsze rozwiązanie daje Ci redundancję.

    > Jednak w doprowadzeniu przewodu pięciożyłowego zero (o przekroju 2,5) będzie
    > przeciążone. Przecież ta jedna żyła musi przenieść i tak całą moc trzech
    > niezależnych urządzeń. Mam rację?

    Nie masz. Tam idzie tylko różnica obciążenia faz. W idealnym przypadku,
    kiedy masz identyczne obciążenia na fazach tym przewodem nie płynie żaden
    prąd.

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 29. Data: 2009-03-28 12:10:38
    Od: "kiki" <s...@s...ss>

    "Maniek4" <b...@w...pl> wrote in message

> [...]
    > zdziwieniu. Reszta grupowiczow widze, ze oslupiala bo nic nie gada. Badz
    > tak dobry i oswiec szanowne grono co ma na celu takie stopniowanie

    Pamiętasz wannę Wasermana? Dasz 2 różnicówki w szerego z zestopniowanym
    prądem to będzie bezpieczniej. Jedna nie zadziała to może druga zadziała.
    Tam gdzie są takie ryzyka kopnięcia babrając się w wodzie mam po dwie w
    szeregu.
    Ale większość z was nie da żadnej, bo i po co :-)

  • 30. Data: 2009-03-28 12:12:02
    Od: "kiki" <s...@s...ss>

> [...]
    > każdym razem i nie będzie wiadomo czy to wybijanie jest spowodowane
    > uszkodzonym bojlerem, pralką czy też powód jest inny.

    Jak zaczyna wywalać różnicówka to jest znak, że trzeba naprawić instalację
    lub urządzenia lub je wymienić, a nie zastanawiać się nad zmienną losową.