  • 1. Data: 2009-02-02 21:47:57
    Temat: Montaż czujnika temperatury
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    Kombinuję trochę jakie pomieszczenie wybrać jako referencyjne da pomiaru
    temperatury..
    Logika podpowiada - jak największe, otwarte, z dala od grzejników. Padło
    na Korytarz. I mam zonka.
    Dlaczego?
    bo kuchnia jest w pół otwarta (znaczy normalne pomieszczenie tyle że bez
    drwi, obok łazienka. Te dwa pomieszczenia w czasie używania - pieczenie
    w piekarniku lub kąpiel i wyziewy pary z łazienki) powodują zaburzenia
    czujnika. również nie wiedzieć czemu ale oddalenie sie 1m od grzejnika
    nie wystarcza i temperatura jest zaburzona - przez co w innych
    pomieszczeniach jest.. zimno.

    Rysunek:
    http://img205.imageshack.us/my.php?image=domogrzewan
    ieks6.gif
    Legenda:
    Niebieski - Okna
    Pomarańczowy i Brązowy - Drzwi
    Czerwony - żeberka grzejników - każda kropka to jedno żeberko.
    Zielona strzałka - miejsce montażu czujnika

    I w które miejsce go teraz przenieść? opcjonalnie mogę dołożyć czujnik w
    obu pokojach po stronie wschodniej ale wtedy wyciągnie odpowiedniej
    średniej - jednak mam przeczucie ze to sie nie sprawdzi bo jednorazowe
    "piki" z czujnika w korytarzu będą fałszować obliczenia. Mierzenie tylko
    z pokojów spowoduje ukrop w łazience lub korytarzu.
    I tak źle i tak nie dobrze.
    Jakieś pomysły? Termostaty odpadają - nie da sie ich regulować zdalnie.

  • 2. Data: 2009-02-02 21:54:48
    Temat: Re: Montaż czujnika temperatury
    Od: "JKK" <j...@i...fm>

    Użytkownik "Osadnik" <o...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Kombinuję trochę jakie pomieszczenie wybrać jako referencyjne da pomiaru
    > temperatury..

    Rozwiązanie bezprzewodowe - sam sprawdzisz empirycznie,
    gdzie najlepiej toto postawić ;-)

    Pzdr

    JKK

  • 3. Data: 2009-02-02 22:30:33
    Od: a...@g...com

    On 2 Lut, 22:47, Osadnik <o...@w...pl> wrote:
    > Kombinuję trochę jakie pomieszczenie wybrać jako referencyjne da pomiaru
    > temperatury..

    Ja mysle ze to, w ktorym bedziesz przebywal najczesciej - czyli pewnie
    pokoj dzienny :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 4. Data: 2009-02-02 22:38:38
    Od: "rrr." <d...@w...or>

    Użytkownik a...@g...com napisał:

    > Ja mysle ze to, w ktorym bedziesz przebywal najczesciej - czyli pewnie
    > pokoj dzienny :)
    > pozdr.
    >
    > --
    > Adam Sz.
    Pod warunkiem, że nie ma tam kominka/kozy :)
    pzdr.
    rafał

  • 5. Data: 2009-02-02 22:40:30
    Od: "JKK" <j...@i...fm>

    Użytkownik "rrr." <d...@w...or> napisał w wiadomości
    > Pod warunkiem, że nie ma tam kominka/kozy :)

    Jezeli ma otwarte schody na górę,
    to w takiej sytuacji odpada tez góra,
    bo tam najszybciej wędruje ciepło z ww. :-)

    Pzdr

    JKK

  • 6. Data: 2009-02-03 00:54:54
    Od: "tornad" <t...@v...pl>

    > Kombinuję trochę jakie pomieszczenie wybrać jako referencyjne da pomiaru
    > temperatury..
    > Logika podpowiada - jak największe, otwarte, z dala od grzejników. Padło
    > na Korytarz. I mam zonka.

