  • 1. Data: 2011-03-15 21:22:48
    Temat: Podłoga na legarach na płycie OSB
    Od: "Marcin Mirowski" <m...@o...pl>

    Witam
    Mam stary przedwojenny parkiet układany na ślepej podłodze czyli na deskach
    na legarach. Dość mocno się to ugina, poza tym parkiet zupełnie lata. Kilka
    osób poradziło mi zdjąć go, wywalić deski, ułożyć płytę OSB i na nowo ułożyć
    parkiet. Czy to ma sens?? Macie jakieś doświadczenia w takich sytuacjach??
    Czy płyta będzie dość sztywna?? Nie znam rozstawu legarów, ale z wysokością
    nie będę miał problemów - mogę dać najgrubszą płytę 22 mm. Czym OSB różni
    się od QSB i od HDF, czy jakoś tak. Która z tych płyt będzie najlepsza do
    pokoju, która do łazienki?? Z góry dzięki.

    --

    -----
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2011-03-15 21:33:27
    Temat: Re: Podłoga na legarach na płycie OSB
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-03-15 22:22, Marcin Mirowski pisze:
    > Witam
    > Mam stary przedwojenny parkiet uk?adany na ?lepej pod?odze czyli na deskach
    > na legarach. Do?ae mocno sie to ugina, poza tym parkiet zupe?nie lata. Kilka
    > osób poradzi?o mi zdj?ae go, wywaliae deski, u?o?yae p?yte OSB i na nowo u?o?yae
    > parkiet. Czy to ma sens?? Macie jakie? do?wiadczenia w takich sytuacjach??
    > Czy p?yta bedzie do?ae sztywna?? Nie znam rozstawu legarów, ale z wysoko?ci?
    > nie bede mia? problemów - moge daae najgrubsz? p?yte 22 mm.
    "najgrubsza płyta" może być za cienka - jaki masz rozstaw między tymi
    legarami? Jakiej grubości obecnie masz deski? Płyta OSB (lub dowolna
    inna tego typu) nie jest tak solidna jak lite drewno, więc jeśli tam
    miałeś 1m między legarami i deska 4cm gruba się uginała - to nie myśl że
    płyta 22mm się nie ugnie. A jak masz nadzieję - połóż sobie między
    krawężnikiem a jakąś podpórką (oddalone tyle co twoje legary) płytę osb
    i stań na niej... Płyta podłogowa ma być wystarczająco sztywna z siebie,
    a nie z pracy na ściąganie legarów i zrywanie śrub.

    Jeśli chcesz przejść na OSB (bo stare deski są uszkodzone/krzywe/i tak
    do wymiany) to ja bym się zastanowił nad dodaniem wypoziomowanych
    listw/łat opartych na obecnych legarach (w poprzek oczywiście, gęściej
    niż legary), i dopiero do nich płyty. I to dwie warstwy, może i 2x18 ale
    płyta podłogowa (z piórem/wpustem) i na zakładkę (tak by przykręcić
    przez dwie płyty do legara, i jeszcze płyty ze sobą). Ale to pójdziesz z
    7-10cm do góry jak nic...

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 3. Data: 2011-03-15 21:44:50
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 15 Mar 2011 22:33:27 +0100, BartekK napisał(a):

> [...]
    > płyta podłogowa (z piórem/wpustem) i na zakładkę (tak by przykręcić
    > przez dwie płyty do legara, i jeszcze płyty ze sobą). Ale to pójdziesz z

    Jak juz bedzie zrywal deski, to moze po prostu dolozyc dodatkowe legary.

    --
    Maciek

  • 4. Data: 2011-03-15 23:32:13
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    Użytkownik "Marcin Mirowski" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > płytę 22 mm. Czym OSB różni się od QSB i od HDF, czy jakoś tak. Która z
    > tych płyt będzie najlepsza do pokoju, która do łazienki??

    Możesz zrobić kilka rzeczy:
    przykręcić płytę do desek - wszystko się usztywni ale pójdzie w górę
    wywalić deski i zastąpić je płytą - nadal powinno być sztywno
    wywalić deski i to co pomiędzy legarami - zazwyczaj żużel lub polepa,
    wypełnić to wszystko keramzytem tak by był także podporą dla płyty i
    przykręcić ją do legarów - będziesz miał dobre podparcie dla płyty i dobrą
    izolacje termiczną i akustyczną podłogi. Jeżeli masz polepę lub żużel, to
    wymiana na keramzyt znacznie odciąży drewniany strop. Jezeli wypełnieniem
    jest polepa to zmniejszenie masy może być nawet 15-20 krotne

    QSB - nie wiem co to jest - niechce mi się teraz szukać.
    MDF/HDF - to taki prasowany papier z jakimiś wypłeniaczami - gówniany
    materiał, dobry na fronty meblowe
    OSB- technologicznie dokładnie nie wiem - jakieś drewniane ścinki prasowane
    w wypełniaczach, ale płyta OSB jest generalnie wodoodporna nadaje się do
    klejenia ceramiki, pdłóg drewnianych itp
    Kierując się ekonomiką to OSB dałbym w pomiesczeniach mokrych lub wilgotnych
    pod warunkiem że ich pokrycie byłoby szczelne (ceramika)
    Do pokoi dałbym płytę wiórową - będzie gdzieś dwukrotnie tańsza od OSB
    --
    Jackare

  • 5. Data: 2011-03-16 11:10:37
    Od: "zapinio" <i...@z...pl>

    Płyta OSB jest płytą konstrukcyjną.
    I tylko ta wchodzi w rachubę w Twoim przypadku.
    Pozostałe płyty są stosowane jako podkłady nie przenoszące sił.
    Kratownicowe usztywnienie pomiędzy belkami (legarami). Do tego płyta OSB
    przykręcona na wkręty zarówno do belek jak i kratownicy (może też być
    zrobiona z ciętej płyty OSB postawionej "na sztorc").
    Płyta OSB 22 mm.
    To zdaje bardzo dobrze egzamin.
    Mam na tym nie tylko parkiet ,ale również przyklejoną terrakotę i nic nie
    pęka od wielu lat (strop drewniany).

