  • 11. Data: 2009-11-10 22:01:12
    Temat: Re: Najniżej położone grzejniki nie grzeją
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Użytkownik "_chab_" <w...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:hdcc9g$20j$1@inews.gazeta.pl...

    > Nasuneła mi się jeszcze jedna myśl, kiedy dolewałem trochę wody do układu:
    > Zbiornik wyrównawczy mam oczywiście na samej górze, droga z kotła do
    > zbiornika jest w miarę prosta. Wydaje mi się, że większość ciśnienia z pompy
    > idzie w zbiornik wyrównawczy. Dlatego łatwiej tłoczyć wodę do zbiornika niż
    > do dolnych grzejników.

    Gdyby tak było woda wylewała by ci się naczyniem przelewowym. Hydraulicznie ono "nie
    pracuje" dynamicznie tylko statycznie.

    > Żeby to sprawdzić to trzeba by jakiś zawór założyć, a wtedy nie wiem już czy
    > to jest bezpieczne dla układu. A nie znam innego sposobu żeby to sprawdzić.
    > Jakieś pomysły?

    Zasymuluj instalację w OZC i zobacz czy nie wskaże błędów rozpływu i mocy w
    grzejnikach.

  • 12. Data: 2009-11-11 09:04:28
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    >I jeszcze jakby ktoś czytał ;) to link to uproszczonego schematu:
    > http://img137.imageshack.us/img137/3479/ogrzewanie.j
    pg

    Ja zaczynam czytać. Dolne grzejniki są "antygrawitacynie", więc mają znacznie większe
    opory przepływu niż te na piętrze. Zacznij stopniowo przymykać grzejniki górne i
    obserwuj czy zaczynają grzać

  • 13. Data: 2009-11-11 09:36:54
    Od: "_chab_" <w...@w...pl>

    To było pierwsze co robiłem. Grzały ale bardzo słabo, bardzo słabo. Długo
    się rozgrzewały, tak jakby przepływ był bardzo wolny.

    Co do "niepracowania" naczynia to się nie zgodzę. Woda nie będzie się z
    niego wylewała bo nie ma takiej możliwości, stała ilość wody w układzie,
    musiałoby zacząć w jakiś sposób zapowietrzać grzejniki. A tak się nie
    dzieje. Natomiast woda delikatnie wiruje w naczyniu co sugerowałoby, że
    "para idzie w gwizdek", zamiast do grzejników.
    Wyczytałem gdzieś, że można spróbować zakryzować dopływ do naczynia, tylko
    jaki otwór dobrać? Do nacznia i tak już idzie miedziana 15.

  • 14. Data: 2009-11-12 22:09:26
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

> [...]
    > Wyczytałem gdzieś, że można spróbować zakryzować dopływ do naczynia, tylko
    > jaki otwór dobrać? Do nacznia i tak już idzie miedziana 15.

    Minimalna dozwolona średnica rury wznośniej i bezpieczeństwa to 25mm (czyli Cu28mm).
    Kto ci robił tę instalację?

  • 15. Data: 2009-11-13 17:19:53
    Od: "_chab_" <w...@w...pl>

    > Minimalna dozwolona średnica rury wznośniej i bezpieczeństwa to 25mm
    > (czyli Cu28mm). Kto ci robił tę instalację?

    Wróćmy do rozwiązania problemu. Testowałem gotowanie wody w układzie i 15
    dała radę, nic się nie działo. Z resztą w starym domu od 30 lat jest
    niewiele większy przekrój, ok20mm, system grawitacyjny, przeszedł dziesiątki
    gotowań, wydawało się że dom się rozleci, a wszystko działa do dziś.

  • 16. Data: 2009-11-29 21:42:23
    Od: Józef Małczyński <a...@g...com>

    On 13 Lis, 18:19, "_chab_" <w...@w...pl> wrote:

> [...]
    > niewiele większy przekrój, ok20mm, system grawitacyjny, przeszedł dziesiątki
    > gotowań, wydawało się że dom się rozleci, a wszystko działa do dziś.

    Skoro instalacja wykonana jakiś czas temu, to czy wcześniej grzała?
    Jeśli tak, to pewnie gdzieś się zatkało(np osadami, spawem czy czymś),
    jeśli na syfonach U brak odpowietrzaczy, to może się zapowietrzają, a
    jeśli nigdy nie grzały właściwie, to, może, niewiarygodne, ale majster
    połączył niewłaściwie obieg, tzn zasilenia z powrotami i Vice versa.
    Tak kiedyś widziałem. Także, o zgrozo, do grzejników gałązki 3/8
    zamiast z rurek były z pręta stalowego.
    Taki był wesołek.

  • 17. Data: 2009-11-30 20:06:42
    Od: "_chab_" <w...@w...pl>

[...]

    Nie grzała wcześniej. Co do podłączenia jest ok. Takie rzeczy bym zauważył
    od razu.