  • 1. Data: 2009-12-22 19:19:06
    Temat: Garaz wolnostojacy a odliczenie VAT - robil ktos?
    Od: "Tomek" <a...@i...pl>

    Witam!

    Problem jest nastepujacy - dom z garazem wolnostojacym. Skladam wniosek o
    zwrot roznicy VAT. Oczywiscie zwrot dotyczy tylko wydatkow poniesionych na
    dom, na garaz juz nie. No i tutaj pojawia sie zgrzyt. Panie w skarbowym
    twiedza, ze nie sa w stanie stwierdzic czy dany material poszedl na garaz
    czy dom, wiec dostalem polecenie wpisania wszystkich faktur (lacznie z tymi
    dotyczacymi garazu), nastepnie obliczany jest zwrot VAT od calosci
    inwestycji. A zeby nie bylo tak rozowo, to panie obliczaja procentowo
    powierzchnie domu w stosunku do powierzchni calkowitej (dom+garaz) i tyle
    procent obliczonego zwrotu mi wyplacaja. Oczywiscie podstawy prawnej
    przedstawic mi nie moga, wynika to z ich wewnetrznego zarzadzenia, co mnie w
    ogole nie interesuje.
    Czy ktos sie spotkal z takim sposobem rozliczenia inwestycji? Bo powiem
    szczerze, smierdzi mi tu na kilometr przekretem (wpisanie na liste
    materialow wykorzystanych przy budowie garazu), jest to dla mnie
    niekorzystne (m2 domu jest sporo drozszy od m2 garazu) i zastanawiam sie nad
    odwolaniem od decyzji, a jak nie pomoze, to zapytaniem do Izby Skarbowej.
    Nie chce isc na wojne ze skarbowka, jesli mam ja przegrac, bo wiadomo, US
    juz niejednego wykonczyl :) Pewnie zaraz bede mial 3 kontrole i kto wie co
    jeszcze.

    --
    Tomek

  • 2. Data: 2009-12-22 19:38:08
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Tomek" <a...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wiadomo, US juz niejednego wykonczyl :) Pewnie zaraz bede mial 3 kontrole

    Niestety, ustawa mówi tylko o zwrocie niektórych wydatków (tu różnicy VAT)
    tylko i wyłącznie związanych z zakupem materiałów budowlanych związanych z
    budową lub remontem domu mieszkalnego lub jego części. Nie jestem
    prawnikiem, ale wydaje mi się, że nie było by problemów, gdybyś garaż
    budował w bryle domu, ale w przypadku garażu wolnostojącego nie masz prawa
    do odliczeń tej części materiałów, które zostały zużyte do budowy garażu.
    Wniosek: durne prawo.
    Kto byłby w stanie udowodnić Ci, że nie zużyłeś tych materiałów do budowy
    domu, a przecież mogłeś materiałów do budowy garażu nie kupować na faktury
    tylko paragony, które są dla Ciebie bezużyteczne ? ;)

  • 3. Data: 2009-12-22 19:55:43
    Od: "Tomek" <a...@i...pl>

> [...]
    > do odliczeń tej części materiałów, które zostały zużyte do budowy garażu.

    jest dokladnie tak jak piszesz.

    > Kto byłby w stanie udowodnić Ci, że nie zużyłeś tych materiałów do budowy
    > domu, a przecież mogłeś materiałów do budowy garażu nie kupować na faktury
    > tylko paragony, które są dla Ciebie bezużyteczne ? ;)

    no wlasnie, tylko ze wychodzi na to, ze to ja mam udowadniac, ze nie
    zlamalem prawa i nie wybudowalem garazu z materialow "domowych" :) Chyba nie
    w ta strone to powinno dzialac. Poza tym mam faktury za materialy na budowe
    garazu (na marginesie - PTH25, a dom PTH44), przedstawilem w US, ale pani
    sie nie zna i nie wie co na nich pisze, wiec takiego dowodu ma prawdziwosc
    mojego wniosku nie przyjmuje. Poprostu przyjela pozycje "niech pan mi
    udowodni ze to prawda, ale ja sie nie znam i nie wiem o czym pan mowi, wiec
    zrobimy to procentowo"

    --
    Tomek

  • 4. Data: 2009-12-22 20:00:47
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2009-12-22 20:55, Tomek pisze:

    > no wlasnie, tylko ze wychodzi na to, ze to ja mam udowadniac, ze nie
    > zlamalem prawa i nie wybudowalem garazu z materialow "domowych" :) Chyba nie
    > w ta strone to powinno dzialac.

    A to US chce jeszcze od Ciebie pieniądze czy Ty od urzędu?

    Działa dokładnie tak jak powinno.

    --
    spp

  • 5. Data: 2009-12-22 20:15:21
    Od: "Tomek" <a...@i...pl>

    > A to US chce jeszcze od Ciebie pieniądze czy Ty od urzędu?
    >
    > Działa dokładnie tak jak powinno.

