  • 1. Data: 2012-02-06 11:31:35
    Temat: Czerpnia powietrza i mróz
    Od: SkiMir <p...@M...onet.pl>

    Witam

    Może trochę mogłem zaplanować to lepiej ale:
    Czerpnia powietrza do kominka ułożona jest na chudziaku i wychodzi na
    zewnątrz domu. Zastosowałem rury o przekroju prostokątnym 22x6cm.
    Na chudziak pójdzie 10cm styropianu i na to wylewka więc rura będzie
    przykryta styropianem 4cm (trochę mało ale może tragedii nie będzie).

    Problem pojawił się przy prowadzeniu rur z wodą do kuchni. Otóż rury te
    krzyżują się z rurą wentylacyjną. Obawiam się, że podczas dużych mrozów
    zimne powietrze w rurze może spowodować marznięcie wody w rurkach CWU.
    Czy wystarczy, że rurki poprowadzę nad tą warstwą 4cm styropianu i
    dodatkowo je ocieplę otuliną?
    Miały leżeć bezpośrednio na czerpni ale uświadomiłem sobie problem będą
    na budowie w ostanie mrozy. Mogę tylko przed czerpnią zrobić taki mostek
    aby rurki CWU były odizolowane choćby tymi 4-roma cm styropianu i
    kawałek poszły w wylewce.

    Nie bardzo mam jak ominąć tą czerpnię.

    Druga sprawa to kwestia wyprowadzenia kanału na zewnątrz. Najprościej
    będzie wystawić go zaraz nad cokołem domu, założyć kratkę i OK.
    Pomyślałem aby zrobić takie odwrócone U, które w przypadku braku
    potrzeby zaciągania powietrza przez kominek nie wpuszczałoby zimnego
    powietrza do domu.
    To "U" wykonałbym na zewnętrznej ścianie budynku w warstwie ocieplenia.

    Czy to dobre rozwiązanie?
    Jeśli tak, to jaką wysokość powinno mieć to "U" i czy (styropianu będzie
    15cm) lepiej przymocować je do ściany budynku a następnie obudować
    styropianem czy może dać kilka cm styropianu, rurę i znów kilka cm
    styropianu?

    --
    M.

  • 2. Data: 2012-02-07 10:16:57
    Temat: Re: Czerpnia powietrza i mróz
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Użytkownik "SkiMir" <p...@M...onet.pl> napisał w wiadomości
    (...)
> [...]
    > budowie w ostanie mrozy. Mogę tylko przed czerpnią zrobić taki mostek aby
    > rurki CWU były odizolowane choćby tymi 4-roma cm styropianu i kawałek

    A może w miejscu gdzie będą krzyżować się rury należałoby nieco podkuć
    chudziaka i w to wgłębienie puścić rurę z zimnym powietrzem? A potem
    zaizolować.

> [...]
    > 15cm) lepiej przymocować je do ściany budynku a następnie obudować
    > styropianem czy może dać kilka cm styropianu, rurę i znów kilka cm

    Nie rozumiem tego "U". Mógłbyś dać jakiś obraz poglądowy?

  • 3. Data: 2012-02-07 10:29:24
    Od: SkiMir <p...@M...onet.pl>

    W dniu 2012-02-07 11:16, brunet.wp pisze:

    > A może w miejscu gdzie będą krzyżować się rury należałoby nieco podkuć
    > chudziaka i w to wgłębienie puścić rurę z zimnym powietrzem? A potem
    > zaizolować.

    Jakaś opcja jest i też ją rozważałem. Tylko czy konieczna? Jakoś nie
    bardzo mi się chce kuć tego chudziaka :-)

    > Nie rozumiem tego "U". Mógłbyś dać jakiś obraz poglądowy?

    Więc tak obrazowo na ile się uda.

    Wychodzi rura na poziomie zero.
    Kolanko w górę.
    Idzie ta rura 1,5m w górę po ścianie.
    Dwa kolanka tak aby zrobić zakręt 180st.
    Z powrotem rura idzie 1,5m w dół.
    Na dole wlot czerpni powietrza.

    --
    M.

  • 4. Data: 2012-02-07 12:53:03
    Od: "jachoska" <j...@p...onet.pl>

    > Idzie ta rura 1,5m w górę po ścianie.
    > Dwa kolanka tak aby zrobić zakręt 180st.
    > Z powrotem rura idzie 1,5m w dół.
    > Na dole wlot czerpni powietrza.

