  • 1. Data: 2012-07-24 17:25:48
    Temat: Czy warto w domu zrobić instalację 12V dla oświetlenia?
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    Przyszło mi do głowy, że możę warto w domu poprowadzić instalację 12V
    dla nowoczesnego oświetlenia.

    Czy taki pomysł ma sens? Czy żarówki halogenowe albo ledowe na 12V mają
    przewagę nad tymi na 230V?

    Jak powinna wyglądać taka ewentualna instalacja?

    --
    MN

  • 2. Data: 2012-07-24 18:14:28
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 24.07.2012 17:25, Marcin N pisze:
> [...]
    > przewagę nad tymi na 230V?
    >
    > Jak powinna wyglądać taka ewentualna instalacja?

    aby uzyskać moc lampy, porównywalną do tej przy 230V to musisz mieć duży
    prąd, a duży prąd to znaczne spadki napięcia. Aby temu zapobiec trzeba
    dać grube przewody, a to implikuje koszty.
    Co innego jakieś oświetlenie dekoracyjne, ale to lepiej zaplanować i
    zrobić pod konkretne rozwiązanie, a nie instalacje jako-taką.

  • 3. Data: 2012-07-24 18:24:40
    Od: robertr <e...@o...pl>

    Żarówki na 12 V ledowe powinny mieć taką przewagę, że jest w nich mniej do psucia,
    powinny być trwalsze i tańsze.
    Ten pomysł ma jeszcze jeden plus. Za dość niedrogie pieniądze można kupić panel
    fotowoltaiczny, z gotowym wyjściem 12 V, jakiś stary akumulator powinien się
    sprawdzić dla tych prądów. Ewentualnie można mieć jeszcze zapasowy telewizor i radio
    12 V. Na wypadek awarii jak znalazł.... Dość łatwo uniezależnić oświetlenie od
    elektrowni. Już obecnie powinno to być na granicy opłacalności.

  • 4. Data: 2012-07-24 18:25:14
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

> [...]
    > dla nowoczesnego oświetlenia.
    >
    > Czy taki pomysł ma sens? Czy żarówki halogenowe albo ledowe na 12V mają

    Jak wszystko - mają wady i zalety.

    Do domu dostajesz 230V (plus/minus), więc jakoś musisz to napięcie
    obniżyć - to są kolejne elementy, które kosztują i mogą się zepsuć
    (zwłaszcza jak będziesz używał "transformatorów elektronicznych" czyli
    zasilaczy impulsowych, zamiast prawdziwych transformatorów).

    Musisz też przewidzieć na te urządzenia miejsce i zadbać, żeby mogły się
    chłodzić.

    Masz też mniejszą swobodę, bo ciężej jest znaleźć świetlówki z wbudowaną
    przetwornicą z kolei podwyższającą im napięcie. A współczesne świetlówki
    kompaktowe to całkiem miła konstrukcja dla zastosowań, gdzie nimi nie
    pstrykasz tylko włączasz na dłużej (ja np. używam jako oświetlenie domu
    na zewnątrz).

    Z plusów - napięcie nie grozi porażeniem no i zrobienie zasilania
    awaryjnego jest trywialne: dajesz troszkę porządniejsze zasilanie
    (prostowanie napięcia) akumulator równolegle i voila. Ja musiałem
    poświęcić UPS ;)

    Dużo prościej jest też wykorzystać wszelkie eko-bajery, jak wiatraki czy
    ogniwa fotowoltaiczne - podłączasz równolegle i już z "sieci" prawie nic
    nie bierze, jak eko-zasilanie działa i wszystko jest dobrze połączone.

    > Jak powinna wyglądać taka ewentualna instalacja?

    Powinna mieć odpowiednio grube przewody. Wyłączniki też powinny być
    wzmocnione, chyba że przypilnujesz amperażu.

    W każdym razie ja o tym myślałem, ale jednak zostałem przy 230V,
    zwłaszcza jak znalazłem "pod ręką" radiowe zdalne sterowanie. Na 12V
    musiałbym szukać ;) chociaż pewne też tego pełno.

  • 5. Data: 2012-07-24 18:39:08
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 24.07.2012 18:24, robertr pisze:
    > Żarówki na 12 V ledowe powinny mieć taką przewagę, że jest w nich mniej do psucia,
    > powinny być trwalsze i tańsze.

    Albo żarówki, albo LED - zdecyduj się ;)

    Lampki LEDowe na 230V nie muszą być bardziej skomplikowane niż te na 12V
    - odpowiednie rezystorki, żeby wyrównać prądy i voila.

    Ale fakt, to są te tanie, badziewne i tam będą się sypać same pojedyncze
    diodki. Przypuszczam, że jak będziesz brał z tej samej półki, to
    trwałość będzie zbliżona.

  • 6. Data: 2012-07-24 18:59:23
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Marcin N" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > przewagę nad tymi na 230V?
    >
    > Jak powinna wyglądać taka ewentualna instalacja?

    Mam 12V w lazience, zawsze to bezpieczniej (zwlaszcza, ze pare dekoracyjnych
    ledow mam przy wannie).

  • 7. Data: 2012-07-24 20:42:19
    Od: "Ktos" <k...@n...net>

    IMHO warto jako oświetlenie awaryjne.
    Można podłączyć akumulator 12V przez zwykły przekaźnik i masz światło nawet
    przy awarii elektryczności.
    Ale to jedyna zaleta, a prawie to samo można mieć rozdzielając tylko obwody
    oświetlenia i dając przetwornicę 12/230V.

  • 8. Data: 2012-07-24 22:56:58
    Od: "MJanoszek" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > przewagę nad tymi na 230V?
    >
    > Jak powinna wyglądać taka ewentualna instalacja?

    Ja tak mam, tyle że 24V.
    Na całym parterze taśmy LED w szczelinie sufitu podświetlanego.
    Oświetlenie wystarczające do wieczornego siedzenia, a całe piętro oświetlone
    poborem mocy ~60W.
    Gosia

  • 9. Data: 2012-07-25 00:02:27
    Od: "kiki" <l...@l...net>

    "Marcin N" <m...@o...pl> wrote in message
> [...]
    > przewagę nad tymi na 230V?
    >
    > Jak powinna wyglądać taka ewentualna instalacja?

    To nie ma sensu. Spadki napięć będą za duże.

  • 10. Data: 2012-07-25 05:34:23
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    robertr wrote:
> [...]
    > znalazł.... Dość łatwo uniezależnić oświetlenie od elektrowni. Już
    > obecnie powinno to być na granicy opłacalności.

    znaczy są juz jakieś solidne dotacje do fotowoltaikiki?

    czy kalkulujesz inwestycję w okresie 30 letnim...