  • 1. Data: 2017-05-03 07:39:08
    Temat: Instalacja odgromowa Uziomy
    Od: "PiOtR" <p...@i...wp.pl>

    To jak powinno byc prawidlowo, KiKi pisze, ze do fundamentow nie, a czytam
    ze mozna do stopy lub lawy fundamentu.

    cyt:
    Uziomy - natomiast to metalowe elementy, które umieszcza się w gruncie.
    Najczęściej wykonuje się je na dwa sposoby: jako uziomy fundamentowe lub
    otokowe.
    Te pierwsze stanowi *stopa lub ława fundamentowa ze zbrojeniem*
    przystosowanym do połączenia z przewodem odprowadzającym. Uziom otokowy to
    metalowa taśma, tzw. bednarka, ułożona poziomo wokół domu i zakopana w ziemi
    na głębokości min. 0,5 m, nie bliżej niż 1 m od ścian zewnętrznych budynku.
    http://www.budujemydom.pl/instalacja-odgromowa/2060-
    instalacja-odgromowa-bezpiecznie-w-czasie-burzy

    Tu powielaja ta teze, ze mozna do law.
    https://forum.budujemydom.pl/topic/4515-prawid%C5%82
    owe-uziemienie/
    https://forum.budujemydom.pl/topic/1340-uziemiony-fu
    ndament/

    Wiec jak jest, uziemienie pradu do czego podlaczamy, a uziomy instalacji
    odgromowej do czego podlaczamy?

    Pozdrawiam

    PePe

  • 2. Data: 2017-05-03 10:00:02
    Temat: Re: Instalacja odgromowa Uziomy
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu środa, 3 maja 2017 07:39:30 UTC+2 użytkownik PiOtR napisał:
    > To jak powinno byc prawidlowo, KiKi pisze, ze do fundamentow nie, a czytam
    > ze mozna do stopy lub lawy fundamentu.

    abo zgodnie z przepisami mozna odgromówkę łączyć do uziomu fundamentowego.
    Ale ochrona przeciwporażeniowa różni sie od ochrony odgromowej wielkoscią prądu o
    całe rzedy wielkosci. I dlatego są obawy o skutki celowego wpuszczenia w ławe
    fundamentową prądu rządu 100kA, który musi sie do ziemi dostac poprzez otulinę
    betonową, moze zawilgoconą. Jakie sa skutki takiego strzału trudno powiedziec.

    Ja u siebie tak robic nie mam zamiaru. Do ochrony przeciwporażeniowej słuzy uziom
    fundamentowy, natomiast zwody instalacji odgromowej wprowadzę bezpośrednio w ziemię
    do uziomu otokowego lub długich szpilek.

    b.

  • 3. Data: 2017-05-03 14:58:47
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 03.05.2017 07:39, PiOtR wrote:
    > To jak powinno byc prawidlowo, KiKi pisze, ze do fundamentow nie, a czytam
    > ze mozna do stopy lub lawy fundamentu.

    Musisz rozdzielić uziom ochronny, do którego podłączasz lokalnie PE od
    uziomów, a raczej zwodów piorunochronu.
    Nie powinno się ich łączyć żeby piorun swobodnie mógł się w ziemi
    rozproszyć bez metalicznego kontaktu z instalacją elektryzną.
    Inaczej rezystancja będzie tak niska, że zanim się rozproszy w glebie to
    popłynie przewodami PE do mieszkania.

  • 4. Data: 2017-05-03 15:01:29
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 03.05.2017 10:00, Budyń wrote:

> [...]
    fundamentowy, natomiast zwody instalacji odgromowej wprowadzę bezpośrednio w ziemię
    do uziomu otokowego lub długich szpilek.

    No właśnie :-) Jesteśmy zgodni. Ale widzę czasem budowy i nikt uziomu w
    fundamencie nie robi i wszyscy robią tylko wielkie oczy :-) Nic się nie
    zmienia w mentalności. Kierbudzi, projektanci i wykonawcy nadal niedouczeni.

  • 5. Data: 2017-05-03 15:04:03
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    Ale sporadycznie widuję ocieplenie ścian szczytowych ... sporadycznie
    ale jednak.

  • 6. Data: 2017-05-03 15:38:28
    Od: "PiOtR" <p...@i...wp.pl>

    KIKI wrote:

> [...]
    > Inaczej rezystancja będzie tak niska, że zanim się rozproszy w glebie
    > to popłynie przewodami PE do mieszkania.

    Ok, zrozumiałem.
    Mam jeszcze pytanie odnosnie izolacji ław tzn. czy wykonujemy izolacje
    poziomą pomiędzy lawa a sciana fundamentowa?
    Pytam dlatego, bo kierbud kaze zrobic takowa z papy, a majster upiera sie ze
    nie potrzeba, bo bedzie lepsza lacznosc lawy ze sciana fund.

    --
    Pozdr.
    PePe

  • 7. Data: 2017-05-03 15:41:10
    Od: "PiOtR" <p...@i...wp.pl>

    Budyń wrote:

> [...]
    > słuzy uziom fundamentowy, natomiast zwody instalacji odgromowej
    > wprowadzę bezpośrednio w ziemię do uziomu otokowego lub długich

    Ja tez tak chce zrobić, osobno dla instal. odgromowej i osobno dla ochrony
    przeciwp.
    Natomiast elektryk sie upiera, ze instlacje odgromowa nalezy podlaczyc do
    zbrojenia lawy fund.

    PePe

  • 8. Data: 2017-05-03 16:09:53
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu środa, 3 maja 2017 15:38:26 UTC+2 użytkownik PiOtR napisał:

> [...]
    > Pytam dlatego, bo kierbud kaze zrobic takowa z papy, a majster upiera sie ze
    > nie potrzeba, bo bedzie lepsza lacznosc lawy ze sciana fund.

    papę nalezy dac, i hydroizolacje tak jak zwykle. Majstrowi powiedz ze zadna łącznosc
    potrzebna nie jest, ława nie jest ukosna i mur fundamentowy sie z niej nie zsunie.
    Ława stanowi solidne oparcie dla muru fundamentu, ale nie jest tym murem.

    b.

  • 9. Data: 2017-05-03 16:12:44
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu środa, 3 maja 2017 15:41:08 UTC+2 użytkownik PiOtR napisał:

> [...]
    > przeciwp.
    > Natomiast elektryk sie upiera, ze instlacje odgromowa nalezy podlaczyc do

    no to musisz go przekonać by zrobił extra uziom dla odgromowki :) Ale to łatwe, w
    koncu ty placisz.

    b.

  • 10. Data: 2017-05-03 16:44:18
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 03.05.2017 15:38, PiOtR wrote:

> [...]
    > Pytam dlatego, bo kierbud kaze zrobic takowa z papy, a majster upiera
    > sie ze nie potrzeba, bo bedzie lepsza lacznosc lawy ze sciana fund.

    Masz dać papę termozgrzewalną. Na ławy dysperbit, odczekać aż wyschnie
    1-2 doby i papa na gorąco.