  • 1. Data: 2012-07-23 15:23:08
    Temat: Pex 25mm i reczna zaciskarka
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Witam!

    Jest sobie pion zrobiony z PEX'a 25mm (3/4 cala) i trzeba się do niego
    "wpiąć". Czyli przeciąć i zaprasować trójnik. Mam ręczną zaciskarkę i
    odpowiednie kamienie, ale Wavin zabrania ręcznego zaciskania średnic powyżej
    20mm. I tu rodzą się moje wątpliwości. Da radę to zrobić, czy szukać
    wypożyczalni z elektryczną zaciskarką?

    Uprzedzając ewentualne pytanie. Przedstawiciel Wavina nie potrafi
    odpowiedzieć na pytanie dlaczego nie można ręcznie, a elektryczną
    wypożyczają tylko gdy się robi całą instalację.

    Niestety nie mam kawałka rury tej średnicy by to organoleptycznie sprawdzić.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 2. Data: 2012-07-24 05:43:50
    Temat: Re: Pex 25mm i reczna zaciskarka
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Ergie wrote:
> [...]
    > powyżej 20mm. I tu rodzą się moje wątpliwości. Da radę to zrobić, czy
    > szukać wypożyczalni z elektryczną zaciskarką?

    jakbyś był z Krakowa lub okolic to bym ci pożyczył maszynkę.

  • 3. Data: 2012-07-29 23:48:17
    Od: "William Bonawentura" <w...@o...pl>

    Użytkownik "Ergie" napisał w wiadomości grup

    > Mam ręczną zaciskarkę i odpowiednie kamienie, ale Wavin zabrania ręcznego
    > zaciskania średnic powyżej 20mm.

    IMHO jest w tym jakaś sprzeczność. Skoro masz kamienie do ręcznej zaciskarki
    to znak, że można.

  • 4. Data: 2012-07-30 09:37:02
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "William Bonawentura" napisał w wiadomości grup

    > IMHO jest w tym jakaś sprzeczność. Skoro masz kamienie do ręcznej
    > zaciskarki to znak, że można.

    Wavin do swojej zaciskarki produkuje tylko kamienie 16 i 20mm. Ja mam
    zaciskarkę innego producenta (ale ten sam typ szczęk tzw. "U") i cztery
    komplety kamieni.

    W materiałach technicznych Wavina jest napisane, że ręcznie można zaciskać
    tylko do 20mm. Nie wiem, czy chodzi o to że większa średnica wymaga większej
    siły i instalator by się zmęczył dlatego tego nie zalecają, czy też jest
    jakiś techniczny problem, że takie zaciśnięcie byłoby nieszczelne.

    Może zadam pytanie inaczej. Czy ktoś ręcznie zaciskał większą średnicę niż
    20mm i to połączenie było dobre?

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 5. Data: 2012-07-30 09:42:33
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > jakbyś był z Krakowa lub okolic to bym ci pożyczył maszynkę.

    Niestety nie.

    Chyba po prostu kupię metr rurki i trójnik 2x25 i 1x20 zrobię ładne kółeczko
    a do tego odejścia 20mm podłączę pompkę z manometrem i zrobię próbę
    ciśnieniową. Test powtórzę dwa albo trzy razy i jak wszystkie próby będą
    pomyślne to uznam, że tak się da.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 6. Data: 2012-07-30 19:43:48
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Ergie wrote:
> [...]
    > byłoby nieszczelne.
    > Może zadam pytanie inaczej. Czy ktoś ręcznie zaciskał większą
    > średnicę niż 20mm i to połączenie było dobre?

    ale czym chcesz to zaciskać ręcznie skor WAVIN nie sprzedaje kamieni do
    ręcznego zaciskania ponad 20mm...

    zaciskając innym sprzętem (do innego systemu) ryzykujesz złe zaciśnięcie lub
    uszkodzenie pierścienia, rury, złaczki...

  • 7. Data: 2012-07-31 12:42:31
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Marek Dyjor" napisał w wiadomości grup

> [...]

    > zaciskając innym sprzętem (do innego systemu) ryzykujesz złe zaciśnięcie
    > lub uszkodzenie pierścienia, rury, złaczki...

    Napisałem w poście wyżej - Wavin używa standardowych szczęk tzw. typ "U".
    Producentów takich szczęk i zaciskarek jest wielu. Ja mam cztery komplety
    kamieni, a w ofercie Wavina jest tylko ręczna zaciskarka z dwoma kompletami.

    Ten typ "U" jest chyba najbardziej rozpowszechniony. Używa go też któryś z
    polskich producentów/importerów oraz używają go kształtki hipermarketowe.
    Dlatego też zaciskarek z tym typem szczęk jest na rynku wiele. Są też takie
    do których można kupić różne komplety kamieni (w tym oczywiście "U").

    Pozdrawiam
    Ergie