  • 1. Data: 2009-02-02 23:13:01
    Temat: Temat poraz 100 - GWC
    Od: "Kudlaty" <t...@n...onet.pl>

    Tak sobie czytam i mysle.
    Firma Rehau robi rury niebieskie z polipropylenu niby o wlasciwosciach
    higenicznych srednica rur 160 i 200
    Firma X robi rury z PCV ktore nie sa higieniczne srednica rur 160

    Natomiast mnie zastanawia czy nie moznaby wykorzystac rury od wody np fi
    25mm ale w taki sposob aby odcinkow np 50 m zakopac np 20 szt i spiac do
    wspolnego kolektora
    wygladaloby to mniejwiecej tak

    czerpnia

    ----------0
    | | | | | | | |
    | | | | | | | |
    | | | | | | | |
    | | | | | | | |
    ----------0

    do reku

    0- studzienka rewizyjna i skropliny

    rury do wody mialyby odpowiedni stopien higieny, a te 4 czy 5 odcinkow
    moznaby kupic z REHAU

    Co myslicie ?

  • 2. Data: 2009-02-02 23:39:58
    Temat: Re: Temat poraz 100 - GWC
    Od: a...@g...com

    On 3 Lut, 00:13, "Kudlaty" <t...@n...onet.pl> wrote:

    > Co myslicie ?

    Ze kombinujesz w dobrym kierunku ale ja proponuje jeszcze inaczej.

    Wersja "rurowa" GWC jest IMHO bezsensowna - powoduje blizej nieznane
    straty cisnienia ktore musi pokonac wentylator nawiewu, moze tez byc w
    niektorych wypadkach niehigieniczna. Medium przenoszacym energie jest
    tam powietrze, a jak wiemy powietrze nie ma zbyt duzej pojemnosci
    cieplnej.. Ja proponuje zakopac ~100mb rury wodnej (fi32 - koszt ok
    300 pln), wypelnic roztworem glikolu i podpiac to pod wymiennik
    powietrze <> woda. 100m rury bedzie mialo moc ok. 2kW w gruncie o
    srednich parametrach (przy gruncie wilgotnym nawet 4kW, ale tyle nam
    niepotrzebne o czym pozniej). Wymiennik powietrze <> woda o mocy 2kW
    bedzie kosztowal ok 1,5-2k pln, trzeba go zamowic najlepiej w firmie
    specjalizujacej sie chlodnictwem :) Wymiennik taki powinien miec
    znacznie mniejsze opory, choc oczywiscie bedzie trzeba dodac pompke
    obiegowa do dolnwgo zrodla. Co zyskujemy? 2kW, pewne, stabilne,
    dzialajace w obiegu zamknietym - czyli super higieniczne. Mozemy sobie
    zrobic czerpnie na pietrze / dachu, wiec bedzie tez troche
    bezpieczniej :)

    Dlaczego nie ma sensu stosowac dluzszej rury i uzyskiwac wiekszych
    mocy ? Bo powietrze ktore zasysa rekuperator nie bedzie takiej ilosci
    energii odebrac, przy standardowych przeplywach (rzedu 100-150m3/h na
    nizszych biegach). Kosztowo wyjdzie to podobnie jak GWC rurowe ale
    mamy duzo stabilniejsze i zdrowsze GWC :-)

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2009-02-03 09:55:42
    Od: "Druid29" <d...@p...onet.pl>

    Uzytkownik <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    f.googlegroups.com...

> [...]
    > srednich parametrach (przy gruncie wilgotnym nawet 4kW, ale tyle nam
    > niepotrzebne o czym pozniej). Wymiennik powietrze <> woda o mocy 2kW

    Masz to rozwiazanie juz zrobione i sprawdzone? Jakie moga byc laczne koszty
    wraz z robocizna i praca koparki?
    --
    Pozdrawiam,
    Druid29

  • 4. Data: 2009-02-03 10:53:06
    Od: a...@g...com

    On 3 Lut, 10:55, "Druid29" <d...@p...onet.pl> wrote:
    [...]
    > Masz to rozwiazanie juz zrobione i sprawdzone?

    Ja osobiscie nie, ale setki tysiecy uzytkownikow pomp ciepla -
    tak ;-))) Ale sam bede robil ten wlasnie rodzaj GWC bo wydaje mi sie
    najrozsadniejszy. Sa tez ludzie, ktorzy maja, uzytkuja, chwala,
    polecaja :)

    > Jakie moga byc laczne koszty
    > wraz z robocizna i praca koparki?

    Ja minikoparke na 24h mam za 250 pln + paliwo (ok 100 pln) -
    wypozyczam od goscia. Jak nie masz doswiadczenia w kopaniu to zrobisz
    to w dwa dni, jak masz - moze uda sie wykopac, wlozyc rure i zakopac w
    jeden :-) Czyli koszt robot ziemnych to 300 lub 600 pln. Koszt rury -
    ok 300-400 pln. Koszt wymiennika - to bedzie najwiekszy koszt i tez
    moze tu byc spory rozrzut. Na forum muratorskim ludzie pytali /
    zlecali i kosztowalo to ich te 1,5-2k pln przy wymienniku tej mocy.

