  • 1. Data: 2009-05-15 21:04:28
    Temat: Kilkudziesięcioletnie drzwi
    Od: "Marek" <e...@i...pl>

    Mam w domu kilkudziesięcioletnie drzwi wewnętrzne pomalowane farbą olejną
    nia biało. Czy próbował ktoś z grupowiczów wypalarką wypalić warstwy farby z
    drzwi aby dotrzeć do drewna żeby je zabejcować i wylakierować. A jeśli ta
    czynność jest niewykonalna albo zbyt żmudna (bo warstw tej farby jest co
    najmniej kilkanaście), to czy można te drzwi przemalować na kolor brązowy, a
    jesli tak to jakie czynności należy wykonać przed malowaniem, bo ta biała
    olejna farba jest dosyć śliska. Jeszcze jedno te drzwi mają zamki i klamkę
    umieszczoną w skrzynce na zewnątrz drzwi, czy ktoś z grupowiczów umieścił
    mechanizm zamka i klamki w drzwiach, a jeśli tak, to czy ta czynność wymaga
    jakiś specjalnych narzędzi czy umiejętności ?

    Marek

  • 2. Data: 2009-05-16 09:00:20
    Temat: Re: Kilkudziesięcioletnie drzwi
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Marek" <e...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wymaga
    > jakiś specjalnych narzędzi czy umiejętności ?

    Ja właśnie mam takie drzwi drewniane, ciężkie i masywne. Pozostawiłem je,
    ponieważ miały nietypowe rozmiary pomiędzy standardową 90 a 100 a poza tym
    są bardzo specyficzne, stylowe. Stara niemiecka robota z 1930r. Drzwi do
    dnia dzisiejszego nie wykazują najmniejszych oznak wypaczenie czy
    rozeschnięcia. Co dziwniejsze nie imają się ich żadne szkodniki. Być może
    jest to za sprawą dużej ilości żywicy. Podczas opalania drzwi na powierzchni
    drewna aż tworzy się piana. Z żywicy, a może z pokostu ?
    Postanowiłem zedrzeć stare powierzchnie lakierowe do gołego drewna, aby
    pokryć lakierem bezbarwnym.
    N iestety jak się okazało drzwi od pierwszego malowania były pokrywane
    lakierami pigmentowymi poczynając od białego podkładu i szpachli poprzez
    białe, brązowe i zielone lakiery olejne. O ile zdarcie warstwy lakieru do
    gołego drewna na płaskich powierzchniach nie nastręczało żadnych problemów o
    tyle na "frezach" to była makabra wymagająca dłubania dłutkami i papierami
    ściernymi. Przy jednych drzwiach spędzałem wiele dni. Po doszlifowaniu do
    gołego drewna trzeba było jeszcze wydłubywać resztki lakieru podkładowego
    czy też szpachli z drobnych dziurek i rys. Te dziurki i rysy później trzeba
    było wypełnić specjalną szpachlą w kolorze drewna, a później całość
    szlifować do gładkości papierami ściernymi stopniowo o coraz drobniejszym
    ziarnie, a na koniec metalową wełną, która usuwa mikroskopijne zadziory i
    włoski włókien drewna.
    Pierwsze drzwi tak właśnie doszlifowałem i stwierdziłem, że spędzenie 2
    tygodni przy szlifowaniu jednych drzwi to zbyt dużo czasu i zbyt dużo pracy,
    które trzeba poświęcić na odnowienie. Resztę drzwi po prostu opaliłem,
    zdarłem lakiery, poszpachlowałęm tam, gdzie było to potrzebne i wszystkie
    pomalowałem na kolor :)

    Jeżeli chodzi o technologię to opalasz i zdzierasz lakiery na gorąco przy
    użyciu specjalnych skrobaków, szpachli oraz nożyków i dłut. Później papier
    ścierny o gramaturze 60 lub 80 albo lepiej siatka ścierna + specjalny
    klocek. Następnie gładzisz drobniejszymi papierami o gramaturze 140 lub 160
    , a na koniec stalową wełną.
    Po każdym szlifowaniu powierzchnia musi być dokładnie odpylona (odkurzona).
    Jeżeli nie będziesz zdzierał starego lakieru, a chcesz nałożyć nową warstwę
    to stary lakier musisz zmatowić papierem ściernym. Przed matowieniem dobrze
    jest go dobrze odtłuścić acetonem, albo chociaż porządnie umyć wodą z
    dodatkiem detergentu.
    Jeżeli chcesz uzyskać wysoki połysk to po nałożeniu pierwszej warstwy i jej
    dobrym wyschnięciu szlifujesz papierem 120 - 160 , odkurzasz i nakładasz
    kolejną warstwę, tym razem przy użyciu wałka.

  • 3. Data: 2009-05-17 09:02:18
    Od: m...@g...com

    On 15 Maj, 23:04, "Marek" <e...@i...pl> wrote:
> [...]
    > mechanizm zamka i klamki w drzwiach, a jeśli tak, to czy ta czynność wymaga
    > jakiś specjalnych narzędzi czy umiejętności ?

    Wykap te drzwi w lugu sodowym - 1, lub 2 dni - wszystko zejdzie
    elegancko.
    Mozna zrobic plaski basen z folii.
    Potem trzeba dokladnie splukac woda i zneutralizowac rozcienczonym
    octem

  • 4. Data: 2009-05-17 20:05:04
    Od: bokomaru <b...@z...com>

    Marek wrote:
    > Czy próbowa? kto? z grupowiczów wypalark? wypaliae warstwy farby z
    > drzwi aby dotrzeae do drewna ?eby je zabejcowaae i wylakierowaae.

    najlepiej przygotuj caly arsenal:

    1. opalarka + szpachelki
    2. zajzajer do starych powlok lakierniczych (bondex daje rade)
    3. papier scierny np. na wiertarce albo bloczku z gąbki

    tutaj mala relacja - 50 letnia framuga:
    30 godzin jak obszył.

    http://www.bokomaru.com.pl/?p=290

    --