  • 1. Data: 2009-02-21 20:56:22
    Temat: Jak wykonac posadzke na ziemi ?
    Od: "P4tryk" <p...@w...pl>

    Witam
    Pytanie moze dosc nietypowe jednak temat sprawia mi problem. Przymierzam sie
    do wylania posadzki betonowej na ziemi/glebie. Posadzka bedzie wykonana
    wewnatrz tunelu foliowego (jakies 100 m2) tak aby nie trzeba bylo brnac
    przez bloto a chodzic po ladnej posadzce :)
    Jak wykonac taka posadzke ? Co nalezy polozyc pod beton ? Izolacji
    termicznej ani przeciwwilgociowej nie potrzeba, na posadzke i tak bedzie
    lana woda. Jak gruba powinna byc taka posadzka - powinna wytrzymac ciezar
    stapajacyh po niej osob, reszta postawionych przedmiotow bedzie lzejsza od
    masy czlowieka. Jaki stopien trudnosci przedstawia soba wykonanie takiej
    posadzki - zastanawiam sie nad jej samodzielnym wykonaniem ?
    Na koniec jeszcze pytanie o koszta. Czy da sie wyliczyc orientacyjny koszt
    takiej posadzki ?

    // Patryk Jakóbiak \\
    // p...@w...pl \\

  • 2. Data: 2009-02-22 08:37:06
    Temat: Re: Jak wykonac posadzke na ziemi ?
    Od: a...@g...com

    On 21 Lut, 21:56, "P4tryk" <p...@w...pl> wrote:
> [...]
    > wewnatrz tunelu foliowego (jakies 100 m2) tak aby nie trzeba bylo brnac
    > przez bloto a chodzic po ladnej posadzce :)

    Jezeli to cos tymczasowego tudziez kiedys bedziesz chcial zmienic
    koncepcje - moze poprostu wylozyc to plytami chodnikowymi ? :)
    Sciagnac humus, polozyc jakas cienka warstwe piasku dla wyrownania i
    na to plyty. Na 100m2 potrzebujesz 400 szt. Jak pojezdzisz po miescie
    i znajdziesz miejsce gdzie wymieniaja plyty na kostke brukowa -
    zagadasz, dostaniesz plyty za 1-2 pln / szt. Ew. dowiedz sie w miescie
    co robia normalnie z tymi plytami - u nas je skladuja i sprzedaja tez
    za jakies grosze.

    Koszt niewielki, choc material cieeezki (400 plyt = ~16 ton :) ale do
    ulozenia mozesz wziasc byle zula spod budki z piwem ;)

    Jezeli chcesz robic tradycyjnie - to wybrac humus i wylac ~20cm
    "chudziaka". 100m2 * 20cm = 20m3 betonu - koszt rzedu 3-4 tys pln.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2009-02-22 08:51:28
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    Sprawa jest dośc prosta. Wystarczy wylać beton podzielony dylatacjami na
    "płyty" i gotowe. Po bokach krawęzniki tzw. obrzeża chodnikowe. Ja mam tak
    zrobione chodniki jeszcze w latach 80 tych i się przyzwoicie trzymają.
    Na gołą ziemię radzę położyć folię, która zapobiegnie mieszaniu betonu z
    podłożem i kiedyś po latach ułatwi demontaż. Dwa to dylatacje. Taki beton
    musi pękać i lepiej będzie, jak pęknie tam, gdzie zaplanowaliśmy, niż tam
    gdzie sam chce. Ja sobie poradziłem układając paski pocięte ze starych szyb
    ale równie dobrze może być inny materiał. Wielkość pojedynczej "płyty" u
    mnie jest mniej więcej 0,8x0,8 m i tylko niektóre popękały, jak chciały.
    Grubość ok 7-10 cm. Zanim beton stężeje górną powierzchnie przed zatarciem
    na gładko posypywałem suchym cementem. Daje to gładszą i trwalszą
    powierzchnię.
    Co do kosztów, to nie wiem, czy nie taniej wyjdzie kupić płyty gotowe nowe
    lub z odzysku.
    Jacek

  • 4. Data: 2009-02-22 09:01:16
    Od: "cadzik" <a...@s...pl>

    Jesli mozna sie wtracic:

    > Jezeli chcesz robic tradycyjnie - to wybrac humus i wylac ~20cm
    > "chudziaka". 100m2 * 20cm = 20m3 betonu - koszt rzedu 3-4 tys pln.

