  • 1. Data: 2022-10-21 13:17:26
    Temat: Grzanie cwu z PV a Legionella
    Od: Marek <f...@f...com>

    Znajomy fascynuje się PV, kupil 4 panale i grzeje nimi wodę cwu w
    bojlerze elektrycznym.
    Zauważyłem duży ruch w tym temacie, pojawiło się na rynku sporo
    inwerterów do takiej pracy. Generalnie jest hype na to. Znajomy
    zadowolony, że jak jest trochę słońca to mu woda się podgrzewa. A
    moje wątpliwości są właśnie w tym "trochę". Charakter grzania z PV
    (czesto slabe bo nie ma "pogody") powoduje tylko lekkie dogrzewanie
    poniżej bezpiecznego poziomu zalecanego do sterylizacji Legionelli.
    Pytałem go co z tym, bo takie słabe grzanie (aczkolwiek komfortowe do
    mycia) może stwarzać zagrożenie a on na to że nikt (kto robi taką
    instalację) na to nie zwraca uwagi i pierwszy raz słyszy o
    Legionelli.
    Więc Jak to jest, będzie problem czy nie przy takim słabym
    dogrzewaniu?
    Tam u niego nie ma jakiś wysublimowanych metod sterowania, takich jak
    np. dogrzewanie do 60 z sieci jeśli słońca nie mana tyle by dogrzać
    do tej temperatury....

    --
    Marek

  • 2. Data: 2022-10-21 13:34:55
    Temat: Re: Grzanie cwu z PV a Legionella
    Od: a a <m...@g...com>

    On Friday, 21 October 2022 at 13:17:31 UTC+2, Marek wrote:
> [...]
    > Tam u niego nie ma jakiś wysublimowanych metod sterowania, takich jak
    > np. dogrzewanie do 60 z sieci jeśli słońca nie mana tyle by dogrzać

    szkoda d... zawracać

    jak bojler elektryczny to ma zasilanie i dogrzewa wode do wysokiej temperatury
    i żadnej legionelizy nie ma

    zatem nie ściemniaj

    solary mają w dni pochmurne 10% mocy nominalnej, czyli niewiele.

    Ale Japonczyk produkuje bojlery o zmiennej pojemności wody
    i woda zawsze jest gorąca, a jak za gorąca to zawór otwiera dopływ zimnej wody
    i to działa od 10 lat

    A jak niebo zachmurzone, to zawor nie podnosi poziomu wody i tez jest gorąca, bo
    jest jej malo.

    \
    ===

    A dodatkowo grzałka musi byc o zmiennej mocy, aby jej temperatura zawsze byla wysoka.

    Dlatego grzałki muszą byc platynowe, bo inne syfieją.
    ---
    Jeżeli nie ma więcej pytań, zamykam dyskusję

  • 3. Data: 2022-10-21 14:02:10
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2022-10-21 o 13:17, Marek pisze:
> [...]
    > Tam u niego nie ma jakiś wysublimowanych metod sterowania, takich jak
    > np. dogrzewanie do 60 z sieci jeśli słońca nie mana tyle  by dogrzać do

    U mnie sterownik pompy ciepła raz w tygodniu wygrzewa baniak, ale jakoś
    generalnie nie słyszy się o legionelli ostatnio. Może wyginęła?
    Bo żeby u mnie w baniaku się zalęgła to by musiała przypłynąć jakoś
    rurami z wodociągów, a tam to nie wiem skąd by się miała wziąć ;)

    L.

  • 4. Data: 2022-10-21 14:12:56
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 21 października 2022 o 13:17:31 UTC+2 Marek napisał(a):
> [...]
    > Tam u niego nie ma jakiś wysublimowanych metod sterowania, takich jak
    > np. dogrzewanie do 60 z sieci jeśli słońca nie mana tyle by dogrzać

    W Polsce rocznie kilkanaście osob wymaga leczenia w związku z lagionellioza.
    Większość przypadków a może i wszystkie sa przywożone przez ludzi z zagranicy. Mniej
    więcej tyle samo przypadków gorączki krwotocznej wykrywa się w Polsce. A gruźlicy ok
    5,5 tysiąca rocznie. Ktoś kto chce się w Polsce zabezpieczać przed choroba
    legionistów jest ciężko pierdolnięty i wymaga leczenia psychiatrycznego w jednostce
    zamkniętej.

  • 5. Data: 2022-10-21 14:14:23
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 21 października 2022 o 14:02:13 UTC+2 Lisciasty napisał(a):
> [...]
    > Bo żeby u mnie w baniaku się zalęgła to by musiała przypłynąć jakoś
    > rurami z wodociągów, a tam to nie wiem skąd by się miała wziąć ;)

    Czapeczkę z folii już masz czy jeszcze nie?

