  • 1. Data: 2010-07-23 20:49:47
    Temat: Klimatyzacja split - czy agregat może wisieć wewnątrz budynku?
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

    Witam.

    Myślę o podłączeniu klimatyzacji w domu. Jednak, ze względu na estetykę nie
    widzi mi się wieszania agregatu na ścianie. Budynek mam niski - niecałe 3
    metry do okapu dachu, do tego najlepiej pasowałoby powiesić agregat na
    frontowej ścianie - kompletnie szpeciłoby to fasadę.

    Wymyśliłem jednak inną rzecz... akurat za ścianą, na której miałaby wisieć
    jednostka wewnętrzna mam kotłownię (z oknem). Pomyślałem sobie, że
    powiesiłbym ten agregat właśnie w kotłowni. Rozwiązanie po pierwsze tańsze
    (praktycznie trzebaby się tylko przewiercić przez ścianę - więc minimalna
    ilość rurek), po drugie zdecydowanie bardziej estetyczne (nie widać nic na
    zewnątrz), po trzecie technicznie najmniej skomplikowane (nie przewidziałem
    odpowiedniego przewodu zasilającego, wobec czego, gdybym zainstalował
    jednostkę wew. gdzieś indziej musiałbym pruć ścianę, żeby położyć przewód, a
    tak wystarczy tylko z kotłowni pociągnąć przewód i przewiercić się przez
    ścianę - co w pokoju będzie niewidoczne).

    Jeśli chodzi o doprowadzenie powietrza do agregatu, to po pierwsze jest okno
    w kotłowni, które można otwierać, a po drugie jest czerpnia powietrza, bo
    przecież w kotłowni jest kocioł.
    Nie będzie też problemu z odprowadzeniem skroplin - w kotłowni jest pion
    kanalizacyjny.

    Widzę jeszcze jeden plus takiego rozwiązania - w sezonie jesiennym możnaby
    wykorzystać taki klimatyzator do dogrzania pomieszczenia (a ja mam
    praktycznie otwartą przestrzeń na dole). W kotłowni jest kocioł na
    ekogroszek, zatem jest dość ciepłym pomieszczeniem, w związku z tym możnaby
    to ciepło za pomocą klimatyzacji wykorzystać i dogrzewać dom :)

    Czy to co wymyśliłem jest realne do zrealizowania, czy kategorycznie nie ma
    możliwości instalacji agregatu wewnątrz budynku?

    Najbardziej obawiam się hałasu - nie wiem jak głośno może pracować taka
    klimatyzacja. W tej chwili, jak jest w domu cicho, słyszę jak pracuje
    podajnik pieca, więc gdyby poziom hałasu był podobny, to raczej byłoby to
    dość denerwujące.

    Pzdry,
    MW

  • 2. Data: 2010-07-24 06:59:30
    Od: Robek <l...@n...onet.eu>

    wolim pisze:
> [...]
    > metry do okapu dachu, do tego najlepiej pasowałoby powiesić agregat na
    > frontowej ścianie - kompletnie szpeciłoby to fasadę.

    ciach

> [...]
    > klimatyzacja. W tej chwili, jak jest w domu cicho, słyszę jak pracuje
    > podajnik pieca, więc gdyby poziom hałasu był podobny, to raczej byłoby to

    Przed decyzją włącz sobie w tym pomieszczeniu (kotłowni) jakies 2-3kW
    ogrzewania i niech pochodzi parę godzin, zobaczysz co się będzie działo
    i zadecydujesz.

    Robek

  • 3. Data: 2010-07-24 08:26:43
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

    Użytkownik "Robek" <l...@n...onet.eu> napisał

    > Przed decyzją włącz sobie w tym pomieszczeniu (kotłowni) jakies 2-3kW
    > ogrzewania i niech pochodzi parę godzin, zobaczysz co się będzie działo i
    > zadecydujesz.

    No w tej chwili jest tam piec na paliwo stałe, więc jest i tak ciepło :)

  • 4. Data: 2010-07-24 08:38:37
    Od: "Bartosz Augustyniak" <o...@n...toya.net.pl>

    Użytkownik "wolim" <n...@t...pisz> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Robek" <l...@n...onet.eu> napisał

    > No w tej chwili jest tam piec na paliwo stałe, więc jest i tak ciepło :)
    Trzeba by przeprowadzić obliczenia ale co do zasady, bardzo podgrzejesz to
    pomieszczenie, i zdecydowanie spadnie wydajność agregatu bo spadnie róznica
    temeratur miedzy jego chodnicą a otoczeniem.
    Jedyna szansa to bardzo silna wentylacja tego pomieszczenia, ale tu masz
    wzrost zużycia energii na ten dodatkowy wentylator, i tak jakoś oszpecisz
    elewację, no i dodatkowy hałas

    Pozdrawiam
    Bartek

  • 5. Data: 2010-07-24 09:05:37
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

> [...]
    > niecałe 3 metry do okapu dachu, do tego najlepiej pasowałoby powiesić
    > agregat na frontowej ścianie - kompletnie szpeciłoby to fasadę.

    Czasami jeszcze agregaty na ziemi widziałem. Może zrobić im jakąś podmurówkę
    i na nim go postawić.
    Jeżeli chodzi o kwestię kradzieży to czy na ścianie czy na ziemi jak się
    złodziej uprze to nic go nei powstrzyma.

    Pozdrawiam
    Michał

  • 6. Data: 2010-07-25 05:48:16
    Od: "Jacek" <m...@g...pl>

    Załącz sobie w kotłowni 2 "farelki" po 2 kW każda, pogrzej przynajmniej
    godzinę i już będziesz wiedział, czy tak się da. Jeżeli temperatura
    powietrza przekroczy 40 st to licz się ze spadkiem sprawności i wydajności.
    Hałasu bym się nie obawiał o ile kupisz klimę z płynną regulacją obrotów.
    Różne firmy różnie nazywają np. "inverter". Klima z prymitywnym termostatem
    typu 0/1 może być słyszalna zwłaszcza przy starcie.
    Jacek

  • 7. Data: 2010-07-25 19:55:58
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

    Dobra, dzięki, skutecznie wybiliście mi z głowy mój pomysł:)

  • 8. Data: 2010-07-25 20:55:41
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > niecałe 3 metry do okapu dachu, do tego najlepiej pasowałoby powiesić
    > agregat na frontowej ścianie - kompletnie szpeciłoby to fasadę.

    Tak się robi w budynkach zabytkowych. Jakoś działa.

  • 9. Data: 2010-07-28 12:08:20
    Od: "Piotrek" <z...@g...pl>

    Postaw na ziemi na podmurówce na zewnątrz kotłowni.