  • 1. Data: 2011-03-16 11:47:20
    Temat: Ogrodzenie z podmurówką - jak usprawnić prace?
    Od: Michał Szakaj <michals@bez_adresu_email.pl>

    Witam,

    Potrzebuje Waszej pomocy... Robię własnymi siłami ogrodzenie działki -
    podmurówka (13cm x 25cm) + słupki + siatka. W zeszłym roku zrobiłem 40mb
    i pozostało mi jeszcze 80mb :( Rezultat wyszedł dobry, ale niesamowicie
    było to pracochłonne - w szczególności wylewanie podmurówki. Kolejność
    prac była taka:

    - wykopanie dołu, wsadzenie słupka, zalanie betonem i odczekanie kilku dni
    - wykopanie rowu pod podmurówkę
    - szalunek z desek - tutaj był największy problem. Ok 4h schodziło na
    wyszalowanie 10mb, zawsze coś nie pasowało, zbijanie desek - masakra
    - zalanie betonem z betoniarki

    Mam pewne pomysły na usprawnienie całego procesu, ale może ktoś
    doradzi/odradzi coś:

    1. Zastosować odpowiednio docięte płyty OSB zamiast (kilku) desek -
    płyty będzie można w całości przenosić na nowy odcinek.
    2. Słupki zalewać jednocześnie z podmurówką - mogą się tutaj pojawić
    trudności z trzymaniem poziomu, pionu i linii

    Może ktoś ma własne doświadczenie w tych kwestiach?

    Prefabrykaty odpadają - nie chcę mieć połowy ogrodzenia w jednej formie.
    Beton z pompy odpada - ogrodzenie wchodzi mocno na ogród i nie ma
    możliwości wjazdu tam ciężkich pojazdów.

    Michał

  • 2. Data: 2011-03-16 12:23:34
    Temat: Re: Ogrodzenie z podmurówką - jak usprawnić prace?
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 16.03.2011 12:47, Michał Szakaj pisze:

    > - wykopanie dołu, wsadzenie słupka, zalanie betonem i odczekanie kilku dni
    Po co tutaj czekasz? na drugi dzień możesz jechać z robotą, uważając
    tylko na słupki żeby nimi nie ruszać.

    > - wykopanie rowu pod podmurówkę
    Można to zautomatyzować, mini koparka przykładowo, tak samo pod słupki
    wiertnicą spalinową wywiercisz dziurę w chwilę.

    > - szalunek z desek - tutaj był największy problem. Ok 4h schodziło na
    > wyszalowanie 10mb, zawsze coś nie pasowało, zbijanie desek - masakra
    4h/10m to w tydzień..dwa spokojnie obskoczysz te 80m, nie wydaje się to
    być jakiś bardzo zły czas.. Szalunek możesz zdjąć już na drugi dzień.

    Ale co Ci nie pasowało? masz pochyłą działkę czy płasko? Może słupki nie
    zbyt równo rozmieszczone? Z desek przygotuj sobie gotowe elementy zbite
    za pomocą kantówki na odpowiednią wysokość i długość żeby co przęsło
    tego nie robić. Zresztą jak już 40m zrobiłeś to powinieneś jakieś
    doświadczenie mieć. Na jeden dzień szalujesz, zalewasz, na drugi dzień
    zdejmujesz szalunki i jedziesz dalej. Jak dasz półsuchy beton i go za
    wibrujesz to szalunki możesz zdjąć praktycznie od razu.

    > - zalanie betonem z betoniarki

    No tu nie przeskoczysz jak nie chcesz mieć betoniary w ogrodzie. Co
    najwyżej w betoniarni możesz zamówić pół suchy beton co na przyczepce
    czy wywrotce przywieziesz, możesz to gdzieś na placu zrzucić i taczkami
    przewieźć ale to trzeba szybko, betoniarka do takich ilości jest chyba
    najlepsza.

    Jakiś drut(y) zbrojeniowy wypadało by wrzucić do szalunku bo Ci to
    połamać się może..

  • 3. Data: 2011-03-16 12:37:48
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-03-16 12:47, Michał Szakaj pisze:
> [...]
    > trudności z trzymaniem poziomu, pionu i linii
    >
    > Może ktoś ma własne doświadczenie w tych kwestiach?

    Dokładnie jak piszesz - robisz sobie szalunek, który przekładasz pow
    wylaniu, oczwiście musisz mieć kilka by od razu po zalaniu betonu nie
    ściągać go. Deki też możesz zbić i w całości przenosić bądź załatw sobie
    kila szerszych deseek.