  • 6. Data: 2022-10-21 18:20:26
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:almarsoft.7590463025473881084@news.neostrada.p
    l>
    user Marek pisze tak:

> [...]
    > uwagi i pierwszy raz słyszy o Legionelli.
    > Więc Jak to jest, będzie problem czy nie przy takim słabym

    Jako były pracownik branży donoszę, że Legionellę w PEC traktowano
    bardzo poważnie. Woda ciepła miała mieć od 52 do 55st. Sterownik węzła
    co jakiś czas wygrzewał obwód.

    Legionella atakuje płuca przez wdychanie pary np pod prysznicem.
    Ciężki przypadek może skończyć się zjazdem.

    Legionella jest normalnie w jeziorach i rzekach ale najlepiej namnaża
    się w systemach transportu i podgrzewania wody w temp 20 do 45st.

    Napicie się legionelli jest mniej ryzykowne niż wdychanie.

    --
    Piter

    negocjatorzy ratują samobójców z dachów wieżowców
    dlaczego nie ratują budujących domy

  • 7. Data: 2022-10-21 19:11:05
    Od: a a <m...@g...com>

    W którym wcieleniu byłeś ministrem zdrowia,
    bo w kartotekach brak wzmianki

    (wikipedia)

    "Legionella to rodzaj chorobotwórczych bakterii gram-ujemnych, które obejmują gatunek
    L. pneumophila, powodujący legionellozę[3] (wszystkie choroby wywołane przez
    Legionellę), w tym chorobę typu zapalenia płuc zwaną chorobą legionistów i łagodną
    chorobę grypopodobną zwaną gorączką Pontiac.[3].

    Legionella może być wizualizowana za pomocą srebrnej plamy lub hodowana w mediach
    zawierających cysteinę, takich jak zbuforowany węgiel drzewny agar z ekstraktem
    drożdżowym. Występuje powszechnie w wielu środowiskach, w tym w glebie i systemach
    wodnych, przy czym zidentyfikowano co najmniej 50 gatunków i 70 grup serologicznych.
    Bakterie te nie są jednak przenoszone z człowieka na człowieka;[4] co więcej,
    większość osób narażonych na kontakt z bakteriami nie choruje.[5] Większość ognisk
    choroby jest związana ze źle utrzymanymi chłodniami kominowymi.

    Łańcuchy boczne ściany komórkowej przenoszą zasady odpowiedzialne za somatyczną
    specyficzność antygenową tych organizmów. Skład chemiczny tych łańcuchów bocznych
    zarówno w odniesieniu do składników, jak i rozmieszczenia różnych cukrów określa
    charakter somatycznych lub O antygenowych determinantów, które są podstawowym
    środkiem serologicznej klasyfikacji wielu bakterii gram-ujemnych.

    Legionella zyskała swoją nazwę po tym, jak w 1976 r. wybuchła nieznana wówczas
    "tajemnicza choroba", na którą zachorowało 221 osób, powodując 34 zgony. Ognisko
    zostało po raz pierwszy zauważone wśród uczestników zjazdu Legionu Amerykańskiego -
    stowarzyszenia amerykańskich weteranów wojskowych. Zjazd odbył się w Filadelfii
    podczas obchodów Dwusetlecia Stanów Zjednoczonych w dniach 21-24 lipca 1976 roku.
    Epidemia wśród amerykańskich weteranów wojennych, która wystąpiła w tym samym mieście
    i w ciągu kilku dni od 200. rocznicy podpisania Deklaracji Niepodległości, została
    szeroko nagłośniona i wywołała duże zaniepokojenie w Stanach Zjednoczonych. 18
    stycznia 1977 r. czynnik sprawczy został zidentyfikowany jako nieznana wcześniej
    bakteria, którą nazwano Legionella.
    Spis treści

    1 Wykrycie
    2 Patogeneza
    2.1 Źródła
    2.1.1 Przeniesienie przez powietrze
    2.1.2 Narażenie w celach rekreacyjnych
    2.1.3 Narażenie związane z katastrofami naturalnymi i zmianami klimatu
    2.2 Badania nad szczepionką
    3 Biologia molekularna
    4 Kontrola legionelli
    4.1 Ciepło
    4.2 Chlor
    4.3 Jonizacja miedziano-srebrna
    4.4 Dwutlenek chloru
    4.5 Sterylizacja ciepłem wilgotnym
    4.6 Ultrafiolet
    4.7 Biomonitoring
    5 Normy europejskie
    6 Uzbrojenie
    8 Referencje
    9 Linki zewnętrzne

    Wykrywanie

    Legionella jest tradycyjnie wykrywana poprzez hodowlę na zbuforowanym agarze z węglem
    drzewnym i ekstraktem drożdżowym. Do wzrostu bakteria wymaga obecności cysteiny i
    żelaza, dlatego nie rośnie na powszechnie stosowanych agarach z krwią, używanych do
    laboratoryjnego oznaczania całkowitej liczby żywych bakterii lub na zlewkach na
    miejscu. Powszechne procedury laboratoryjne wykrywania Legionelli w wodzie[7]
    koncentrują bakterie (przez odwirowanie i/lub filtrację przez filtry 0,2?m) przed
    inokulacją na agar z węglem drzewnym zawierający środki selektywne (np. glicynę,
    wankomycynę, polimyksynę, cykloheksamid, GVPC) w celu stłumienia innej flory w
    próbce. Obróbka cieplna lub kwasowa są również stosowane w celu zmniejszenia
    interferencji od innych mikrobów w próbce.

