  • 1. Data: 2010-01-18 08:22:18
    Temat: Impregnacja więźby dachowej - drewna
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    Witam

    Czy teraz można impregnować więźbę Fobosem?

    Chodzi mi o temperaturę, czy Fobos wsiąknie w drewno?

    Drewno cięte na początku grudnia.

    Pozdrawiam

    Jacek

  • 2. Data: 2010-01-18 10:29:09
    Temat: Re: Impregnacja więźby dachowej - drewna
    Od: "Tornad" <t...@o...net>

    > Witam
    >
    > Czy teraz można impregnować więźbę Fobosem?
    >
    > Chodzi mi o temperaturę, czy Fobos wsiąknie w drewno?

> [...]
    Nie wypowiadam sie na temat czym impregnowac gdyz na truciznach sie nie znam
    lecz pozwole sobie zauwazyc, ze moj stary rodzinny dom z bali, ma wiezbe
    dachowa niczym nie impregnowana i ona ma sie zupelnie dobrze. Zadnej dziurki
    po kolatkach czy innych kornikach nie uswiadczysz. Tu pomaga czy zabezpiecza
    to sama natura; latem nawet pod dachowka, w upalne dni trudno jest dluzej jak
    kilkanascie minut wytrzymac, taki piec, w ktorym te wszystkie zyjatka, ich
    jaja, gasielnice normalnie sie pieka. Nie wiem jak sobie radza z tym osy czy
    nawet szerszenie, ktorych banie pod gasiorami wisza, ale drewno jest suche jak
    pieprz, zdrowe i zapewne jeszcze mnie przezyje. To wszystko prawda pod
    warunkiem, ze dach nie bedzie przeciekal. Sciany niestety sa podziurkowane ale
    glownie w ostatnich latach gdy z nich wczesniej wapno z siwcem odpadlo i
    zacinajace jesienne szarugi swoje zrobily. Ale dach jest w 90 proc. zdrowy.
    Teraz Hameryka. Nigdy nie widzialem wiezby dachowej jakos na zielono
    impregnowanej. Tego sie po prostu nie tylko nie robi lecz jest to wrecz
    prawnie zabronione.
    Produkuje sie drewno "zielone" zabezpieczane przed gniciem prozniowo czy
    cisnieniowo, impregnowane w calej objetosci jakimis trzema truciznami ale tego
    drewna nie wolno stosowac, ani jednego szajta, do budowy pomieszczen
    mieszkalnych. Z niego buduje sie balkony, rozne decki, balustrady, schody, ale
    wszystko na zewnatrz. Ono ma gwarancje 25 lat, jest odporne na wiekszosc plag
    egipskich, deszcze, mrozy i szarugi i moze stac latami zakopane w nawodnionej
    ziemi...
    Dlatego dziwie sie niepomiernie, ze w Polsce jest to nie tylko dopuszczone do
    stosowania pod dachem, ale nawet zalecane. A moze modne. Na zdjeciach naszych
    znajomych z internetu to widzialem i sie niepomiernie dziwowalem.
    Nie chcialbym byc jakims zlym prorokiem ale obawiam sie najgorszego aby
    znowu, jak kiedys na Slasku nie pojawily sie domy "morowe". Byly to domy
    wykonywane z haszo-betonu czyli zuzli wielkopiecowych czy innych popiolow jako
    kruszywa; domy te staly puste, gdyz powymieraly w nich przedwczesnie cale
    rodziny...
    Pzdr.
    Tornad

  • 3. Data: 2010-01-18 12:02:35
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    > kilkanascie minut wytrzymac, taki piec, w ktorym te wszystkie zyjatka, ich
    > jaja, gasielnice normalnie sie pieka.

    Na moich dachach się nie pieką, bo mam blachę ocynkowaną :-)

    Mróz jest przeszkodą w impregnowaniu?

  • 4. Data: 2010-01-18 18:02:08
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

    > Mróz jest przeszkodą w impregnowaniu?

    Jesli preparat oparty na wodzie to prawdopodobnie tak. Kwestia czasu
    potrzebnego na zinfiltrowanie drewna (wnikniecie) vs czas zamarznięcia ;)

    Jesli olejowy - to tez gorzej znika. Oleje dobrze infiltrują jak są cieple
    (wrecz niektore zaleca sie ladowac na gorąco (40-50stopni)).

