  • 11. Data: 2012-04-10 21:10:23
    Temat: Re: Biały dach - dla tych, co jeszcze mogą wybrać
    Od: robertr <e...@o...pl>

    > I jeszcze takie cos mi sie napatoczylo:http://www.solar-therm.pl/oferta/energia
    -sloneczna/kolektory-sloneczn...
    > Na samym dole wykres.
    > Roznica miedzy tinox a czarnym chromem jest symboliczna.
    >
    > U siebie kaloryfer pomalowalem na czarno i tez grzeje ;)

    Kiedyś robiłem sobie solara i trochę eksperymentowałem.... Np
    sprawdzałem do jakiej temperatury nagrzeje się czarna blacha
    (malowana, czarny tytan, etc) - przykryta szybą. Co bym nie robił
    osiągała temperaturę 110 - 120 C - więc tak sobie. Pamietam też, że
    zwykła blacha aluminiowa nagrzewała się mniej niż nierdzewka tzw
    lustrzana - gołym okiem też było widać, że lepiej odbija promienie
    słoneczne.
    Oczywiście na temperaturę stagnacji wpływa współczynnik
    pochłaniania, selektywność , temperatura otoczenia, natężenie
    promieniowania, siła wiatru.....
    pozdr

  • 12. Data: 2012-04-10 22:10:50
    Od: "Maex" <m...@N...gazeta.pl>

    m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com> napisał(a):

    > "M." <...@n...pl> wrote in message
    >
    > uwzglednij koszt mycia co rok i malowania co dwa-trzy i od razu
    > bedzie mniej rozowo

    Ale jeśli nie rózowo(..) a aluminiowo..? to zero mycia , a odbicie
    światla, słońca jest okrutne. Blacha aluminiowa nawet po kilkunastu latach
    świeci .Mam taką na dachu od 17 lat i dobrze jest.Nie obserwuję gwałtownych
    skurczów dachu np w dni sloneczne i chłodne noce. Pozdrawia~M

  • 13. Data: 2012-04-11 12:35:42
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 10 Kwi, 21:10, robertr <e...@o...pl> wrote:
> [...]
    > Oczywiście na temperaturę stagnacji  wpływa  współczynnik
    > pochłaniania, selektywność , temperatura otoczenia, natężenie

    Dlatego moj kolejny solar bedzie wyzej temperaturowy.
    Czyli lusterko i grzanie czynnika w ognisku.
    Tyle ze do tego trzeba jakies sterowanie, pompke i takie tam.
    Ale moze przynajmniej w wiosna/jesien troche wody do mycia ugrzeje. Bo
    kaloryfer wczesna wiosna slabo wychodzi...

  • 14. Data: 2012-04-11 19:37:23
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 11-04-2012 o 12:35:42 ptoki <s...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > Ale moze przynajmniej w wiosna/jesien troche wody do mycia ugrzeje. Bo
    > kaloryfer wczesna wiosna slabo wychodzi...
    Widzę że podobnie myślisz jak ja :), właśnie też mi chodzi taki po głowie
    kolektor
    i może coś latem zmontuję, na razie robię rozeznanie cenowe i już
    wiem że z miedzi go nie polutuję, bo sama miedz (rurki)+ trójniki + zwykła
    szyba wyszło
    mi prawie 500zł a brakuje jeszcze blachy na obudowę (50zł alu), pianki i
    jakieś drobiazgi.
    suma sumarum jest bez sensu bo najtańszy chińczyk kosztuje 800zł a wątpię
    aby mój był lepszy.
    Ale dzisiaj się dowiadywałem ile kosztują rurki stalowe cienkościenne i
    wychodzi mi znacznie
    taniej, można by się zmieścić w 350zł, zastanawiam się czym szybę zastąpić
    bo 170zł to sporo.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 15. Data: 2012-04-11 20:28:25
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisał w wiadomości

    >Dlatego moj kolejny solar bedzie wyzej temperaturowy.
    >Czyli lusterko i grzanie czynnika w ognisku.
    >Tyle ze do tego trzeba jakies sterowanie, pompke i takie tam.

    Kidys byly takie kolektory podazalne za sloncem z obracanymi wokol jakby
    mimosrodowej osi prostokatnymi lustrami, co zabezpieczalo cala konstrukcje
    przed nadmiernym wiatrem. Cale lustro skladalo sie ze stosunkowo
    malych-podluznych luster. W ognisku jakas rurka plynal czynnik. Konstrukcja
    bodaj w pionie przekraczala 2m, wiec ani to male, ani estetyczne. Niestety
    lustro swoje wymiary musi miec by "zebrac" nie mala przeciez potrzebna ilosc
    energii. Przewaga polegala chyba jedynie na podazaniu za sloncem, bo
    wiekszych uzytkowych w czasie zalet to raczej nie mialo.

    Pozdro.. TK

  • 16. Data: 2012-04-12 12:09:18
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 11 Kwi, 20:28, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:
> [...]
    > energii. Przewaga polegala chyba jedynie na podazaniu za sloncem, bo
    > wiekszych uzytkowych w czasie zalet to raczej nie mialo.