    Po inkubacji przez okres do 10 dni, podejrzane kolonie są potwierdzane jako
    Legionella, jeśli rosną na zbuforowanym agarze z węglem drzewnym zawierającym
    cysteinę, ale nie na agarze bez dodatku cysteiny. Techniki immunologiczne są
    następnie powszechnie stosowane w celu określenia gatunku i/lub grup serologicznych
    bakterii obecnych w próbce.

    Chociaż metoda posiewu na płytkę jest dość specyficzna dla większości gatunków
    Legionella, jedno z badań wykazało, że metoda kokultury, która uwzględnia bliski
    związek z amebami, może być bardziej czuła, ponieważ może wykryć obecność bakterii
    nawet wtedy, gdy są one zamaskowane przez ich obecność wewnątrz ameby.[8] W związku z
    tym kliniczne i środowiskowe prewalencje bakterii są prawdopodobnie niedoszacowane z
    powodu obecnej metodologii laboratoryjnej.

    Wiele szpitali wykorzystuje test na antygen Legionella w moczu do wstępnego
    wykrywania przy podejrzeniu legionellowego zapalenia płuc. Niektóre z zalet tego
    testu to fakt, że wyniki mogą być uzyskane w ciągu kilku godzin, a nie kilku dni
    wymaganych do wykonania posiewu oraz to, że próbka moczu jest zazwyczaj łatwiejsza do
    uzyskania niż próbka plwociny. Wadą jest to, że test na antygen w moczu wykrywa tylko
    antygen Legionella pneumophila serogrupy 1 (LP1); tylko hodowla może wykryć zakażenie
    szczepami innymi niż LP1 lub innymi gatunkami Legionella oraz to, że nie uzyskuje się
    izolatów Legionella, co utrudnia badania zdrowia publicznego w zakresie ognisk
    choroby.[9]

    Opracowano nowe techniki szybkiego wykrywania Legionelli w próbkach wody, w tym
    wykorzystanie łańcuchowej reakcji polimerazy i szybkich testów immunologicznych.
    Technologie te mogą zazwyczaj zapewnić znacznie szybsze wyniki.

    Rządowy nadzór nad zdrowiem publicznym wykazał rosnący odsetek ognisk związanych z
    wodą pitną, szczególnie w placówkach służby zdrowia.[10]

    Analizy sekwencji genomowych z Legionellales

    Przetłumaczono z www.DeepL.com/Translator (wersja darmowa)

  • 8. Data: 2022-10-21 19:23:54
    Od: a a <m...@g...com>

    AUBURN - Ośrodek assisted living w Auburn potwierdził co najmniej jeden przypadek
    choroby legionistów wśród mieszkańców swojego obiektu.

    Rzecznik obiektu Brookdale Eddy Pond napisał w czwartkowym oświadczeniu:

    "Naszą największą troską jest zdrowie mieszkańców naszej społeczności, dlatego szybko
    i proaktywnie zareagowaliśmy na tę sytuację. Nie możemy komentować zidentyfikowanego
    przypadku (przypadków) ze względu na ograniczenia poufności. Współpracujemy z krajową
    firmą zajmującą się uzdatnianiem wody i stosujemy się do ich protokołów i zaleceń
    dotyczących bakterii Legionelli. W tej chwili nikt nie zna źródła bakterii;
    podejmujemy jednak proaktywne podejście, aby pomóc powstrzymać jakiekolwiek
    rozprzestrzenianie się tej bakterii."

    Według Centers for Disease Control, choroba legionistów jest poważnym rodzajem
    zapalenia płuc (infekcja płuc) spowodowanym przez bakterie Legionella. Ludzie mogą
    zachorować, gdy wdychają małe kropelki wody lub przypadkowo połykają wodę zawierającą
    Legionellę do płuc.

    Może stać się problemem dla zdrowia, gdy rosną i rozprzestrzeniają się w systemach
    wodnych budynków wykonanych przez człowieka, takich jak głowice prysznicowe i baterie
    zlewu.

    Większość zdrowych ludzi, którzy są narażeni nie chorują, ale osoby starsze są w
    grupie zwiększonego ryzyka.

