  • 1. Data: 2011-01-07 18:20:45
    Temat: Do instalatorow - wymiennik ciepla i podlogowka.
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Uszanowanie.

    Mam wymiennik z kotla dwufunkcyjnego o mocy jakies 20kW. Chcialbym podpiac
    go do obiegu podlgowki by wymieniac w nim cos tam. Problem jaki widze to
    ilosc podlogowki, jakies 170m^2 i sam wymiennik wygladajacy raczej mizernie.
    Jego wymiary to dlugosc 190mm, szerokosc 70mm, wysokosc (grubosc) ok. 30mm,
    a srednica wewnetrzna gwintowanych kroccow przylaczeniowych to 13mm. Prawde
    mowiac, myslalem, ze takie wymienniki sa wieksze i w zwiazku z tym pytanie -
    czy taki zestaw w ogole ma prawo dzialac? Martwie sie o opory przeplywu
    przez wymiennik od strony podlogowki.

    Pozdro.. TK

  • 2. Data: 2011-01-07 20:55:07
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

> [...]
    > wieksze i w zwiazku z tym pytanie - czy taki zestaw w ogole ma prawo
    > dzialac? Martwie sie o opory przeplywu przez wymiennik od strony

    No niestety opory są znaczne, dlatego muszą współpracowac z wydajnymi
    pompami.
    Ważne też jest podłączenie takiego wymiennika, aby pracował przeciwprądowo.

    Woda gorąca ------------------------>
    <------------------------ woda zimna

    Jezeli podłączysz odwrotnie to wymiennik będzie pracował z mniejszą
    wydajnością, a jego moc będzie dużo niższa..
    A co do wymienników - to one faktycznie wygladają mizernie, jednak ich
    budowa jest dość złożona i nierzadko składają się one z kilkudziesięciu
    wartw blachy, pomiędzy którymi przepływa woda.

  • 3. Data: 2011-01-07 21:00:03
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    >
    > Jezeli podłączysz odwrotnie to wymiennik będzie pracował z mniejszą
    > wydajnością, a jego moc będzie dużo niższa..

    Ooo dzieki, o tym nie pomyslalem. Niby proste a jednak... :-)

    > A co do wymienników - to one faktycznie wygladają mizernie, jednak ich
    > budowa jest dość złożona i nierzadko składają się one z kilkudziesięciu
    > wartw blachy, pomiędzy którymi przepływa woda.

    Tak, to wymiennik plytowy. Zaskoczyly mnie rozmiary. Niby 20kW a tu takie
    cos jak kostka masla. Troche martwie sie tymi srednicami, 13 mm to troche
    malo, ale tez w podlodze nie plynie woda z predkoscia swiatla, wiec moze i
    sie da.

    Dzieki.

    Pozdro.. TK

  • 4. Data: 2011-01-07 21:02:00
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Zdradź jeszcze co chcesz tym osiągnąc ?

  • 5. Data: 2011-01-07 21:21:32
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Zdradź jeszcze co chcesz tym osiągnąc ?

    Powrot podlogowki chce wspomagac solarem pozna zima i pozna jesienia. Marko
    w zeszlym roku chwalil sie podobnymi probami i uzyskiwal moc rzedu 4kW z
    tym, ze On grzal podloge bezposrednio. Ja chce podgrzewac to co z podlogi
    wraca. Nie wiem jeszcze czy ma to szanse sie sprawdzic w ukladzie jaki
    obmyslilem, bo rozwiazanie jednego problemu rodzi dwa kolejne, ale od czego
    jest glowa? :-) Podstawowy problem to czy starczy mi mocy na podgrzanie
    zasobnika i pozniejsze wykorzystanie kolektora do wspomagania ogrzewania
    przy mojej instalacji. Kolektora powinno starczyc, ale kat nachylenia malo
    zimowy. Bede obserwowal temp. na poczatek a pozniej pomysle czy budowac
    reszte. Na dzis staje sie coraz wiekszym optymista, bo mimo calkowicie
    zachmurzonego nieba kolektor uzyskiwal temp. ok. 12C w czasie pracy z
    zasobnikiem w ktorzym woda miala temp. lekko powyzej 7C i z przeplywem
    2,5L/min. Niestety temp. na zewnatrz byla powyzej zera, ale skoro mysle o
    poznej zimie to warunki zewnetrzne moga byc podobne poza dzisiejszymi
    chmurami i ciagle jeszcze malej mocy z nieba.
    Dodatkowo zyskuje sie spory odbiornik ciepla na wypadek przegrzan w czasie
    dlugiej nieobecnosci upalnego lata. Nie bedzie fajnie wrocic do takiego
    domu, no ale... :-)

    Pozdro.. TK

  • 6. Data: 2011-01-07 23:24:35
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

> [...]
    > dlugiej nieobecnosci upalnego lata. Nie bedzie fajnie wrocic do takiego

