  • 1. Data: 2017-04-26 22:10:13
    Temat: więźba na dach klasy C27
    Od: uciu <a...@g...com>

    Czesc,
    Przyszedł czas na zamówienie więźby na dach i pojawił się problem.
    Dach 2 spadowy, 30*, dachówka

    Wg opisu konstrukcji ma byc:

    - konstrukcja dachu drewniana, płatwiowo-kleszczowa z drewna sosnowego lub
    świerkowego usztywniona w poziomie jętki płytami OSB lub deskowaniem
    pełnym
    - drewno klasy C27

    Co znaczy wieźba usztywniona w poziomie jętki? Na jętki/kleszcze nabić dechy lub
    OSB??? Zakładam pełne deskowanie dachu OSB 12/15mm i na to papa.

    I ważniejsze pytanie o tą klase drewna....
    W zadnym z okolicznych tartaków nie oferują C27 na więżbe....
    Dostałem takie info - 3 tartaki:
    1)Nie wystawiamy certyfikatu na drewno - z tego tartaku firma co ma mi dach robić
    moze drewno załatwić - ponoć dobre ale bez certyfikatu i tanie 680brutto z
    transportem.....
    2) inni oferują tylko c24 z certyfikatem ale cena 980m3....
    3) klasa c27 przy wymiarach dla więźby dachowej jest praktycznie nieosiągalna a jeśli
    Pan znajdzie rzeczywiste c27 to będzie bardzo drogie.

    Czy konstruktor musi powiedzieć OK na zmiane klasy drewna????
    Majster mowi, że robi 20-30 dachów rocznie i zawsze bierze z zaprzyjaźnionego tartaku
    i po co mi certyfikat....

    A myslałem , że z tym pójdzie gładko:-)

    uciu

  • 2. Data: 2017-04-26 22:33:26
    Temat: Re: więźba na dach klasy C27
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2017-04-26 o 22:10, uciu pisze:
    > Majster mowi, że robi 20-30 dachów rocznie i zawsze bierze z zaprzyjaźnionego
    tartaku i po co mi certyfikat....

    Polskie drewno z "zaprzyjaźnionego tartaku" niegodne jest nazywania go
    drewnem konstrukcyjnym.

    Ale przecież nie zabronię Ci jego użycia... ;)

    --
    MN

  • 3. Data: 2017-04-26 22:39:28
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu środa, 26 kwietnia 2017 22:10:14 UTC+2 użytkownik uciu napisał:

    > Majster mowi, że robi 20-30 dachów rocznie i zawsze bierze z zaprzyjaźnionego
    tartaku i po co mi certyfikat....

    i tak mu kaz zrobić. Bedzie co prawda nie do konca legalnie bo nie bedzie pieczątki
    na drewnie c27, ale bedzie całkowicie poprawnie.

    b.

  • 4. Data: 2017-04-26 23:51:41
    Od: uciu <a...@g...com>

    W dniu środa, 26 kwietnia 2017 22:39:30 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:

    > i tak mu kaz zrobić. Bedzie co prawda nie do konca legalnie bo nie bedzie pieczątki
    na drewnie c27, ale bedzie całkowicie poprawnie.

    tak po cichu myślę bo przy 15m3 wieźby mam różnice w cenie 5tyś zł....
    tylko czy warto oszczędzić? Kierbud moze wymagac certyfikatu?
    Przy odbiorze domu tez mogą o to zapytac?

    uciu

  • 5. Data: 2017-04-27 00:31:44
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 26 kwietnia 2017 23:51:42 UTC+2 użytkownik uciu napisał:

    > Przy odbiorze domu tez mogą o to zapytac?

    Bez jaj :) Jak stal kupowales na stropy, czy plyte to tez patrzyles na
    caly dlugi ciag cyferek oznaczenia stali w projekcie i porownywales
    na skladzie? ;) Tu jest podobnie - absolutnie nikt na to nie zwroci nawet
    uwagi :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 6. Data: 2017-04-27 06:37:24
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2017-04-26 o 23:51, uciu pisze:
    > tak po cichu myślę bo przy 15m3 wieźby mam różnice w cenie 5tyś zł....

