  • 1. Data: 2015-07-11 19:54:30
    Temat: Rzodkiewka - wyrzucić, czy jeszcze dać szansę?
    Od: Jacek <k...@a...com>

    Koleżanka Małżonka zasiała w skrzynce rzodkiew (gęsto). Roślinki mają po
    kilkanaście cm wysokości, ale korzonki są mizerne i nijak nie chcą
    przypominać rzodkiewek. Czy, jak to wysadzimy do gruntu, to jeszcze jest
    szansa zjeść rzodkiewki, czy dać spokój i próbować za rok?
    Jacek

  • 2. Data: 2015-07-11 20:27:39
    Temat: Re: Rzodkiewka - wyrzucić, czy jeszcze dać szansę?
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sat, 11 Jul 2015 19:54:30 +0200, Jacek napisał(a):

> [...]
    > przypominać rzodkiewek. Czy, jak to wysadzimy do gruntu, to jeszcze jest
    > szansa zjeść rzodkiewki, czy dać spokój i próbować za rok?

    1. Rzodkiewka ma bardzo krótki okres wegetacji, w tym czasie musi
    ukształtować zgrubienia - teraz już żtp po ptokach, bo zgrubienia tworzą
    się niemal równocześnie z rozwojem liści. Skoro liście już są duże,
    zgrubienia już nie nadgonią.
    2. W dodatku zbyt gęsto siana nie ma na powyższe szans w ogóle, a już
    zwłaszcza po całkowitym rozwinięciu się liści - w okresie letnim (długi
    dzień) bardzo szybko wytworzy jedynie pędy kwiatostanowe, zgrubienia nie
    ukształtują się.
    3. Z uwagi na jej bardzo krótki okres wegetacyjny oraz wrażliwe zgrubienia
    nie uprawia się jej z rozsady, zwłaszcza takiej, która za chwilę będzie już
    kwitła :-)
    4. Posiej nową w sierpniu :-)
    --
    XL
    W Europie narasta arogancja Żydów, a nie antysemityzm - Stanisław

  • 3. Data: 2015-07-11 23:29:24
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > 3. Z uwagi na jej bardzo krótki okres wegetacyjny [..]
    > 4. Posiej nową w sierpniu :-)

    Skoro ma krótki okres wegetacyjny, to czemu ma czekać do sierpnia? Czemu nie
    zasiać nowej już dziś? A w sierpniu wysiać może następną...

  • 4. Data: 2015-07-12 10:24:45
    Od: "Piotr" <a...@s...pl>

    > Skoro ma krótki okres wegetacyjny, to czemu ma czekać do sierpnia? Czemu
    > nie zasiać nowej już dziś? A w sierpniu wysiać może następną...
    Rzodkiewka jest tzw. "rośliną krótkiego dnia".
    Naukowo (biologicznie) Ci tego nie wytłumaczę, ale praktycznie
    powiem tak. Sianie rzodkiewki ma sens w marcu i ponownie
    dopiero we wrześniu (może już sierpniu?).

  • 5. Data: 2015-07-12 10:39:47
    Od: "Piotr" <a...@s...pl>

    Użytkownik "Jacek" <k...@a...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > przypominać rzodkiewek. Czy, jak to wysadzimy do gruntu, to jeszcze jest
    > szansa zjeść rzodkiewki, czy dać spokój i próbować za rok?

    Pomijając termin wysiewu (o tym napisałem w odpowiedzi Pszemolowi)
    jeśli następnym razem zdarzy się zbyt gęsto wysiać, to rozsadzanie jest
    całkowicie pozbawione szans na sukces.
    Ale można ratować sytuację tzw. przerywaniem. Czyli wyrywasz
    co 2-3 roślinkę tak aby ich gęstość radykalnie się zmniejszyła.
    Robi się tak też z innymi warzywami (np.buraczkami, które można siać
    gęściej, początkowo wyrywać przerzedzając i robiąc np. botwinkę
    a resztę rzadko pozostawia się na wyrośnięcie okazałych buraczków)
    marchewką, pietruszką itp.

  • 6. Data: 2015-07-12 13:53:31
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 12 Jul 2015 10:39:47 +0200, Piotr napisał(a):

> [...]
    > gęściej, początkowo wyrywać przerzedzając i robiąc np. botwinkę
    > a resztę rzadko pozostawia się na wyrośnięcie okazałych buraczków)

    Tyle że przerywanie rzodkiewki (zostawić co 3-4 cm) należy wykonać niedługo
    po wschodach, a buraczki można nieco później - własnie z uwagi na to, że
    rzodkiewka ma krótszy okres wegetacyjny niż buraki i dla rzodkiewki za
    chwilę byłoby za późno na wytworzenie zgrubień w tłoku. Buraki natomiast
    zdążą wyrosnąć.

  • 7. Data: 2015-07-12 15:17:42
    Od: "Dirko" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Piotr" <a...@s...pl> napisał w wiadomości

    > Rzodkiewka jest tzw. "rośliną krótkiego dnia".

    Hejka. Rzodkiewka jest rośliną długiego dnia i dlatego w okresie letnim
    szybko wybija w pędy kwiatowe. Przyczyną kłopotów Jacka może być
    niedostateczna ilość światła bowiem w cieniu rzodkiewka wytwarza dużo liści
    zaś nie wytwarza charakterystycznych zgrubień.
    Pozdrawiam promiennie Ja...cki

  • 8. Data: 2015-07-12 15:31:13
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 12 Jul 2015 15:17:42 +0200, Dirko napisał(a):

    > Przyczyną kłopotów Jacka może być
    > niedostateczna ilość światła bowiem w cieniu rzodkiewka wytwarza dużo liści
    > zaś nie wytwarza charakterystycznych zgrubień.

    "Koleżanka Małżonka zasiała w skrzynce rzodkiew (gęsto)."
    GĘSTO.
    Niczego tam nie ma o cieniu, mondralo.

  • 9. Data: 2015-07-12 15:55:51
    Od: "Piotr" <a...@s...pl>

    Użytkownik "Dirko" <j...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > niedostateczna ilość światła bowiem w cieniu rzodkiewka wytwarza dużo
    > liści zaś nie wytwarza charakterystycznych zgrubień.
    Masz rację. W sensie biologicznym tak jest. Jest rośliną długiego dnia.
    Czyli kiedy dni są długie (późna wiosna, lato) szybko zakwita.
    Podobnie jak szpinak.
    Ja użyłem określenia o "krótkim dniu" w rozumieniu, że pożytek z niej
    będziemy mieli dając jej rosnąć w krótkim dniu (podobno w lecie
    można przykrywać ją w godzinach 18-6 żeby oszukać to zielsko).
    Mój błąd - "nie naukowego języka".

    Tak czy siak, wątkotwórca może powtórzyć swój eksperyment
    rzodkiewkowy jesienią (jeśli jego balkon jest dość słoneczny).

  • 10. Data: 2015-07-12 19:55:55
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 12 Jul 2015 15:55:51 +0200, Piotr napisał(a):

    > Tak czy siak, wątkotwórca może powtórzyć swój eksperyment
    > rzodkiewkowy jesienią (jeśli jego balkon jest dość słoneczny).

    Nie masz racji, jeżeli siew znów będzie gęsty.