    20 cm to stanowczo za duzo moim zdaniem. Przy chudziaku jest taki problem,
    ze jak sobie przyjmiesz 20 cm to wylejesz i tak z 22-23 cm. Spokojnie
    wystarczy 12 - góra 15 cm. Przy takiej ilosci betonu pewnie nie bedzie
    krecil w betonirce tylko zamówi. A nawet beton B10 z wytwórni to osiaga
    gwarantowana wytrzymalosc pod B15, wiec nie ma czym sie martwic. Jak bedzie
    mial troche szczescia i na wezle nie bedzie sie chcialo zmieniac recepty to
    przywioza i B20(25) jak gdzies w poblizu jest budowa....
    Nie wiemy dokladnie co tam ma byc i niechce rozciagac watku na poboczny
    temat, ale zwrócilbym uwage na ewentualne odwodnienie podloza skoro ma byc
    tam sporo wody. Czyli troche piasku i rurek drenarskich.

  • 5. Data: 2009-02-22 10:07:49
    Od: j...@i...pl

    Jeśli to nie ma być coś tymczasowego to lepiej wybrać ziemie gdzieś na
    sztych i
    zrobić podsypke z piasku. Decydujące znaczenie ma tu dobre ubicie
    podsypki.
    W zasadzie wystarczy beton 6 - 8 cm, 12 cm jeśli będziesz wjeżdżał np
    traktorem.
    Ja bym porobił poletka gzieś 2,5x4m, oddzielone paskami papy.
    Osobna sprawa to niwelacja wylewki, najlepiej przy pomocy palików
    i poziomnicy wężowej, wtedy można sobie założyć jakieś tam spadki,
    i wylewka wyjdzie równo.
    Przy dobrym ostrym żwirze można dawać 1:4,5, 1:5, z dodatkiem szkła
    wodnego
    Po częściowym związaniu najlepiej posypać cementem i zatrzeć na mokro
    Wtedy wylewka malinka
    [pozdr]

  • 6. Data: 2009-02-22 20:28:27
    Od: "P4tryk" <p...@w...pl>

    Użytkownik <j...@i...pl> napisał w wiadomości
    n.googlegroups.com...
> [...]
    >wodnego
    >Po częściowym związaniu najlepiej posypać cementem i zatrzeć na mokro

    Witam
    Czy mozesz dokladniej opisac proces robienia takiej wylewki. Nie robilem
    tego wczesniej a chcialbym z uwagi na zmniejszenie kosztow zrobic to w miare
    samodzielnie.
    Po co dzieli sie wylewke na kawalki ? Czy te paski z papy maja byc ustawione
    pionowo jako krawedz danego poletka ?
    Jak dokladnie zrobic spadek na wylewce ? Czy jesli nawet wyrownam wylewke
    jakas deska lub czyms podobnym to czy beton i tak nie rozplynie sie i nie
    zrowna sie do jednego poziomu ?
    Co to znaczy ostry zwir ? Gdzies czytalem ze do takiej wylewki powinien byc
    drobny piasek. Co to jest i do czego sluzy szklo wodne ?
    Mam nadzieje ze nie zadaje zbyt wiele pytan i uzyskam na nie odpowiedzi :)

    // Patryk Jakóbiak \\
    // p...@w...pl \\

  • 7. Data: 2009-02-22 20:33:51
    Od: "P4tryk" <p...@w...pl>

    Uzytkownik "cadzik" <a...@s...pl> napisal w wiadomosci
> [...]
    > temat, ale zwrócilbym uwage na ewentualne odwodnienie podloza skoro ma byc
    > tam sporo wody. Czyli troche piasku i rurek drenarskich.

    Witan
    Czy przy zakupie gotowego betonu nie trzeba do tego zamowic jakiejs
    specjalnej pompy takiej jak na budowach ? Problem w tym ze wylewka ma byc
    wewnatrz tunelu foliowego i dojscie jest tylko przez szczyty. W takim
    wypadku beton moge sobie przywiezc przez drzwi np. taczka ale przeciez
    wywozenie betonu taczka ze stojacej wielkiej betoniarki to chyba nie jest
    dobry pomysl. Wydaje mi sie iz lepiej bedzie robic samemu beton i zalewac po
    kawalku. Jakie skaldniki powinien zawierac taki beton - gruby zwir czy
    drobny piasek, moze jedno i drugie ?