    A czemu tak? Boisz się, że Ci tam napada?
    Pozdr.
    Krzysiek

    __________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusow 6864
    (20120207) __________

  • 5. Data: 2012-02-07 13:43:58
    Temat: Re: Czerpnia powietrza i mr?z
    Od: SkiMir <p...@M...onet.pl>

    W dniu 2012-02-07 13:53, jachoska pisze:

    > A czemu tak? Boisz si?, ?e Ci tam napada?
    > Pozdr.

    Nie całkiem. Wykoncypowałem sobie coś takiego.
    Jeśli w czerpni nie będzie podciśnienia wywołanego przez kominek to
    powietrze w tym "U" ogrzeje się i powstanie swego rodzaju korek
    pneumatyczny blokujący samoistny napływ zimnego powietrza do pomieszczenia.
    W trakcie pracy kominka wytworzony ciąg przepcha ten "korek".

    Może to się nie sprawdzi, stąd pytam.

    --
    M.

  • 6. Data: 2012-02-07 13:55:28
    Od: "s_13" <s...@i...pl>

> [...]
    > pomieszczenia.
    > W trakcie pracy kominka wytworzony ciąg przepcha ten "korek".

    nie ma szans, wentylacja skutecznie bedzie sobie ciągnąć powietrze tym
    kanałem...
    takie rzeczy załatwia się przepustnicą tuz przed kominkiem, ręczną bądź
    automatyczną
    skup się jeszcze na tym, aby kanał miał spadek w kierunku czerpni, dla
    odprowadzenia ewentualnej wody, po wyjściu kanału na zewnątrz dajesz
    trójnik: góra to czerpnia, a dół to odpływ skroplin, czy innej cieczy, ten
    dół kończysz zaślepką z nawierconymi otworami, albo po prostu obsypujesz
    żwirem jak w drenażu, coby wsiąkało, ale żaden gryzoń się nie przedostał...

    pozdrawiam
    s_13

  • 7. Data: 2012-02-07 14:23:27
    Od: "jachoska" <j...@p...onet.pl>

    > nie ma szans, wentylacja skutecznie bedzie sobie ciągnąć powietrze tym
    > kanałem...
    Moim zdaniem uzasadnienie przedmówcy jest prawidłowe, ale w tym przypadku
    niepotrzebne.
    Takie "słupy powietrza" z powodzeniem realizuje się w kanałach typu Z do
    napowietrzania piwnic.
    Niemniej po zamknięciu dopływu powietrza do kominka nie ma problemu z
    niechcianym przepływem zimnego powietrza.
    Nie bardzo rozumiem jakim sposobem wentylacja miałaby zaciągać powietrze ze
    szczelnie odciętego kanału.

    > skup się jeszcze na tym, aby kanał miał spadek w kierunku czerpni, dla
    > odprowadzenia ewentualnej wody,
    Bardzo słuszna uwaga. Warto też tak usytuować czerpnię, żeby śnieg jej nie
    zasypywał po niewielkich opadach.

    Pozdr.
    Krzysiek

    __________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusow 6865
    (20120207) __________

  • 8. Data: 2012-02-07 14:35:10
    Od: SkiMir <p...@M...onet.pl>

    OK.

    To o wykonaniu czerpni wydaje mi się, że zostało powiedziane wiele.
    Nie ma sensu robienie "U".
    Trzeba zapewnić odpływ skroplin.

    To teraz co powiecie w kwestii przemarzania rur krzyżujących się z czerpnią?
    Jak radził brunet.wp można skuć chudziak i kolankami schować czerpnię
    głębiej (na odcinku skrzyżowania rur) tyle, że powstanie tam swego
    rodzaju syfon uniemożliwiający odprowadzenie skroplin.
    Chyba, że właśnie w tym "syfonie" wywiercić kilka dziur, obsypać żwirem
    i niech skropliny wsiąkają w ziemię pod chudziakiem?

    --
    M.

  • 9. Data: 2012-02-07 15:13:23
    Od: "s_13" <s...@i...pl>

    > Nie bardzo rozumiem jakim sposobem wentylacja miałaby zaciągać powietrze
    > ze szczelnie odciętego kanału.

    no to ja nie rozumiem pytania przedmówcy, który boi się wychłodzenia
    pomieszczeń przez ten szczelny kanał...

    pozdrawiam
    s_13

  • 10. Data: 2012-02-07 15:54:20
    Od: SkiMir <p...@M...onet.pl>

    W dniu 2012-02-07 16:13, s_13 pisze:

    > no to ja nie rozumiem pytania przedmówcy, który boi się wychłodzenia
    > pomieszczeń przez ten szczelny kanał...

    W sumie to nie poszło o wychłodzenie pomieszczeń jako takie ale o
    przemarzanie okolic czerpni powietrza.
    Ten temat pojawił się jakby równorzędnie.

    --
    M.