    Pozdrawiam

    Kane

  • 5. Data: 2010-01-18 18:04:55
    Od: "Andrzej S." <A_S@nie_nie.pl>

    Agent 0700 pisze:

    > Mróz jest przeszkodą w impregnowaniu?

    Przeczytaj na pojemniku. Na oko jest przeszkoda, bo plyn musi
    wejsc w drewno, a nie wejdzie gdy bedzie krysztalem.
    Z drugiej strony to sól, zatem moze kilka st. mrozu w stanie plynnym
    wytrzymac. Przeczytaj albo zrób próbe czy zamarza.

    pozdro
    --
    A S

  • 6. Data: 2010-01-18 20:20:56
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Użytkownik "Tornad" <t...@o...net> napisał w wiadomości

> [...]
    > dachowa niczym nie impregnowana i ona ma sie zupelnie dobrze. Zadnej dziurki
    > po kolatkach czy innych kornikach nie uswiadczysz.

    Kluczowe jest również usunięcie kory. Gdy zostaje na balach - niszczeją.

  • 7. Data: 2010-01-19 08:18:37
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    > Kluczowe jest również usunięcie kory. Gdy zostaje na balach - niszczeją.

    Wiem, posiadam ośnik :-)

    Jacek

  • 8. Data: 2010-01-19 21:16:09
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Agent 0700" <k...@w...pl> wrote:
    > Czy teraz można impregnować więźbę Fobosem? Chodzi mi o temperaturę, czy
    > Fobos wsiąknie w drewno?
    > Drewno cięte na początku grudnia.

    Ja impregnowalem 2 lata temu na lekkim mrozie. Nie pamiętam co to za
    preparat był (na pewno nie solny), ale mocno się pienił. Ta piana zamarzała
    w kilka minut, ale preparat wnikał w drewno na jakiś 1mm.
    Heblowałem również końcówki krokwi i malowałem je drewnochronem. Do dziś nie
    są pomalowane finalnie i mają się dobrze.
    Zwróć uwagę, że tartaki przy takiej pogodzie pracują pełną parą i impregnują
    drewno.
    Jeśli wetrzesz impregnat szczotką, Twoja impregnacja będzie na pewno
    skuteczniejsza niż tartakowa.
    I jeszcze jedno: przeczytaj na opakowaniu zakres temperatur do stosowania
    :-)

    --
    Bartek

  • 9. Data: 2010-01-20 14:38:19
    Od: Sebastian Sawicki <f...@s...edu.pl>

    Bartek said the following on 19.01.2010 22:16:
    > Jeśli wetrzesz impregnat szczotką, Twoja impregnacja będzie na pewno
    > skuteczniejsza niż tartakowa.

    Byl bym ostrozny w takim osadzie.
    Ja mam drewno impregnowane w tartaku cisnieniowo. Na tyle skutecznie ze
    drewno jest zabarwione rowniez w srodku. Nie uzyskasz takiego efektu
    smarujac drewno szczotka.

    A ta roznica o ktorej pisze Tornad to to jest kwestia obrobki powierzchni.
    W US drewno budowlane jest obustronnie strugane, co bardzo skutecznie
    chroni przed szkodnikami. U nas drewno jest tylko przecierane. Stad
    wieksza powszechnosc impregnacji.
    S.

  • 10. Data: 2010-01-20 14:46:07
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Sebastian Sawicki" <f...@s...edu.pl> wrote:
    > Byl bym ostrozny w takim osadzie.
    > Ja mam drewno impregnowane w tartaku cisnieniowo. Na tyle skutecznie ze
    > drewno jest zabarwione rowniez w srodku. Nie uzyskasz takiego efektu
    > smarujac drewno szczotka.

    O to przepraszam. Ty masz wersje full-wypas, która w tartakach w mojej
    okolicy w ogóle nie wystepuje.
    Wiekszosc tartaków impregnuje drewno w wannie (lub dlugim rowie w ziemi,
    wyscielonym folia) zanurzajac je na kilka-kilkanascie minut - tak zeby kolor
    zlapalo. Taka impregnacje mialem na mysli :)

    --
    Bartek