  • 1. Data: 2011-03-16 18:22:19
    Temat: Malowanie nowej balustrady
    Od: "Bob" <w...@w...pl>

    Przymierzam się do nowej balustrady na balkonie.
    Konstrukcja prosta,
    - deski sosnowe wzdłuż,
    - od góry poręcz, raczej dębowa (trwalsza, nie żywicuje, czasem wieszamy na
    niej pościel, ubrania ...)
    Chcę osiągnąć efekt ciemnobrązowy (tik, orzech albo palisander), z bardzo
    silnym kryciem, w zasadzie 100%.
    No i zastanawiam się czym to pomalować, żeby:
    - zaimpregnować, (deski sosnowe chyba już będą impregnowane przy zakupie tym
    czymś zielonym)
    - osiągnąć silne krycie
    - nie było różnicy wizualnej między sosną dębem.
    Balustrada jest od strony południowej.

    Trochę poczytałem, ale tego problemu nie zauważyłem żeby ktoś omawiał.
    W sumie to pomyślałem żeby pomalować dwukrotnie jakąś silną lakierobejcą np.
    Dulux (tańszy), Sadolin. Widziałem jakiś Altax (drogi prawie jak Sadolin)
    ale nigdy nie stosowałem.
    Co o tym wszystkim sądzicie?

    Pozdrawiam

    Robert

  • 2. Data: 2011-03-16 19:41:54
    Temat: Re: Malowanie nowej balustrady
    Od: "oporek" <o...@h...pl>

    > No i zastanawiam się czym to pomalować, żeby:
    > - zaimpregnować, (deski sosnowe chyba już będą impregnowane przy zakupie
    > tym czymś zielonym)

    A fuj!! To do drewna konstrukcyjnego, jak łaty, deski itp. Najczęściej
    impregnują drzewo mokre, przez co lekko tylko zabarwia na wierzchu, a i to
    niekoniecznie 'tak dokładnie', bo wtedy impregnat nie wnika głęboko. Żadne
    zabezpieczenie przed promieniowaniem ultrafioletowym (słonecznym).

> [...]
    > W sumie to pomyślałem żeby pomalować dwukrotnie jakąś silną lakierobejcą
    > np. Dulux (tańszy), Sadolin. Widziałem jakiś Altax (drogi prawie jak

    Twój klucz do sukcesu to głęboko penetrujący impregnat, ale przeznaczony lub
    inaczej pozwalający na malowanie konkretnymi środkami. Są impregnaty,
    których absolutnie malować nie wolno, gdyż na przykład zastosowany w nich
    wosk spowoduje szybkie łuszczenie i odpadnięcie lakieru. Żaden ze mnie
    fachowiec, ale nie lubię lakierobejcy. IMO barwienie też powinno być
    objętościowe, czyli wnikające w drzewo, szczególnie gdy kolor ma być daleki
    od naturalnego - lekkie przetarcia lakieru nie powinny powodować widocznych
    rys i zmian zabarwienia. Lakierobejca to chyba tylko powłoka zewnętrzna nie
    wnikająca w drzewo, a w dodatku z problematycznym stosowaniem, bo ilość
    warstw będzie decydować o nasyceniu koloru. Jeśli przyjdzie coś poprawić, to
    powinieneś pomalować całość i zarazem uzyskasz inny odcień.
    Sadolin i Dulux to tylko firmy, których produkty zapewne można tak dobrać,
    że będzie OK, jak i tak, że wyjdzie z tego coś, co pokaże jak robić nie
    należy i nie będzie to dowodem kiepskiej jakości produktu, a jedynie
    niewłaściwego zastosowania przez...