  • 1. Data: 2015-07-12 05:28:55
    Temat: O pszczołach słów kilka
    Od: SJS <s...@p...pl>

    http://pszczoly.siudalski.pl/zwyczaje-pszczo-.html
    Miodku podebrałem jak na dziś 47 litrów z 4 rodzin
    Może dziś się coś uda też podebrać - był akacjowy, spadziowy teraz w
    ulach lipowy z domieszką spadzi.
    Jedna rodzina /piąta/ tak złośliwa, że nie daje zajrzeć do gniazda
    Te łagodne cztery jednak rekompensują złośliwca
    Rekord to 80 l z czterech rodzin ale to było kilka lat temu - wtedy
    mniszek dał dużo a tym roku prawie nic
    Może tym roku dobiję do 70 litrów...
    --
    sjs

    ---
    Avast.

  • 2. Data: 2015-07-17 11:07:04
    Temat: Re: O pszczołach słów kilka
    Od: SJS <s...@p...pl>

    W dniu 2015-07-12 o 05:28, SJS pisze:
> [...]
    > Te łagodne cztery jednak rekompensują złośliwca
    > Rekord to 80 l z czterech rodzin ale to było kilka lat temu - wtedy
    Udało się przechytrzyć ten złośliwy ul
    Dał ponad 7 l przy jednym podejściu i to nie z całego...
    Wziąłem go na "przyrodę" tzn przez wylot wprowadziłem mgłę wodną, na
    wierzch ramek też solidnie pokropiłem - odczekałem 10 minut - solidnie
    dymem i...
    ... bez problemu dały wyjąć 5 ramek poszytych z miodem i jeszcze mają co
    najmniej 4 poszyte /warszawskie zwykłe/ ale już nie ryzykowałem za tym
    razem.
    Uważały, że to deszcz...
    Są tak złośliwe, że nawet ja po ponad 45 latach pszczelarzenia czuję do
    nich respekt - są inteligentne i skuteczne w atakach
    Można przy nich chodzić, zaglądać w wylotek i nie atakują ale wystarczy
    podnieść dach a natychmiast startuje zwiadowczyni - sprawdza i w około
    20 sekund jest atak.
    Atakują nie hurmem tylko 2-3 ale w 10 sekund jedna jest pod kapeluszem i
    zaraza zawsze wie jak i którędy wejść, druga włazi do rękawa - trudniej
    szybko wyjąć żądło, trzecia do nogawki i atak jest aż do skutku.
    Dach zamknięty - ul spokojny - 2-3 poświęciły życie ale intruz sobie
    dał spokój z zaglądaniem.
    Przy pszczołach robię jedynie z nakryciem głowy, zawinięte rękawy, bez
    kombinezonu bo to dobre dla początkujących którzy nawet filmy nakręcają
    jak w butach z cholewami, szczelnym kombinezonie, w rękawicach dogadują
    się z pszczołami - kosmici jak nic kosmici.
    Staram się przez wymianę matek trzymać tylko pszczoły łagodne - nie
    naciśnięta nie użądli.

    --
    sjs

    ---
    Avast.

  • 3. Data: 2015-07-17 12:39:19
    Od: "Piotr" <a...@s...pl>

    Użytkownik "SJS" <s...@p...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > się z pszczołami - kosmici jak nic kosmici.
    > Staram się przez wymianę matek trzymać tylko pszczoły łagodne - nie

    A spytam Cie, jako kompletny laik w pszczelarstwie - ile czasu trzeba
    poświęcać przy takiej kilkuulowej pasiece pszczołom?
    Ja wiem, że na pytanie nie ma prostej, szybkiej odpowiedzi.
    Jak w ogrodzie czy hodowli zwierząt jest wiele czynników itp.
    W różnych porach roku różnie.
    Ale czy w jakichś ramach można to przybliżyć, że jest to około
    X godzin tygodniowo wiosną, a Y latem czy jesienią.
    Albo jeszcze inaczej - na jaki czas można ule/pszczoły pozostawić
    same sobie i wyjechać na kilka dni (wiosną czy latem).
    Rozumiem że to zwierzęta, które niekoniecznie wymagają codziennego
    choćby krótkiego doglądnięcia (jak choćby kury czy króliki).