    Przewaga jest jeszcze jedna. I jest ona wlasnie esencja tego
    lustrzanego rozwiazania (czesciowo odpowiedzialna za inna
    charakterystyke kolektorow rurowych):
    Wyzsza temperatura jaka osiaga czynnik.
    Energia zebrana jest podobna ale temperatura wyzsza. Mniej wody sie
    nagrzeje ale bardziej.
    Idea jest taka ze wczesna wiosna i pozna jesienia jak jeszcze slonce
    jest ale nie ma sniegu mozna ugrzac wody na tyle aby ja zuzyc jako
    CWU. Bo ani w kaloryfery ani w podlogowke nie trzeba jeszcze ciepla
    wtlaczac bo jest dosyc cieplo.
    No i relatywnie tanio mozna takie 3m2 lustra zbudowac. Szacuje koszty
    na jakies 800-1000zl.
    A konstrukcja jest wlasciwie gradoodporna (nie bede uzywac luster
    szklanych). Obaczymy jak wyjdzie.

  • 17. Data: 2012-04-12 12:49:22
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 11 Kwi, 19:37, janusz_kk1 <j...@o...pl> wrote:

> [...]
    > jakieś drobiazgi.
    > suma sumarum jest bez sensu bo najtańszy chińczyk kosztuje 800zł a wątpię

    I tu wlasnie widac elegancko na ile ten przemysl jest konkurencyjny.
    Rezultat garazowy jest podobny do przemysłowego (+- 20-50%).
    No chyba ze czesci masz z odzysku (np stare panele kaloryferowe). A
    blacha ze złomu.

> [...]
    > wychodzi mi znacznie
    > taniej, można by się zmieścić w 350zł, zastanawiam się czym szybę zastąpić

    Szybe zostaw w spokoju. Wymiana na plastik niewiele zmieni. A szyba
    jak nie dręczona to dlugo moze polezec i grad jej tak szybko nie
    zabije.
    U nas bardzo rzadko sie zdarza taki ktory by 4mm szybe stłukł.
    Juz raczej niewprawne mycie takiej szyby ja uszkodzi.
    A poliweglany dosyc szybko sie degeneruja od slonca.
    Widze to po sznurkach na pranie, butelkach pet, czy innych plastikach
    jakie sie na podworku trafiaja. Trudno bylo by znalezc cos trwalego i
    tanszego niz szklo.

    Nawet lustra nie sa takie drogie. Za lazienkowe w zeszlym roku
    zaplacilem jakies 100zl/m2.
    To juz wiecej jakis fikusny montaz by wyszedl w wariancie
    heliostatowym...

  • 18. Data: 2012-04-12 18:34:48
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 12-04-2012 o 12:49:22 ptoki <s...@g...com> napisał(a):

    > I tu wlasnie widac elegancko na ile ten przemysl jest konkurencyjny.
    > Rezultat garazowy jest podobny do przemysłowego (+- 20-50%).
    Pewnie jakbym zamawiał tonami to miałbym 50% ceny, wtedy byłby sens,
    ale niestety ceny są takie jak są i w tym momencie trzeba szukać innych
    alternatyw.

    > No chyba ze czesci masz z odzysku (np stare panele kaloryferowe). A
    > blacha ze złomu.
    No właśnie nie mam, poza tym kaloryfer potrzebowałby specjalnego pokrycia
    aby uzyskać jako taką sprawność, rurki i lustra paraboliczne mają zaletę
    że jest wieksza koncentracja energi i wpływ pokrycia się zmniejsza a także
    emisja.

    > Szybe zostaw w spokoju. Wymiana na plastik niewiele zmieni. A szyba
    Zmienia i to sporo, zrobiłem rozeznanie i 2m2 poliwęglanu 4mm można kupić
    za mniej
    niż 50zł, to sporo, a że trochę cierpi sprawność to sobie odbiję na ilości
    kolektorów. Wstępna wycena wychodzi mi na poziomie 200zł za sztukę
    oczywiście
    bez robocizny i prądu do spawania, czyli w cenie fabrycznego będę w stanie
    zrobić 5-6 sztuk.

> [...]
    > zaplacilem jakies 100zl/m2.
    > To juz wiecej jakis fikusny montaz by wyszedl w wariancie
    Też nad tym myślałem, w sumie pomysł nie jest zły, lustra są lekkie można
    je dać na dach
    a kolektory na małej wieży w którą by świeciły te lustra a i regulacja
    mocy prosta.
    Tylko jest jedno ale, okazało się że kolektory płaskie już same w słońcu
    pracują
    na granicy parametrów, są miejsca gdzie zaczyna pojawiać się para która
    powoduje
    gwałtowny spadek sprawności, świecąc kilkoma lustrami w kolektor pogłębił
    by się
    ten efekt, czyli sprawność by spadła. Dlatego też z tego zrezygnowałem.

    --
    Pozdr
    JanuszK