    Tylko musisz pamiętać o najwazniejszej rzeczy tzn. o tym, że praw fizyki nie
    da się oszukać.
    Podstawowym ograniczeniem wykorzystania solarów do wspomagania podłogówki
    jest temperatura, a dokłądniej różnica temperatur pomiędzy grzanym medium, a
    medium ogrzewającym.
    Przepływ energii występuje tylko i wyłącznie wtedy, kiedy istnieją dwie
    różne temperatury.
    Przyjmijmy, że [tc] to temperatura wody ogrzewania centralnego zaś [ts]
    temperatura płynu w obiegu solarów.
    Kiedy tc < ts wtedy następuje przekazywanie energii z solarów do ogrzewania
    centralnego
    Kiedy tc = ts wtedy nie ma żadnego przepływu energii
    Kiedy tc > ts wtedy energia z ogrzewania centralnego przekazywana jest do
    solarów.
    Zatem aby móc wspomóc podłogówkę solarami to: tc < ts
    Temperatura wody powrotnej z podłogówki wynosi conajmniej 20stC
    Zatem aby jaką kolwiek moc przekazać z solarów do podłogówki to temperatura
    glikolu musi być wyższa od 20stC.
    W przeciwnym razie solar będzie Ci kradł ciepło i wypromieniowywał je do
    otoczenia. Oczywiście nie powinno się tak dziać, bo na to nie pozwoli
    sterownik różnicowy, który wyłaczy pompę glikolu, kiedy tc > ts
    Zatem Twój plan skazany jest na niepowodzenie jeżeli nie jesteś w stanie
    rozgrzać glikolu w kolektorze powyżej 20stC.

    Wydajność kolektorów jest najwyższa, kiedy promienie słoneczne padają na ich
    powierzchnię prostopadle
    Najczęstszy błąd podczas montażu kolektorów polega na tym, że osoby, które
    je instalują ustawiają je zazwyczaj tak, aby promienie słoneczne padały na
    nie prostopadle w okresie letnim lub też kąt ten jest całkowicie
    przypadkowy, zależny od kąta nachylenia dachu.
    W lecie i tak mamy zbyt dużo energii, której nie możemy wykorzystać, a zimą
    jest jej niedostatek, dlatego lepiej jest ustawić kolektory na okres
    wiosenno-jesienny lub nawet zimowy. Dzięki temu w tych okresach będzie
    największy uzysk, a latem dzięki temu bedą zabezpieczone przed przegrzaniem.
    Stosowanie podłogówki jako zabezpieczenia kolektorów przed ich przegrzaniem
    uważam za pomysł dość mocno chybiony, ponieważ to nie my jesteśmy dla
    urządzeń i ich prawidłowej pracy, lecz one są dla nas. To nam ma być ciepło,
    kiedy jest zimno i nam ma być chłodno, kiedy jest upał.

  • 7. Data: 2011-01-08 00:02:17
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Zatem Twój plan skazany jest na niepowodzenie jeżeli nie jesteś w stanie
    > rozgrzać glikolu w kolektorze powyżej 20stC.

    To sa oczywiscie podstawy podstaw i gdyby bylo inaczej to w ogole nie
    bralbym takiego roziwiazania pod uwage.
    Licze na to, ze po rozgrzaniu zasobnika do tych powiedzmy 45C przelacze
    obieg do podlogowki. Jezeli kolektor bedzie w stanie nagrzac zasobnik do
    powyzszej temp. to spokojnie mozna nim wspomagac CO o ile oczywiscie nie
    bedzie to godzina 3 po poludniu bo wowczas czasu na grzanie pozostaje nie
    wiele. Dla tego obserwuje od jakiegos czasu co i jak. Na razie poczatek
    stycznia, ale juz widze, ze jest lepiej jak w grudniu. Niestety na
    dokladniejsze testy slonca ciagle brak. W gorach podobno dzis bylo
    slonecznie a u mnie ciagle chmury i chmury.

> [...]
    > wiosenno-jesienny lub nawet zimowy. Dzięki temu w tych okresach będzie
    > największy uzysk, a latem dzięki temu bedą zabezpieczone przed

    To wszystko prawda co piszesz, ale jak mi sie wydaje w tym rozumowaniu jest
    tez pewna pulapka. Polega ona na tym, ze zaklada sie pelne slonce przez caly
    rok. A u mnie jak na zlosc od dwoch lat slonca od listopada do polowy
    stycznia po prostu nie ma, albo jest go tyle, ze nie ma co sobie glowy
    stratami zawracac. Co mi po slonecznym dniu jak slonce zachodzi po drugiej i
    do tego takich dni moze nalicze cale dwa w tym okresie. Ustawienie kolektora
    "na lato" owszem moze powodowac pewne obawy kiedy nie ma poboru i pogoda
    jest czysto plazowa, ale jak wiadomo cale lato slonce nie swieci. Ustawienie
    kolektora pod mniejszym katem da nam wieksze uzyski w pochmurne dni wiosna,
    latem i jesienia, kiedy inaczej ustawiony kolektor zyska znacznie mniej.
    Oczywiscie wiem jakie sa teoretyczne wyliczenia, wiele z nich analizowalem,
    ale jakos do zycia nie bardzo mi pasuja.

> [...]
    > jesteśmy dla urządzeń i ich prawidłowej pracy, lecz one są dla nas. To nam
    > ma być ciepło, kiedy jest zimno i nam ma być chłodno, kiedy jest upał.

    Masz racje, to jedynie koncepcja, cos przy okazji i nic po za tym.

    Pozdro.. TK

  • 8. Data: 2011-01-08 00:19:45
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > Masz racje, to jedynie koncepcja, cos przy okazji i nic po za tym.

    Chyba nie jedyna. A co powiesz na moją koncepcję ?
    Wykorzystać normalny agregat jak do chłodzirki czy zamrażarki. Zamiast
    wymiennika pochłaniającego ciepło (chłodzacego) podłączyć wprost kolektor.
    Natomiast wymiennik oddającego ciepło podłączyć wężownicę.
    Oczywiście jest to nic innego jak normalna pompa ciepła, ale w tym przypadku
    źródłem ciepła nie będzie grunt, woda czy powietrze, ale promieniowanie
    słoneczne. Ciekaw jestem jaki można w ten sposób użyskac COP.