    Objawy choroby legionistów obejmują kaszel, duszności, gorączkę, bóle mięśni i bóle
    głowy. Może być również związane z innymi objawami, takimi jak biegunka, nudności i
    zamieszanie. Objawy zwykle zaczynają się od 2 do 14 dni po narażeniu na bakterie, ale
    może to trwać dłużej.

    Dyrektor ds. zdrowia publicznego w Auburn jest w tym tygodniu poza biurem. Żaden inny
    lokalny urzędnik zdrowia nie był dostępny, aby odpowiedzieć na pytania. Urząd miasta
    powiedział WBZ w czwartek po południu, że nikt nie będzie dostępny do poniedziałku.

    Przetłumaczono z www.DeepL.com/Translator (wersja darmowa)

  • 9. Data: 2022-10-24 13:59:58
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Marek f...@f...com ...

> [...]
    > Tam u niego nie ma jakiś wysublimowanych metod sterowania, takich
    > jak np. dogrzewanie do 60 z sieci jeśli słońca nie mana tyle by

    Znajomy instalator powiedział ze dupe legionelloza trzeba sobie
    zawracac w duzych instalacjach gdzie woda w niektorych miejscach
    instalacji moze długo stac.
    Na ten podstawie wyłączylismy funkcje antylegionellozy w zasobniku do
    kotła gazowego, bo jak nagrzało wode do 70 stopni to mozna sobie było
    rece poparzyc...

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Każde dziecko jest poniekąd geniuszem w oczach swych rodziców,

  • 10. Data: 2022-10-24 15:49:56
    Od: a a <m...@g...com>

    Bakterie legio9nelizy, czyli choroby legionistów mnożą się w trylionach sztuk w
    chłodniach kominowych elektrowni opalanych węglem, ale w okolicy nikt nie choruje,
    ani nie choruja pracownicy elektrowni.

    Wynika to z mechanizmu braku reakcji anafilaktycznej.

    Legioniści z Afryki byli szczepieni przed wyjazdem i zadziałał czynnik hybrydowy.
    Szczepionka uaktywniła ich na bakterie legionelizy i po spotkaniu w hotelu i
    zarażeniu bakteriami legionelizy wproadzonymi do systemu klimatyzacji hotelu, wszyscy
    zmarli, gdyż pojawiła sie reakcja anafilaktyczna, czyli gwaltowna reakcja ukladu
    immunologicznego w wyniku rozwopju zapalenia płuc.

    I ta hiperreakcja ukladu immunologicznego, zabila 10 milionow zarażonych
    coronavirusem.

    Leukocyty wywolują wypelnienie płuc osoczem i przestają funkcjonować i pacjent sie
    dusi,
    a usunięcie osocza z płuc, czyli płynu, wymaga szybkiej reakcji lekarzy.

    Organizm potrafi samodzielnie usunąc osocze z płuc ale trwa to za dlugo i pacjent
    wczesniej umiera z uwagi na uposledzenie funkcji oddechowych.

    Można by dokonywać pacjentowi tranfuzji krwi nasyconej tlenem, ale to nadal
    eksperymentalny zabieg, analogia dla dializy nerek.

    Nerki mozna oczyszczać okresowo, a nasycanie krwi tlenem musi nastepować w sposób
    ciągly i za pośrednictwem płuc.

    Ponieważ w Europie, niewiele osób zostało zaszczepionycch na choroby tropikalne,
    szczepionkami przeznaczonymi dla członków legii cudzoziemskiej, zatem ryzyko
    wystapienia reakcji hybrydowej, czyli wstrząsu anafilaktycznego jesty niewielkie.

    A dowodem na to jest praktyka działania elektrowni opalanych węglem, z wysokimi
    chlodniami kominowymi, hodującymi miliardy bakterii legionelizy i wyrzucających te
    miliardy bakterii do atmosfery, na niskiej wysokości.

    Mieszkający w p[oblizu elektrowni, pracownicy obslugi elektrowni, nie chorują na
    legionelizę, ani masowo, ani indywidualnie.
    Czyli w Polsce zagrożenia brak, gdyż zaszczepienie szczepionką hybrydową,
    przeznaczona dla legionistów, nie wystepuje.

    Jeżeli ktoś nie wie jak działa szczepionka hybrydowa i reakcja wstrząsu
    anafilaktycznego,
    to działa, jak opisane w kryminalach, szczepienie pacjentów jadem pszczelim, zamiast
    szczepienia przeciwko grypie ( od 100 lat).
    \\
    \Pacjent zaszczepiony jadem pszczelim, po użądleniu przez pszczoły afrykanskie,
    gwaltownie umiera.

    Jeden znany i opisany przypadek takiej reakcji hybrydowej, to zgon aktorki po
    użądleniu przez pszczołę podczas picia napoju i wprowadzeniu pszczoły do jamy ustnej.