    Słupki lepiej lać osobno - nie wiem jaki masz szalunek na słupki ale
    najlepiej zrobić w nim wypust (coś ala prowadnica dla murka). Między
    słupki a murek wstawić jakąś dylatację choćby z folii. Jak wylejesz
    osobno słupki i poczekasz jak ci wyschną będziesz miał o wiele mniej
    roboty z laniem murków - bo wystarczą dwie deski dołożone do już
    wylanego betonu i zalewasz to co w środku. Oczywiście musisz mieć
    odpowiedni wykop, nie wiem ile cm w ziemię zalewasz, ale tu raczej nie
    powinieneś mieć problemów z szalowaniem, tym co w ziemi za bardzo się
    nie przejmuj.
    Co do równości to pierwsza zima Ci zweryfikuje równanie - słupki zalane
    głęboko, a murki płytko ziemia zamarza więc z pewnością coś tam się
    poprzestawia, popęka...

    Ariusz

  • 4. Data: 2011-03-16 12:40:32
    Od: Sebastian Sawicki <f...@s...edu.pl>

    On 16.03.2011 12:47, Michał Szakaj wrote:
> [...]
    > - szalunek z desek - tutaj był największy problem. Ok 4h schodziło na
    > wyszalowanie 10mb, zawsze coś nie pasowało, zbijanie desek - masakra

    Kopiesz dol, szalujesz ponad gruntem. wsadzasz zbrojenie, wiazesz do
    niego slupek. Zalewasz.
    Szalujesz 'blatami', rozpierasz przycietym tak samo kolkiem albo pretem
    zbrojeniowym, calosc wiazesz drutem ktory pozniej zostaje w podmurowce.
    2-3 osobowa brygada zrobi 100m w 2 dni.
    S.

  • 5. Data: 2011-03-16 13:42:08
    Od: Michał Szakaj <michals@bez_adresu_email.pl>

    W dniu 2011-03-16 13:40, Sebastian Sawicki pisze:

> [...]
    > Szalujesz 'blatami', rozpierasz przycietym tak samo kolkiem albo pretem
    > zbrojeniowym, calosc wiazesz drutem ktory pozniej zostaje w podmurowce.

    No tak... ja szalowałem też prawie całość poniżej gruntu - tutaj był
    problem później z wyciąganiem desek - trzeba było je rozbijać. Robiłem
    to z tego względu, ze wykopany rów był nieregularny i poszło by 1/3
    więcej betonu jak by lać do ziemi.

    Napisz proszę trochę więcej o "wsadzasz zbrojenie, wiazesz do niego
    slupek" - jak to zbrojenie przy słupku ma wyglądać?

    Michał

  • 6. Data: 2011-03-16 14:40:38
    Od: Sebastian Sawicki <f...@s...edu.pl>

    On 16.03.2011 14:42, Michał Szakaj wrote:
> [...]
    > problem później z wyciąganiem desek - trzeba było je rozbijać. Robiłem
    > to z tego względu, ze wykopany rów był nieregularny i poszło by 1/3

    To trzeba kopac dokladniej :) Idealnie byc nie musi, to nie lawa
    fundamentowa.
    Wielu robi tak, ze zalewa najpierw slupki a potem (nastepnego dnia)
    kopie plytko na podmurowke, mniej wiecej do poziomu ziemi rodzimej.
    Ale robi sie to nastepnego dnia. Nie ma sensu czekac kilka dni.

    > Napisz proszę trochę więcej o "wsadzasz zbrojenie, wiazesz do niego
    > slupek" - jak to zbrojenie przy słupku ma wyglądać?

    2 lub 4 prety. W zaleznosci od zasobnosci portfela. Fi 8 albo i fi 6.
    Wiazesz slupek do strzemiona. Albo go lekko wbijasz w ziemie albo po
    prostu wiazesz drutem do szalunku. Byle sie nie przewrocil.

  • 7. Data: 2011-03-16 15:09:58
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Sebastian Sawicki" <f...@s...edu.pl> napisał w wiadomości
    > Wiazesz slupek do strzemiona. Albo go lekko wbijasz w ziemie

    Słupek powinien byc wbity w ziemię. I najlepiej w żwir np. I dopiero zalewać
    betonem. Wtedy ew woda która wykrapla się w słupku scieka na dół i wsiąka w
    grunt. A jak postawisz słupek w betonie to woda zbiera sie na dole i słupek
    szybcuiej koroduje.

  • 8. Data: 2011-03-16 17:52:14
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Może ktoś ma własne doświadczenie w tych kwestiach?

    nie wiem jakie robisz to ogrodzenia, jakie długie przęsło
    ale mozesz pomysleć o wstawianiu zamiast podmurówki
    gotowej płyty z ogrodzeń betonowych i zalewaniu tylko słupka
    tak aby związało słupek i ta płytę

    jak to sprytnie rozplanujesz, to się obejdziesz w ogóle bez szalunku

    koszt takiej gotowej dwumetrowej płyty jest w granicach 20zł za h=50cm.
    nie wiem ile chcesz to wkopywac, ile ma wystawać, ale są też z h=25cm
    (pewnie znacznie tańsze)