  • 1. Data: 2009-02-02 19:50:56
    Temat: Ile za ogrzewanie?
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Witam.

    Zastanawiam sie, ile moze kosztowac mnie ogrzewanie domu o powierzchni toche
    ponad 200m^2 gazem ziemnym. Glownie podlogowka, kociol kondensacyjny.
    Wiem ze pompa taniej, drzewem tez, ale jak jest z gazem?? Znajomi podaja
    bardzo rozne kwoty, a dzis jeden z nich mnie lekko zaskoczyl. Dom zabudowa
    szeregowa, temp. wewn. ok. 23C, ogrzewa garaz i strych, bez sensu, ale tak
    lubi i w rachunkach zbliza sie do 7tys. za sezon. Jak do tej pory zdawalo mi
    sie, ze to bardzo duzo. Jak jest u Was??

    Pozdro.. TK

  • 2. Data: 2009-02-02 20:38:24
    Temat: Re: Ile za ogrzewanie?
    Od: a...@g...com

    On 2 Lut, 20:50, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

> [...]
    > lubi i w rachunkach zbliza sie do 7tys. za sezon. Jak do tej pory zdawalo mi
    > sie, ze to bardzo duzo. Jak jest u Was??

    OZC i wszystkiego sie dowiesz ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2009-02-02 20:49:05
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Uzytkownik <a...@g...com> napisal w wiadomosci

    > OZC i wszystkiego sie dowiesz ;)

    Mnie interesuja dane rzeczywiste. :-)
    Nie slyszales o weglu ktorym nie da sie uzyskac wyzszej temperatury od 40C
    na kotle z podajnikiem? Co bylo z gazem w zeszlym roku?? Poza tym nie wiem
    jak ma sie podlogowka do sprawnosci calego ukladu w porownaniu z
    grzejnikami, a tego zdaje sie OZC nie rozroznia.

    Pozdro.. TK

  • 4. Data: 2009-02-02 21:09:28
    Od: a...@g...com

    On 2 Lut, 21:49, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:
    [...]
    > Mnie interesuja dane rzeczywiste. :-)

    Ciezko bedzie znalezc kogos z identycznym domem. To tak jakbys spytal
    "ile pala wasze auta, bo chce wiedziec ile moje bedzie palic" ;-)

> [...]
    > jak ma sie podlogowka do sprawnosci calego ukladu w porownaniu z
    > grzejnikami, a tego zdaje sie OZC nie rozroznia.

    Roznice pomijalne. Czy grzejesz grzejnikiem, czy podlogowka, to ilosc
    energii jaka jest tracona na zewnatrz nie zmienia sie. Dlaczego
    uwazasz, ze dane z OZC nie beda rzeczywiste ? ;) Przeciez to jest
    czysta fizyka, a sam proces obliczeniowy jest mega prosty i czytelny.
    Nie ma tu magii, tylko fizyka + matematyka, przedmioty scisle ;) Masz
    XX m2 sciany o U XX W/m2K i XXm2 okien o U XX W/m2K, i XXm2 drzwi o U
    XX W/m2K i XXm2 bram garazowych o U XX W/m2K. Wiesz wiec ile energii
    cieplnej przenika przez te przegrody przy danej roznicy temperatury.
    To jest wlasnie zapotrzebowanie na cieplo domu ;) Bo zeby utrzymac
    +20st C w domu, przy przenikaniu przez przegrody np. 8kW, musisz
    dostarczyc 8kW energii :) Do tego 10-20% na otwieranie okien, drzwi,
    bram, mostki cieplne (OZC sam je juz uwzglednia), a takze na ogrzanie
    powietrza wentylacyjnego (tutaj w przypadku wentylacji grawitacyjnej
    wartosci moga byc roooozne...). Naprawde bardzo mnie dziwi taka
    nieufnosc do programow typu OZC :) Dla mnie instalator ktory podsmiewa
    sie z OZC to gosc ktory poprostu nie potrafi go obsluzyc - zamiast sie
    tlumaczyc przed klientem swoimi brakami woli go (OZC) wysmiac i juz ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 5. Data: 2009-02-02 21:12:49
    Od: a...@g...com

> [...]

    > jak ma sie podlogowka do sprawnosci calego ukladu w porownaniu z
    > grzejnikami, a tego zdaje sie OZC nie rozroznia.

    A, i jeszcze dodam, ze OZC rozroznia w obecnej wersji 9 roznych typow
    ogrzewania (glowne to konwekcyjne, powietrzne, podlogowe, sufitowe,
    scienne, promiennikowe i inne malo uzywane ;) Widac, ze nie odrobiles
    zadania domowego i nie zapoznales sie z nim :-) Zdziwisz sie ile on
    uwzglednia roznego rodzaju czynnikow. Stopien szczelnosci domu,
    polozenie domu wzgledem stron swiata, klasa osloniecia budynku, typ
    konstrukcji (szkielet, srednia, masywna), rodzaj budynku i
    wieeeeeeeeeeeeeeele innych :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 6. Data: 2009-02-02 21:17:28
    Od: "JKK" <j...@i...fm>

    > lubi i w rachunkach zbliza sie do 7tys. za sezon. Jak do tej pory zdawalo
    > mi sie, ze to bardzo duzo. Jak jest u Was??