    15 m3 na samą więźbę? U mnie cały dom to było około 22-25 m3.

    Wielki masz ten dach.

    --
    MN

  • 7. Data: 2017-04-27 08:30:26
    Od: uciu <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 27 kwietnia 2017 06:37:16 UTC+2 użytkownik Marcin N napisał:

    > 15 m3 na samą więźbę? U mnie cały dom to było około 22-25 m3.
    >
    > Wielki masz ten dach.

    tak 14,5m3 to sama wieźba, do tego pełne deskowanie.
    Dach ma 330m2 (dwuspadowy nad parterówką)

    uciu

  • 8. Data: 2017-04-27 08:32:14
    Od: uciu <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 27 kwietnia 2017 00:31:45 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:

> [...]
    > caly dlugi ciag cyferek oznaczenia stali w projekcie i porownywales
    > na skladzie? ;) Tu jest podobnie - absolutnie nikt na to nie zwroci nawet

    no nie patrzy kem :-)

    Chyba wiec zostawie ta kwestie cieśli, który to będzie robił - powiedział ze dobre
    drzewo zamówi ale bez papierów. Oszczędności ok 5000zł.

    Pozdrawiam
    uciu

  • 9. Data: 2017-04-27 09:36:02
    Od: lleeoo <l...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Czy konstruktor musi powiedzieć OK na zmiane klasy drewna????
    > Majster mowi, że robi 20-30 dachów rocznie i zawsze bierze z zaprzyjaźnionego

    To usztywnienie masz jakoś narysowane? bo powiem szczerze, że nie
    widziałem takiego cuda. Wersja ponad standard to kleszcze na każdej
    parze krokwi i wiatrownice od dolnej strony krokwi.

    Ciężki temat z więźbą i drewnem ogólnie konstrukcyjnym. Jako szczyl
    pomagałem w firmie która budowała domy z bali i wykonywała więźby.
    Kupowali drewno z zimowych wyrębów i na wynajętym placu składowali
    przetartą kantówkę w różnych rozmiarach oraz bale. To drewno leżało
    minimum rok czasu na przekładach pod przykryciem nim zostało użyte na
    budowie. To było drewno konstrukcyjne choć nie miało certyfikatów.

    Teraz z racji tego, że zaczynam swoją budowę byłem poszukać więźby w
    okolicznych tartakach i stwierdzam, że to jakiś dramat. 90%
    sprzedawanego drewna na więźbę jeszcze miesiąc temu rosła w lesie. Ale
    mają na to sposób, robi się tzw impregnacje czyli pomazianie na zielono
    i już większość nie ma szans stwierdzić czy to drewno się nadaje. Nie
    znalazłem na pięciu tartakach wysezonowanej surowej kantówki wszyscy
    twierdzili że to zielone jest sezonowane a ja nie do końca im ufam.
    Kupisz coś takiego i zdziwienie, że wygina się w banany albo skręca.

    Tak że daj sobie spokój z tym C27 bo zapłacisz za drewno sprowadzone ze
    Skandynawii. U nas może znajdziesz C24 ale w cenie 30% na plus. Jak nie
    masz już czasu lub ochoty na sezonowanie we własnym zakresie to
    pozostaje tylko bazować na opiniach innych budujących z twojej okolicy i
    kupić w polecanym miejscu.

  • 10. Data: 2017-04-27 09:59:30
    Od: Budyń <b...@g...com>

    Swiezo sciete jak najbardziej sie nadaje. Myk w tym zeby zrobic wiezbe zamim zacznie
    prezyc. Na dachu bedzie wielokrotnie zlapana i nic sie nie zdarzy.
    Co do impregnacji, to zielone cos daje, ale ja mialem mozliwosc pryskac drugi raz od
    spodu gdy juz solidnie podeschnie wiec poprawilem fabryke w tym temacie.

    b.