    // Patryk Jakóbiak \\
    // p...@w...pl \\

  • 8. Data: 2009-02-22 23:04:17
    Od: "tornad" <t...@v...pl>

> [...]
    > Pozdrawiam
    >
    > --
    >    //                      Patryk Jakóbiak                      \\

    Jak widze, Przedpisca ma o tym pojecie:) ale to nieco za malo abys sam, robiac
    to po raz pierwszy, wykonal to w miare tanio a rownoczesnie poprawnie.
    Kilka uwag, ktore Ci przybliza to betonowanie.
    Otoz wykop na sztycha grunt rodzimy, zapewne jest to humus zawierajacy mase
    czesci organicznych, ktore beda gnic i smierdziec a niektore moga nawet
    degradowac beton od spodu. Potem to "koryto" zasyp do polowy wysokosci zwirem
    lub innym materialem sypkim ale rownoziernistym. Chodzi o to by ten material
    byl porowaty, wtedy robi on za slaba, ale izolacje termiczna.
    Nie wiem jaki ksztalt ma ta wylewka; domyslam sie, ze bedzie to posadzka w
    szklarni. Wiec jak juz ten zwir wysypiesz to go zagesc recznie przez ubicie
    ubijakiem o wymiarach 30 x 30 cm i masie 5 kg.
    Nastepnie musisz wykonac szalowanie. Podziel te przyszla posadzke na pol
    wzdluz; najpierw zalejesz jej polowe a po drugiej polowie bedziesz taczkami
    dowozil beton. Do szalowania uzyj dech, grubych, minimum calowych i osadz,
    przybij je, do nabitych przez ten zwir do gruntu palikow drewnianych. Uzyskasz
    dluga, waska wanne. I tu rzecz najwazniejsza; szalowanie musi byc wykonane tak
    aby gorne krawedzie tych dech byly na wysokosciach przyszlej powierzchni
    betonu. I nabij je do palikow tak aby decha wewnetrzna byla o 1 cm wyzej od
    dechy zewnetrznej czyli tej zlokalizowanej przy scianie tunelu. Wtedy woda
    bedzie odplywac na zewnatrz i nie stagnowac na betonie. Szerokosc desek ma byc
    rowna grubosci posadzki powiedzmy te 10 -12 cm. Im grubsza tym lepsza
    oczywiscie.
    Jak to zrobisz to mozesz przystapic do betonowania.
    Do betonu musisz kupic kruszywo. Nie zwir lecz pospolke; powiedz, ze to do
    betonu i fachowiec Ci poleci (mam nadzieje) wlasciwy material. Podaj mu
    rowniez kubature betonu i on Ci tez sprzeda wlasciwa ilosc materialu. Jesli
    kupisz piasek to musisz kupic rowniez zwir w proporcji 2:3 i to mieszaac.
    Cement w ilosci 200 kg na kubik betonu, jesli to mozliwe, kup klasyczny,
    portlandzki. On daje mniejszy skurcz betonu a ponadto jest odporniejszy na
    kwasy, nawozy, gnoj i co tam jeszcze.
    Do wykonania betonu musisz miec betoniarke i dwu ludzi do jej obslugi. Do
    rozprowadzenia betonu w szalunku, jego zageszczenia, ubicia czy jak to nazwac,
    nastepnych dwoch. Staraj sie robic beton twardoplastyczny w zadnym wypadku
    plynny. Ten, ktory bedzie wyrownywal, bedzie oczywiscie narzekal, ze za gesty
    ale tym sie nie przejmuj; niech sie chlop troche pomeczy, dobrze go zagesci
    bez rakow, a bedziesz mial beton jak dzwon. W przypadku stosowania betonu
    plastycznego na zwirze musisz ulozyc geowloknine lub w ostatecznosci stare
    przescieradla. Folia jest niewskazana chociaz niektorzy ja stosuja.
    Beton beda dowozic po tej niezaszalowanej czesci; aby lzej bylo jezdzic, na
    zwirze uloz sciezke z desek.
    Rozprowadzania betonu w szalunku dokonuje sie za pomoca lopaty a czesto nawet
    chodzac po nim w gumiakach. Zgrubne wyrownanie dokonuje sie za pomoca
    drewniajej laty, ktora przesuwa sie tam i z powrotem i rownoczesnie scina jego
    nadmiar prowadzac ja po szalunku. Co jakis metr lub poltora (jesli nie
    bedziesz go zbroil) musisz wykonac dylatacje, najprosciej przez pionowe
    wstawienie paskow grubej papy albo cienkich deseczek temporary podpartych.
    Dokladne wyrownanie powierzchni robi sie dluga i odpowiednio uformowana (taki
    lekko obly ksztalt) paca. Tu sa rozne szkoly, dlatego szczegolow nie podaje.
    Polecam rowniez nieco pozniejsze posypywanie swiezej powierzchni przez przetak
    swiezym cementem i jego zatarcie. Ja to nazywam "przypalanka".
    Po wykonaniu tej polowy betonu musisz poczekac z tydzien, w tym czasie
    polewajac, zraszajac beton woda, ktory caly czas powinien byc wilgotny.
    Wtedy szalowanie ostroznie rozbierasz i szalujesz druga polowe, ale od strony
    betonu juz nie szalujesz tylko przylepiasz do niego z boku material
    dylatacyjny. Deche zewnetrzna nabijasz rowniez o ten 1 cm nizej.
    Reszty majster i robota sama Cie nauczy.
    Niezaleznie od wszystkiego polecilbym rowniez jakies chocby cienkie
    zbrojenie. Mozna co pol metra chociazby, polozyc na dnie prety zbrojeniowe
    najciensze jakie dostaniesz. Prety te nalezy oczywiscie w czasie betonowania
    podnosci aby cale byly w betonie co najmniej 3 cm od jego dna.
    Powodzenia
    .