  • 4. Data: 2015-07-17 13:18:12
    Od: SJS <s...@p...pl>

    W dniu 2015-07-17 o 12:39, Piotr pisze:

> [...]
    > Rozumiem że to zwierzęta, które niekoniecznie wymagają codziennego
    > choćby krótkiego doglądnięcia (jak choćby kury czy króliki).

    Czas poświęcany dla dwóch uli jest tylko trochę krótszy niż poświęcany
    pięciu ulom.
    Dawniej gdy miałem 80 pni na ich odwirowanie potrzebowałem dzień i
    jednej osoby do pomocy. Były to ule wielokorpusowe więc spędzałem
    specjalnym środkiem pszczoły z korpusu - miodni - wyjmowałem ramki i
    natychmiast na ich miejsce wstawiałem już odwirowane z poprzedniego ula.
    Ale dziś dla odwirowania 4 uli warszawskich potrzebuję - a robię to sam
    - od godziny do dwóch - przygotowanie, odbiór ramek - odwirowanie -
    odcedzenie, nalanie do słoików o wymycie miodarki itp jeszcze do godziny
    Sezon pszczeli zaczyna się często w lutym - jest kilka moich filmów na
    Youtube - jak jest plus 15-17 st C szybki pobieżny przegląd i to będzie
    poniżej godziny
    Marzec - kontrola czy gniazda nie za duże lub za małe - tak ze trzy razy
    w miesiącu po około godzinie
    Kwiecień - pilnowanie aby pszczoły miały ramek z lekkim zapasem jeśli
    jest ciepło - czas jw
    Maj - zwykle pierwsze miodoobranie - może dać nawet od 3 do 5 l z ula
    Czerwiec - akacja jeśli jest w okolicy daję nawet do 7 l z ula
    lipiec - spadz i lipa - jw
    Ja nie zawsze mogę być wtedy gdy powinienem być w pasiece a więc mogą mi
    się zdarzać rójki co uciekną ale zapobiegam im wymieniając co dwa lata
    matki pszczele - przysyłają pod wskazany adres drugiego dnia po zamówieniu
    Wymiana samem trudna bez doświadczonego pszczelarza
    Ostatnio kupiłem Bukfasty 4 i to one sa tymi łagodnymi i najbardziej
    miodnymi
    Koniec lipca - sierpień - czasami już w lipcu trzeba podkarmiac
    pszczoły jak lipa nic nie da i nic nie kwitnie
    Podkarmia się wieczorem - podkarmiaczki 3-5 l - co tydzień - dwa
    Połowa sierpnia - jeśli brak pożytków /np koniczyny lub wrzosu/
    konieczne podkarmianie
    Do 15-20 września musza dostać od 10 do 20 kg cukru pół na pół z wodą
    W nocy są w stanie przenieść z podkarmiaczek nawet 8 kg pokarmu do ramek

    poszczególne lata są bardzo różne - liczba Wolfa się kłania
    Bez pomocy doświadczonego pszczelarza start jest trudny - dobrze jak
    ktoś pokazę jak się robi pewne czynności - można się wprosic do kogoś
    jako pomocnik
    --
    sjs

    ---
    Avast.

  • 5. Data: 2015-07-17 13:35:31
    Od: "Piotr" <a...@s...pl>

    > Czas poświęcany dla dwóch uli jest tylko trochę krótszy niż poświęcany
    > pięciu ulom.

    Tego się spodziewam, że 2, 5 czy nawet 10 to nie jest ogromna różnica.
    Ale powyżej 10 to będzie mniej więcej proporcjonalnie przyrastać.