  • 6. Data: 2011-03-16 11:20:56
    Od: "Jacek Bronowski" <f...@r...pl>

    Użytkownik "zapinio" <i...@z...pl> napisał w wiadomości
    > Płyta OSB jest płytą konstrukcyjną.
    > I tylko ta wchodzi w rachubę w Twoim przypadku.

    Ja bym sie nie zgodzil z tak stanowczym stanowiskiem. Jest jeszcze płyta
    MFP. Podobno ma wlasnosci wytrzymałościowe i wodoodporne nie gorsze niz OSB
    (a niektorzy twierdza ze lepsze), a w dodatku jest troche tansza.

    pozdr.
    Jacek Bronowski
    --
    Baza fotografii krajoznawczej - www.foto-baza.pl - f...@f...pl
    Aktualnie 14 062 zdjęcia z 21 krajów.

  • 7. Data: 2011-03-16 14:16:16
    Od: "Alexy" <a...@o...com.pl>

> [...]

    > płytę 22 mm. Czym OSB różni się od QSB i od HDF, czy jakoś tak. Która z
    > tych płyt będzie najlepsza do pokoju, która do łazienki?? Z góry dzięki.

    Zapewne brakuje w tych deskach felca.
    Jeżeli uginają się tylko deski, a nie legary to proponuję zdjąć parkiet,
    położyć na deskach 10mm płytę OSB lub sklejkę, a na to ponownie przykleić
    parkiet lub położyć panele koniecznie w poprzek desek.
    Miałem kiedyś podobny przypadek i zrobiłem właśnie w ten sposób.
    W ostateczności po zdjęciu parkietu można też położyć same panele w poprzek
    desek.
    Droższe rozwiązanie to zdjąć deski, dać do stolarza w celu zrobienia felców
    i pononie je położyć, dorobić 2-4 deski, ponieważ o tyle mniej więcej deski
    stracą na szerokości całej podłogi po wykonaniu felca.

  • 8. Data: 2011-03-16 15:19:17
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-03-16 12:20, Jacek Bronowski pisze:
    > U?ytkownik "zapinio"<i...@z...pl> napisa? w wiadomo?ci
    >
    > Ja bym sie nie zgodzil z tak stanowczym stanowiskiem. Jest jeszcze p?yta
    > MFP. Podobno ma wlasnosci wytrzyma?o?ciowe i wodoodporne nie gorsze niz OSB
    > (a niektorzy twierdza ze lepsze), a w dodatku jest troche tansza.
    Mówisz o tej płycie "drobnowiórowej" takiej coś jak OSB tylko
    ciemniejsza (brązowa/zielona) z drobniejszymi wiórkami
    (kilka-kilkanaście mm) niż OSB (kilku centrymetrowe ścinki)?

    To jest może i dobre, wodoodporne, ale delikatne dość. Wystarczy
    młotkiem walnąć i pęka jak kartongips. Wystarczy dziur kilka i
    naprężenie - i pęka na tej linii (widziałem jak pod wpływem lekkiego
    nacisku taka płyta pękła przykręcona do listw nierówno ustawionych, tak
    że płyta była lekko wypukła na środku, idealnie w miejscu gdzie co kilka
    cm szły śruby). To jest pomiot HDF/MDF... fajne, nie brudzi, ładnie się
    tnie, jest gładziutkie... W OSB całą wytrzymałość z elastycznością
    zapewniają właśnie długie ścinki poukładane w różnych kierunkach, tutaj
    tego nie ma.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 9. Data: 2011-03-16 15:50:54
    Od: "Jacek Bronowski" <f...@r...pl>

> [...]
    > W OSB całą wytrzymałość z elastycznością zapewniają właśnie długie ścinki
    > poukładane w różnych kierunkach, tutaj tego nie ma.

    Nie, chyba masz na myśli coś innego. To co piszesz to właściwie zaprzeczenie
    tego co piszą o MFP (o ile oczywiście można w pełni ufać marketingowym
    laurkom). Ja pisałem o tym:
    http://www.muratorplus.pl/technika/wykonczenie-scian
    -i-stropow/plyta-wielofunkcyjna-mfp-do-wszechstronne
    go-zastosowania-zloty-medal-mtp-na-targach-budma-201
    1_67298.html
    http://www.e-izolacje.pl/a/4935,wszechstronne-plyty-
    mfp
    http://www.budnet.pl/Drewnopochodna_ekologiczna_plyt
    a_MFP_czyli_plyty_OSB_inaczej,Materialy_budowlane,i=
    24223.html
    (jak się połamie to trzeba posklejać :-)

    pozdr.
    Jacek Bronowski

  • 10. Data: 2011-03-16 19:05:53
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-03-16 16:50, Jacek Bronowski pisze:

> [...]
    a_MFP_czyli_plyty_OSB_inaczej,Materialy_budowlane,i=
    24223.html
    > (jak sie po?amie to trzeba posklejaae :-)
    Faktycznie to coś innego, to co u nas usiłują wciskać zamiast OSB
    wygląda tak: http://www.forner.pl/files/oferta/budowlane/DSC_6684
    m.jpg
    http://www.forner.pl/pages/view/249 - jak marnej jakości nieoklejone MDF
    tylko mocniej sprasowane