    Jezeli nie lubisz adrenalinki w postaci zabawy w koparce przez bite
    12h to niestety wydasz troche wiecej - godzina pracy minikoparki z
    operatorem to ok 80 pln / h * 12h = ok 1k pln :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 5. Data: 2009-02-03 11:03:25
    Od: QbaB <Q...@g...com>

    Tak tylko strzelam bo sie nie znam :)
    A czy zamiast wymiennika nie wystarczyłaby chłodnica samochodowa z
    odpowiednio dopasowaną obudową z kroćcami do rur wentylacyjnych?
    Na pewno wyjdzie taniej.

    Pzdr
    QbaB

  • 6. Data: 2009-02-03 11:13:05
    Od: a...@g...com

    On 3 Lut, 12:03, QbaB <Q...@g...com> wrote:
    > Tak tylko strzelam bo sie nie znam :)
    > A czy zamiast wymiennika nie wystarczyłaby chłodnica samochodowa z
    > odpowiednio dopasowaną obudową z kroćcami do rur wentylacyjnych?
    > Na pewno wyjdzie taniej.

    Nie sadze - za duze opory, za male moce. Ten temat tez byl
    wielokrotnie walkowany z zawsze tymi samymi wnioskami - to se ne
    da :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 7. Data: 2009-02-03 11:30:19
    Od: a...@g...com

    Witam,

    BTW. Szukajac wymiennika trafilem oto na takie cudo:

    http://www.allegro.pl/item531854145_gruntowy_wymienn
    ik_ciepla_gwc_max_120_glikolowy.html

    "Troche" to drogie :-))
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 8. Data: 2009-02-03 11:43:33
    Od: a...@g...com

    Aha!

    Zapomnialem o niesamowicie waznej sprawie zwiazanej z eksploatacja
    takiego GWC! Wiadomo, ze przy GWC rurowym trzeba stosowac przepustnice
    do wybranej czerpni (GWC lub "normalna") w zaleznosci od warunkow.
    Tzn. przy temperaturach ~7-20st. na zewnatrz nie ma sensu ciagnac
    powietrza przez GWC, bo w tym okresie sie chcemy dogrzac, a GWC nam na
    zlosc wtedy chlodzi :) Trzeba wiec kombinowac z przepustnicami, ktore
    sa klopotliwe i drogie (te sterowane elektrycznie). Jak sterowac GWC
    "wodnym" ? Wystarczy jeden czujnik temperatury wylaczajacy zasilanie
    pompki obiegowej dolnego zrodla, dzialajacy w zakresie 7-20st. Kwestia
    50 pln i caly "system" wlaczania / wylaczania GWC w zadanych zakresach
    temperatur mamy z glowy, bez kombinacji z jakimis zawodnymi
    przepustnicami ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 9. Data: 2009-02-03 12:11:11
    Od: Usrobo <u...@o...pl>

    a...@g...com pisze:
> [...]
    > 50 pln i caly "system" wlaczania / wylaczania GWC w zadanych zakresach
    > temperatur mamy z glowy, bez kombinacji z jakimis zawodnymi

    Adamie, mam pytanie do ciebie jako już prawie do eksperta pompy ciepła
    co z odnawianiem źródła? wiadomo ze energia nie powstaje z niczego
    zimą zabieramy energię z gruntu ale latem trzeba te energię odnowić
    samo słoneczko tu nie wystarczy, trzeba wtłoczyć energię z domu do
    źródła. Czy to sie zgadza? i czy w twoich kalkulacjach liczyłeś zużycie
    prądu na pompy 365 dni w roku czy tylko w zimie?

    Michał

  • 10. Data: 2009-02-03 17:55:27
    Od: a...@g...com

    On 3 Lut, 13:11, Usrobo <u...@o...pl> wrote:
    > a...@g...com pisze:

    > Adamie, mam pytanie do ciebie jako już prawie do eksperta pompy ciepła

    ;-)

> [...]
    > źródła. Czy to sie zgadza? i czy w twoich kalkulacjach liczyłeś zużycie
    > prądu na pompy 365 dni w roku czy tylko w zimie?

    Dlaczego uwazasz, ze slonce nie wystarczy ?? Slonce daje ok 1kW / m2,
    a my pompa ciepla pobieramy ledwo 2-3% tego (20-30W)! Zrodlo spokojnie
    zdarzy sie zregenerowac w lato :) Pozatym sam grunt przewodzi cieplo i
    temperatura sie wyrownuje - miedzy tym naszym malutkim uzywanym
    kawaleczkiem ~500-600m3, a tysiacami (setkami tysiecy) m3 gruntu
    ponizej ;) Choc podobno udowodniono ze regeneracja zloza od dolu to
    ledwo pare procent - wiekszosc jednak daje sloneczko + woda opadowa
    wnikajaca w grunt (bylo niebylo, na ~500-600m2 spada go ok 30-36 tys
    litrow w ciagu roku o temperaturze przeciez dodatniej :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.