    > Bez pomocy doświadczonego pszczelarza start jest trudny - dobrze jak ktoś
    > pokazę jak się robi pewne czynności - można się wprosic do kogoś jako
    > pomocnik

    Tak właśnie myślałem, że chcąc wejść w pszczelarstwo musiałbym znaleźć
    w bliskiej okolicy pszczelarza, który byłby skłonny do pokazania nie
    jednego,
    podzielenia się doświadczeniami.
    Pomocnikiem to chętnie bym był nie tylko pszczelarza ale piekarza, młynarza,
    wędliniarza, serowara, piwowara i jeszcze pewnie kilku praktycznych zawodów
    :)

    Ale tak poważnie moje pytanie wynikało głównie właśnie z tej obawy czy
    biorąc
    się za pszczelarstwo nie "uwiąże się" na cały pozazimowy okres w ogrodzie.
    Kiedy już człowiek ma takie lata, że dzieciaki nie są stałym obowiązkiem,
    chciałoby się zachować tę swobodę wyjazdu czasem na 2-3 tygodnie.

    Ilość czasu jaką podajesz nie jest duża. Jest wprost zachęcająca.
    Muszę tylko nawiązać bliższe relacje z pszczelarzem.

  • 6. Data: 2015-07-17 14:29:12
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Fri, 17 Jul 2015 13:35:31 +0200, Piotr napisał(a):

> [...]
    >
    > Ilość czasu jaką podajesz nie jest duża. Jest wprost zachęcająca.
    > Muszę tylko nawiązać bliższe relacje z pszczelarzem.

    Tylko od razu wykreśl sobie czerwiec/lipiec z planów urlopowych wyjazdów,
    bo wtedy jest sezon rójek 3-]
    --
    XL
    "W Europie narasta arogancja Żydów, a nie antysemityzm" - Stanisław

  • 7. Data: 2015-07-18 06:03:44
    Od: SJS <s...@p...pl>

    W dniu 2015-07-17 o 14:29, Ikselka pisze:

    > Tylko od razu wykreśl sobie czerwiec/lipiec z planów urlopowych wyjazdów,
    > bo wtedy jest sezon rójek 3-]

    To nie jest tak...
    Dwa warunki łatwe do spełnienia - wymiana co dwa lata matek - dokładanie
    węzy przynajmniej 2-5 ramek na poczatku czerwca
    Zwykle w tym przedziale czasowym zaglądam do uli tak co 7-10 dni i to
    wystarczy

    --
    sjs

    ---
    Avast.

  • 8. Data: 2015-07-18 07:00:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan SJS napisał:

> [...]
    > węzy przynajmniej 2-5 ramek na poczatku czerwca
    > Zwykle w tym przedziale czasowym zaglądam do uli tak co 7-10 dni i to

    Skracanie kadencji jest metodą uniwersalną.

    Jarek

    PS
    Ciekawe co one im na początku obiecują.

    --
    I tylko myśli jakoś
    całkiem wyciszyć się nie chcą

  • 9. Data: 2015-07-18 07:02:23
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan SJS napisał:

> [...]
    > wystarczy

    Skracanie kadencji jest metodą uniwersalną.

    cóż, życie owadów społecznych
    snuć każe refleksję społeczną

  • 10. Data: 2015-07-20 00:13:37
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sat, 18 Jul 2015 06:03:44 +0200, SJS napisał(a):

> [...]
    > węzy przynajmniej 2-5 ramek na poczatku czerwca
    > Zwykle w tym przedziale czasowym zaglądam do uli tak co 7-10 dni i to

    Przy 2-3 ulach owszem, jak u mnie, - ale np mój Ojciec przez 20 lat kariery
    miał ich w porywach koło setki, wszystko przy nich robił sam (sporadycznie
    pomagałam), więc siłą rzeczy nie nadążał z wycinaniem mateczników, choć
    matki wymieniał i wszystko inne robił jak trzeba. Początkujący może nie dać
    rady i z 1 ulem.