    Zalatw to niejako futurystycznie. Podciag druty do kazdego pomieszczenia co da
    Ci pozniej mozliwosc wlasciwego wyboru. Takie odgorne ustalanie nie zawsze
    bywa trafione. A jak sie w przyszlosci wzbogacisz to zainstalujesz sobie na
    rurach pompy sterowane czujnikami tak, ze bedziesz mogl precyzyjnie ustawiac
    sobie dowolne temperatury w kazdym z pomieszczen.
    Czujniki lokuje sie z reguly na przeciwleglych grzejnikom scianach, na
    wysokosci oczu co by latwo bylo je nastawiac. I nie po katach gdyz tam stawia
    sie przewaznie jakies graty.
    Tak sie tu w Usa robi; moze nie w kazdym pomieszczeniu ale po trzy cztery
    pompy na rurach w kotlowni - to regula.
    Pzdr.

  • 7. Data: 2009-02-03 05:49:19
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    tornad pisze:

> [...]
    > rurach pompy sterowane czujnikami tak, ze bedziesz mogl precyzyjnie ustawiac
    > sobie dowolne temperatury w kazdym z pomieszczen.

    Cała zabawa jest trochę inna tn zbieram dane o temperaturach wrzucam w
    program - pogram miksuje (wylicza, przelicza) i na podstawie tego
    produkuje określona ilość ciepła z kotła i wrzuca w grzejniki tak długo
    aż nie osiągnie temperatury zadanej + 0,5*C.

    Jako ze kocioł działa w trybie binarnym - grzeje bądź nie to trzeba
    zastosować właśnie taki system. Czyli wpuszczanie określonej ilości
    ciepła i czekanie aż sie ustabilizuje. Jako ze mieszkanie ma
    niewyrównaną w zależności od pomieszczenia pojemność cieplną (grube
    ściany, za małe grzejniki ale większych się nie dało), to nieefektywnie
    jest trzymać określoną temperaturę bo w jednym będzie wystarczająco
    innym nie.

    Na dzień dzisiejszy druty mogę mieć we wszystkich pomieszczeniach za
    wyjątkiem kuchni i łazienki.

    Program pracy pisze sam wiec może jakaś podpowiedź z tej strony?

  • 8. Data: 2009-02-03 05:51:36
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    JKK pisze:

    > Użytkownik "Osadnik" <o...@w...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Rozwiązanie bezprzewodowe - sam sprawdzisz empirycznie,
    > gdzie najlepiej toto postawić ;-)

    A jak mi wyjdzie ze na środku jakiegoś pomieszczenia? ;-)
    reszta empirycznie czuje że wszędzie są nieco inne warunki. są
    pomieszczenia niedogrzane i są pomieszczenia przegrzane. Problem by
    załatwiło otwarcie pokoi - no ale tak sie nie da.

  • 9. Data: 2009-02-03 08:38:07
    Od: " karlos" <w...@g...SKASUJ-TO.pl>

> [...]
    > wyjątkiem kuchni i łazienki.
    >
    > Program pracy pisze sam wiec może jakaś podpowiedź z tej strony?

    witam!
    moze wtrace kilka swoich zdan
    Z Twojej wypowiedzi wynika, ze do sterowania temperatura w domu budujesz
    niejako wlasne urzadzenie/program, stad mozesz miec pewne pole do "popisu".
    Jak wiadomo dom jest bardzo niewdziecznym obiektem do utrzymywania w nim
    okreslonej temperatury ze wzgledu na duza pojemnosc cieplna. Taki uklad
    (nawet w przypadku domu z dobra izolacja) wolno reaguje na dostarczanie
    ciepla i w najprostrzych sterownikach wiazac sie to moze z silnymi
    przeregulowaniami, nawet gdy ustawimy histereze na poziomie +-1*C. Nic nie
    poradzimy, mamy uklad sterowania wlacz/wylacz grzanie. Nie mamy wplywu na
    modulacje palnika pieca.
    W Twoim przypadku sa wg mnie trzy metody podejscia do tematu:
    1) montujesz dwa czujniki temperatury, jeden w pomieszczenie z "dolna
    temperatura" - szybko wychładzający się, a drugi w pomieszczeniu z "gorna
    temperatura" czyli w takim, ktory szybko sie nagrzewa, dzieki temu mozesz
    probowac usrednic ta temperature.
    2) powinienes dazyc do wyrownania mocy cieplnych w poszczegolnych
    pomieszczeniach z wylaczeniem np. lazienki, gdzie temp. powinna byc wyzsza
    dla podniesienia komfortu cieplnego. Mozesz to zrobic poprzez np. zdlawienie
    grzejnikow w pomieszczeniach, gdzie jest za cieplo. W skrocie, dzieki tym
    zabiegom przynajmniej teoretycznie otrzymasz rownomierny rozklad temperatury
    dla calego domu (wiadomo, że pomieszczenia wewnetrzne beda wolniej sie
    wychladzac, niz skrajne przy scianach zewnetrznych). Czujnik montujesz np. w
    pomieszczeniu, w ktorym wiesz, ze nie ma przeciagow, nie przegrzewa sie i nie
    ma dodatkowych zrodel ciepla np. kuchenka/piekarnik/kominek. To nie musi byc
    pomieszczenie, w ktorym ciagle przebywasz. Poprostu musi to byc w miare
    stabilny punkt odniesienia.
    3) ustawiasz na piecu jakas stala temperature wody c.o., a temperature w
    poszczegolnych pomieszczeniach regulujesz przy pomocy termostatow na
    grzejnikach.