    To kto od kogo chce kase nie ma najmniejszego znaczenia, jest odpowiednia
    ustawa, ktora dokladnie precyzuje co mozna odliczac i na jakich warunkach.
    Myslalem, ze w Polsce obywatel jest niewinny, dopoki mu sie czegos nie
    udowodni. Ja skladam wniosek, zalaczam dokumenty (faktury) dokumentujace
    odpowiednie wydatki i sie pod tym podpisuje ponoszac odpowiedzialnosc za
    ewentualne klamstwa. Jesli US kwestionuje jakies faktury, to powinien podac
    podstawe na jakiej to robi oraz dac mi mozliwosc wykazania, ze podalem
    prawde lub udowodnic ze sklamalem. Tutaj takiej mozliwosci nie mam, bo nie
    przekonuja ich nawet faktury za materialy "garazowe", poniewaz one nie sa
    budowlancami. Co wiecej, w rozmowach panie zaproponowaly, aby kierownik
    budowy kazda fakture podpisal, ze poszla na budowe domu, jednak szybko sie z
    tego wycofaly, gdy powiedzialem ze nie ma sprawy :)
    Napisze jeszcze raz - US mowi "nie mamy dowodow ze pan klamie ale i tak panu
    nie wierzymy". No tak byc nie powinno :)

    --
    Tomek

  • 6. Data: 2009-12-22 20:24:56
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2009-12-22 21:15, Tomek pisze:

    > Napisze jeszcze raz - US mowi "nie mamy dowodow ze pan klamie ale i tak panu
    > nie wierzymy". No tak byc nie powinno :)

    No to się odwołaj od ich decyzji.

    --
    spp

  • 7. Data: 2009-12-22 20:33:53
    Od: "Tomek" <a...@i...pl>

    > No to się odwołaj od ich decyzji.

    no to sie odwolam, chcialem tylko wiedziec czy ktos rozliczal sie z VATu i
    mial w pozwoleniu na budowe garaz wolnostojacy no i jak ta sprawa zostala
    zalatwiona :)
    Bo jesli moj przypadek jest standardowy, to posprzatane. Jesli natomiast
    komus udalo sie rozliczyc "nieprocentowo" i cala sytuacja jest specyficzna
    dla mojego US, to uderzam poziom wyzej.

    --
    Tomek

  • 8. Data: 2009-12-22 20:43:48
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]
    > Napisze jeszcze raz - US mowi "nie mamy dowodow ze pan klamie ale i tak
    > panu nie wierzymy". No tak byc nie powinno :)

    Kurde chyba Ci trzeba wyjaśnić "jak Abel krowie na granicy" :)
    Niepotrzebnie piszesz o garażu. Domagaj się tylko zwrotu poniesionych
    kosztów dotyczących budowy domu.
    Pomiń to, co zostało zużyte do budowy garażu.
    Ale skoro napisałeś dom + garaż to panie robią to co do nich należy.
    Gdybyś napisał tylko dom to niech Ci udowodnią, że to co wpisałeś zostało
    użyte do budowy czegokolwiek innego.
    Równie dobrze paniusie z US mogły by Ci zarzucić, że zużyłeś te materiały w
    całkiem innych celach np. choćby nawet wysypałeś na wysypisko śmieci.

    Budując garaż przy domu mógłbyś odliczyć, ale garażu wolnostojącego nie.
    Dlatego też twierdzę, że ustawa jest debilna i ustawa powinna zostać
    zmieniona. Zamiast na cele mieszkaniowe to powinno być na cele budowlane -
    jakiekolwiek. W końcu budując garaż, oborę, szopę, wiatę czy cokolwiek -
    poprawiamy stan budownictwa w Polsce oraz przyczyniamy się do rozwoju
    budownictwa, choćby poprzez zwiększenie popytu na materiały budowlane, które
    napędzają gospodarkę.

    Po prawie 4 miesiącach analizowania poszczególnych pozycji co można, a co
    nie, biegania po sklepach i kompletowania PKWiU, biegania do urzędów, gdzie
    dokonywałem kilku korekt i skąd znów mnie odsyłali do sklepów, doszedłem do
    jednego wniosku - wszystko to o dupę roztrzaść, a najlepsza metoda na
    odliczenia to swoja własna firma budowlana, gdzie można wszystkie roboty i
    materiały rozliczać jako usługi z 7% VAT-em, dzięki czemu można odliczyć VAT
    od wszystkiego, nawet tego, czego nie można odliczyć jako konsument.
    Niestety przy budowie domu idzie cała masa materiałów i akcesorów, których
    nie można odliczać zgodnie z tą ustawą, a w przypadku usługi nie ma
    najmniejszego problemu.

  • 9. Data: 2009-12-22 20:51:12
    Od: "Tomek" <a...@i...pl>

    > Kurde chyba Ci trzeba wyjaśnić "jak Abel krowie na granicy" :)
    > Niepotrzebnie piszesz o garażu. Domagaj się tylko zwrotu poniesionych
    > kosztów dotyczących budowy domu.

    o garazu nie bylo ani slowa do momentu, gdy dostalem wezwanie do US i mialem
    przedstawic pozwolenie na budowe (a tam juz pisze dom i garaz wolnostojacy).
    Oczywiscie do VZM wpisalem tylko i wylacznie faktury za dom i domagalem sie
    za to zwrotu, ale garaz w pozwoleniu na budowe spowodowal ze pani wlaczylo
    sie "-20%". Wniosek - trzeba bylo garaz robic na osobnym pozwoleniu, ale
    teraz to juz musztarda po obiedzie.

    --
    Tomek

  • 10. Data: 2009-12-22 21:07:58
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

    Użytkownik "Jacek "Plumpi"" <p...@w...pl> napisał

> [...]
    > domu, a przecież mogłeś materiałów do budowy garażu nie kupować na faktury
    > tylko paragony, które są dla Ciebie bezużyteczne ? ;)

    Hehe, a ja sie zastanawiam nad jeszcze jedną rzeczą... Czy np. taki kolega
    Kiki może odliczać w nieskończoność Vat za zmarnowane materiały? Tzn. kupił
    kartongipsy, założyli mu, zapłacił za materiał, sprawdził w zimie kamerą
    termowizyjną, zerwał kartongipsy, kupił kartongipsy... i tak w
    nieskończoność :)