    Domek ~160 m2, thermopor, 10 cm styropianu,
    20 cm wełny na dachu.
    Robiłem w lecie podsumowanie na potrzeby ew. dopłaty
    do solarów - za 12 miesięcy (wrzesień 2007 - sierpień 2008)
    wyszło 3600 PLN (kondensacyjny, ogrzewa + ciepła woda cały rok,
    ale jest też zmywarka).
    Temperatura jesień - zima 21 - 22 C.
    Jest też kominek, ale naprawdę sporadycznie - teraz kończę drzewo,
    które kupiłem w 2005 ;-)

    Pzdr

    JKK

  • 7. Data: 2009-02-02 21:18:45
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    <a...@g...com> wrote:

    > Roznice pomijalne. Czy grzejesz grzejnikiem, czy podlogowka, to ilosc
    > energii jaka jest tracona na zewnatrz nie zmienia sie. Dlaczego

    To prawda, ale ten sam komfort cieplny przy podlogówce jest uzyskiwany przy
    2 stopniach C mniej niz przy ogrzewaniu tradycyjnym, dlatego podlogówka
    wydaje sie oszczedniejsza.

    --
    Bartek

  • 8. Data: 2009-02-02 21:34:15
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

> [...]
    > lubi i w rachunkach zbliza sie do 7tys. za sezon. Jak do tej pory zdawalo
    > mi sie, ze to bardzo duzo. Jak jest u Was??

    U mnie jeszcze nie wiem, na razie palę drzewem w kominku :) U rodziców
    natomiast średnio idzie ok. 17-20m3 gazu na dobę. Gdy na dworze było -20*C,
    licznik zapierniczał jak wściekły i uciekało 30m3 gazu/dobę. Ile to
    kosztuje, łatwo policzyć...
    Dom 360m2, plus jakieś 100m2 ogrzewanej piwnicy z garażem. Dachu ok. 300m2.
    Ściana 3 warstwowa: MAX29cm, styropian 5cm, cegła 12cm. W dachu 25cm wełny.
    Kocioł atmosferyczny, Saunier Duval - Niedźwiedź.
    Ostatni weekend spędziłem na zabawie kamerą termo i właściwie żadnych
    poważnych mostków cieplnych nie znalazłem (typu betonowe nadproża, wieńce
    itd.). Od środka świeciły co prawda niektóre narożniki, ale były to
    pojedyncze, drobne miejsca. W więźbie przebijało trochę przez metalowe
    łączniki. Natomiast na tle sąsiedniego domu ze ścianą 2W, docieplonego
    styropianem (myślę, że min. 10cm), dom rodziców wyglądał jak betonowy blok z
    czasów Gierka. Różnica temp. na ścianie zewn. to 2,5-3*C.

    --
    Bartek

  • 9. Data: 2009-02-02 21:50:07
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > scienne, promiennikowe i inne malo uzywane ;) Widac, ze nie odrobiles
    > zadania domowego i nie zapoznales sie z nim :-)

    A wiesz czemu nie odrobilem lekcji?? Bo nie chce mi sie sleczec godzinami na
    wprowadzanie domu. Po prostu nie bawi mnie juz to i wole sie skupic na tym z
    czego zyje. Niezaleznie od wyniku obliczen jakiegos tam programu nic juz nie
    zmienie i bede placil tyle ile bedzie trzeba.:-)

> [...]
    > polozenie domu wzgledem stron swiata, klasa osloniecia budynku, typ
    > konstrukcji (szkielet, srednia, masywna), rodzaj budynku i

    Zaciekawil mnie ten stopien szczelnosci...:-)

    Pozdro.. TK

  • 10. Data: 2009-02-02 22:12:28
    Od: a...@g...com

    On 2 Lut, 22:50, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

    > Zaciekawil mnie ten stopien szczelnosci...:-)

    Ten parametr moze zmienic wyniki spokojnie o jakies 50-60%. Zwiazany
    jest glownie z wentylacja grawitacyjna. Jezeli masz niski stopien
    szczelnosci (czyli jakies zrobione nawiewniki, czy wrecz dziury na
    wylot w celu sprawnej wentylacji;) tudziez poprostu rozne okna (kazde
    okno ma okreslona szczelnosc - do wentylacji mechanicznej kupujesz
    okna jak najbardziej szczelne, bez zadnych nawiewnikow, czy
    mikrocostam;) to masz znacznie wyzsza wymiane powietrza, a jak wiemy
    *sprawna* wentylacja grawitacyjna to 40-50% zuzywanego ciepla w
    ogolnym bilansie :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.