    Jezeli sam piszesz program sterujacy temperatura, mozesz sprobowac podpatrzec
    jak to jest rozwiazane np. w fabrycznych laboratoryjnych/przemyslowych
    regulatorach temperatury, przynajmniej jakies pobiezne informacje o
    algorytmach.
    Ja osobiscie kiedys zrobilem maly test i wykorzystalem do regulacji
    temperatury maly regulator Shinko (koszt ok 400zl), ktory ma wbudowane cala
    mase funkcji, co prawda nie ma tygodniowki bo nie jest do takiej pracy
    przystosowany (ale mozna to tez sprytnie obejsc :)), ale ma najciekawsza
    funkcje tzw. auto tuningu. Uruchamiasz ta funkcje, a regulator sam wlacza
    grzanie do okreslonej temperatury i w ten sposob "uczy" sie charakterystyki
    obiektu cieplnego, z ktorym bedzie wspolpracowac, a nastepnie przechodzi do
    normalnej pracy. Na prawde spisywalo sie to swietnie (pomijam sprawe
    odpowiedniej konfiguracji takiego regulatora, ale jest to na prawde
    nieskomplikowane).
    I jeszcze jedno - nie wiem jak jest w wiekszosci regulatorow temperatury
    rozwiazane polozenie czujnika pomiarowego. Ja sie spotkalem z regulatorem,
    ktory mial czujnik od strony sciany (wbudowany w obudowe). Niby koncepcja
    dobra bo jakies przeciagi nie beda wplywac na pomiar, ale z drugiej strony
    pomiar byl kompletnie do du.. bo jakis "madry konstruktor" nie przewidzial,
    ze sciana duzo wolniej sie nagrzewa niz powietrze i w efektcie nie mamy
    praktycznie regulacji. Ale to tak na marginesie.
    pozdrawiam
    K.

  • 10. Data: 2009-02-03 09:32:01
    Od: "J23" <i...@p...onet.pl>

> [...]
    > pomieszczenia niedogrzane i są pomieszczenia przegrzane. Problem by
    > załatwiło otwarcie pokoi - no ale tak sie nie da.

    Skoro w każdym pokoju masz rózne warunki (bez przykręcania zaworów
    grzejnikowych) to znaczy że masz źle dobrane grzejniki do pomieszczeń.
    Lepiej za referencyjne wybrac pomieszczenie chłodniejsze to wtedy można w
    pozostałych sprawe załatwić regulując zaworem grzejnikowym.

    Ja na pomieszczenie referencyjne miałem też wziąć korytarz, albo salon.
    Ale z uwagi na to że do korytarza może wpadać zarówno chłodniejsze jak i
    cieplejsze powietrze to dałem sobie spokój. A w salonie z kolei jak podpale
    w kominku to w pozostałych pokojach ziąb. Więc wybrałem pokój na dole za
    referencyjny - praktyka pokarze czy zrobiłem dobrze.

    Pozdr
    J23