  • 9. Data: 2009-02-23 08:16:08
    Od: "P4tryk" <p...@w...pl>

    Użytkownik "tornad" <t...@v...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > betonowania
    > podnosci aby cale byly w betonie co najmniej 3 cm od jego dna.

    Witam
    Serdecznie dziekuje za tak wyczerpujace opisanie tematu zwlaszcza
    uwzgledniajac godzine pisania odpowiedzi :)
    Kilka dodatkowych pytan.
    1. Czy jesli bede zbroil beton to moge nie stosowac dylatacji ? Czy do
    zbrojenia wystarczy kratka z druty fi 3 mm o oczkach okolo 10 cm ?
    2. Kiedy wykonuje sie to "przypalanie" ? Po tygodniu jak juz bedzie mozna po
    betonie chodzic ale on jeszcze nie bedzie calkowicie suchy ?
    3. Czy przy szerokosci posadzki 6-7 metrow roznica poziomow miedzy srodkiem
    a bokami o 1 cm wystarczy ? Zalezy mi na tym aby woda ktora bede zmywal
    posadzke (czyli w znacznych ilosciach) w miare plynnie odplywala po spadzie
    posadzki, natomiast woda ktora zrosze posadzke (dla ochlody i podnoszenia
    wilgotnosci - w ilosci tak malej aby posadzka byla tylko wilgotna) nie
    odplywala szybko po spadzie lecz tylko odparowywala.

    // Patryk Jakóbiak \\
    // p...@w...pl \\

  • 10. Data: 2009-02-23 15:50:17
    Od: "cadzik" <c...@s...pl>

> [...]

    > wypadku beton moge sobie przywiezc przez drzwi np. taczka ale przeciez
    > wywozenie betonu taczka ze stojacej wielkiej betoniarki to chyba nie jest

    Szlag by trafił kierowcę gruszki. Przy 10 m3 do przewózki masz 20-22 tony, a
    to tylko jedna gruszka. Zamów najmniejszą pompę.Zamówisz 2 czy 3 gruszki i w
    godzinę zamkniesz temat. Mała pompa to myślę, że ze 150 zł/h.

    Wydaje mi sie iz lepiej bedzie robic samemu beton i zalewac po

    > kawalku. Jakie skaldniki powinien zawierac taki beton - gruby zwir czy
    > drobny piasek, moze jedno i drugie ?

    pi razy drzwi na 1m3 betonu to jakieś 7-10 betoniarek.... i na to kilkaset
    kg kruszywa.
    Będziesz betonował tydzień:),