  • 1. Data: 2012-09-30 20:10:20
    Temat: Fasola jaś
    Od: "michalek" <m...@g...com>

    Podpowiedzcie jak należy potraktować fasolę jaś (ta z wielkimi
    ziarnami).
    Kiedy należy ją zrywać? Czekać aż strąki zżółkną i uschną i wtedy
    zrywać, czy zrywać je kiedy są jeszcze zielone i wysuszyć rozkładając
    w cieniu i przewiewie?

    Pierwszy raz posadziliśmy w tym roku taka fasolę, ot tak trochę dla
    eksperymentu.
    Konieczność "oczyszczenia" z roślin kilku grządek spowodowała
    że musieliśmy zerwać tegoż jasia.
    Strąki owszem wyrośnięte ładnie, fasolki w nich ładne duże, ale tylko
    niektóre strąki były zżółknięte i podsuszone. Zdecydowana większość
    jest zielona.
    Czy będziemy mieć pożytek z tak zebranej fasoli?
    Czy lepiej wysuszać ja w tych strąkach czy wyłuskać i dopiero suszyć.
    Podpowiedzcie bo szkoda takiej smacznej fasoli, na dodatek własnoręcznie
    wyhodowanej :))

  • 2. Data: 2012-09-30 21:25:25
    Temat: Re: Fasola jaś
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 30 Sep 2012 20:10:20 +0200, michalek napisał(a):

    > Czy lepiej wysuszać ja w tych strąkach czy wyłuskać i dopiero suszyć.

    Suszyć w strąkach.
    (by XL)

  • 3. Data: 2012-09-30 21:52:00
    Od: "Fazi" <F...@m...com>

    Użytkownik "michalek" <m...@g...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > jest zielona.
    > Czy będziemy mieć pożytek z tak zebranej fasoli?

    Te zielone wyłuskać i zjeść szybko, nie są dostatecznie dojżałe do suszenia
    i przechowania (mocno stracą masę) a takie świeże są wyborne i gotują się w
    10 minut:)

    > Czy lepiej wysuszać ja w tych strąkach czy wyłuskać i dopiero suszyć.

    Te podsuszone (wystarczy że żółte lub nadwiędnięte jakby) można suszyć w
    strąkach
    ale trzeba mieć dobre warunki bo łatwo zapleśnieją. Ja takie łuskam i ziarno
    suszę
    w przewiewnym suchym miejscu rozsypane lub w koszu często mieszając.
    Jak zaczną lekko stukać o siebie to do wora (przepuszczalnego) i do
    piwnicy (ogrzewana niestety).

    Na przyszłosc: zbiera się wyschnięte strąki- najlepiej schną na roślinie i
    są dojżałe
    czyli najwartościowsze. Zbiór czasem do późnej jesieni, zależy jak rosną.

    pozdrawia miłośnik fasol wszelakich

  • 4. Data: 2012-10-01 16:16:10
    Od: "Dirko" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Fazi" <F...@m...com> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "michalek" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    >>
    > ... nie są dostatecznie dojżałe do suszenia i przechowania...

    Hejka. Dojeżdżając dojrzał dojrzałe strąki w dojrzewalni. :-)
    Pozdrawia dojmująco Ja...cki

  • 5. Data: 2012-10-01 16:32:25
    Od: "michalek" <m...@g...com>

    Użytkownik "Dirko" <j...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "Fazi" <F...@m...com> napisał w wiadomości

    > Hejka. Dojeżdżając dojrzał dojrzałe strąki w dojrzewalni. :-)
    > Pozdrawia dojmująco Ja...cki

    To nie moje błędy:))

    Ale dokładniej podpytam, co przyjąć za miarę dojrzałości fasoli
    w strąkach.. jak są suche i żółte - rozumiem - dojrzałe.
    A jak są jeszcze raczej zielone niż żółte ale już jakby podeschnięte
    to liczyć na to że wysuszenie do końca utrwali je do przechowania
    zimowego czy jednak szybko zjadać?

  • 6. Data: 2012-10-01 16:41:34
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Mon, 1 Oct 2012 16:32:25 +0200, michalek napisał(a):

    > Ale dokładniej podpytam, co przyjąć za miarę dojrzałości fasoli

    Grzechotanie nasion w strąku. Oznacza ono, że nasiona już dojrzały i się
    oddzieliły od swoich "trzymaków" w strąku.
    Ponadto:
    "Odmiana tyczna 'Piękny Jaś', o najdłuższym okresie wegetacji, rozpoczyna
    dojrzewanie około połowy września lub na przełomie września i października.
    Odmiana ta wymaga wielokrotnego zbioru, który, w zależności od przebiegu
    pogody w okresie wegetacji, przeprowadza się 5?10 razy (ułatwić zbiór może
    ścięcie roślin przy szyjce korzeniowej ? gdy większość strąków na roślinie
    jest wyrośnięta ? i pozostawienie do całkowitego doschnięcia strąków na
    podporach czy sznurkach podwieszonych do konstrukcji)."
    http://www.ho.haslo.pl/article.php?id=780
    (by XL)

  • 7. Data: 2012-10-01 18:24:28
    Od: "Fazi" <F...@m...com>

    Użytkownik "Dirko" <j...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "Fazi" <F...@m...com> napisał w wiadomości
    > Hejka. Dojeżdżając dojrzał dojrzałe strąki w dojrzewalni. :-)
    > Pozdrawia dojmująco Ja...cki

    Hejka.Dojrzałeś mą niedojrzałość w kwestii dojrzewania:)
    Sza-Cun!

  • 8. Data: 2012-10-01 18:28:24
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Mon, 1 Oct 2012 16:16:10 +0200, Dirko napisał(a):

    > dojrzewalni. :-)
    > Pozdrawia dojmująco

    Dochodząco raczy.
    (by XL)

  • 9. Data: 2012-10-01 18:29:39
    Od: "Fazi" <F...@m...com>

> [...]
    > A jak są jeszcze raczej zielone niż żółte ale już jakby podeschnięte
    > to liczyć na to że wysuszenie do końca utrwali je do przechowania

    Miarą jest łupina strąka. Ma być cienka, pergaminowa. Kolory są wtórne i
    zależą od odmiany. N.b. fasola jaś cechuje się piękną gamą barw i wzorów
    dojrzałych strąków; przynajmniej moje mieszanki jasiowe.
    pozdrawiam