  • 1. Data: 2012-05-04 15:28:17
    Temat: Ochronniki przeciwprzepieciowe B i C do mieszkan w bloku?
    Od: "_THX." <j...@g...pl>

    Ciekawi mnie, czy grupowi elektrycy instalowali może zabezpieczenia
    przeciwprzepięciowe dla mieszkań w budynkach wielolokalowych.
    Przyłącze budynku ma swoje ochronniki na tablicach w rozdzielni
    (zabezpieczają część wspólną nieruchomości).
    Należałoby coś dołożyć na piętrach (typ B?) i/lub na tablicach w lokalach
    (typ C?)
    Pierwsze pytanie, czy da się zainstalować ochronniki przed licznikami energii
    (no bo nie wiadomo co na to Stoen)?
    Niby są całe zestawy ochronników B+C. ale to wielkie zespoły wielomodułowe
    (co najmniej 7 modułów?) i byłby kłopot to wcisnąć do tablic w mieszkaniach
    (3 fazy TN-S).
    Ochronnik typu C to powinny być 3-4 moduły, i tyle powinno się jeszcze
    zmieścić.

  • 2. Data: 2012-05-04 20:10:12
    Od: "s_13" <s...@i...pl>

    > Niby są całe zestawy ochronników B+C. ale to wielkie zespoły wielomodułowe
    > (co najmniej 7 modułów?)

    no co ty... 4 moduły i nic więcej...

    pozdrawiam
    s_13

  • 3. Data: 2012-05-06 01:00:38
    Od: "Ojcow" <w...@t...pl>

    Użytkownik "_THX." <j...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > mieszkaniach
    > (3 fazy TN-S).
    > Ochronnik typu C to powinny być 3-4 moduły, i tyle powinno się jeszcze

    Zacznij od pomiaru rezystancji uziemienia.

  • 4. Data: 2012-05-06 18:55:33
    Od: "kiki" <...@p...pl>

    "Ojcow" <w...@t...pl> wrote in message

    > Zacznij od pomiaru rezystancji uziemienia.

    A ile powinna wynosić żeby ochronniki były skuteczne ?

  • 5. Data: 2012-05-06 20:01:24
    Od: "_THX." <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    A zabezpieczenie?

    -----

  • 6. Data: 2012-05-06 20:05:15
    Od: "_THX." <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    I gdzie ją mierzyć?
    Pytałem o ochronę przeciwprzepięciowa dla mieszkań w bloku, nie dla domku.
    W przyłączu/rozdzielni bloku ochronniki są (ale nie sprawdzałem typu, A czy
    B).
    Inna sprawa, że nie sprawdziłem też jeszcze co zabezpieczają, być może tylko
    instalację części wspólnej nieruchomości.

    -----

  • 7. Data: 2012-05-06 20:54:54
    Od: "s_13" <s...@i...pl>

    > A zabezpieczenie?

    bierz takie, które tego nie potrzebują
    http://www.rst.pl/katalog/leutron/isoprokompaktbc.pd

    pozdrawiam
    s_13

  • 8. Data: 2012-05-06 21:54:14
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    Użytkownik "_THX." <j...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > tylko
    > instalację części wspólnej nieruchomości.

    Dlatego zamiast prosić o pomoc na grupach dyskusyjnych, gdzie dostajesz
    błędne porady, zaproś elektryka, który ma o tym pojęcie.
    Żeby dokonac jakichkolwiek pomiarów trzeba mieć przyrządy oraz wiedzę jak
    się wykonuje te pomiary oraz jak się je interpretuje. Taką wiedzę powinni
    posiadać elektrycy uprawnieni do wykonywania pomiarów. Nie wszyscy elektrycy
    posiadają takie kwalifikacje oraz wiedzę na ten temat.
    Aby móc zastosować odpowiednie zabezpieczenia trzeba wiedzieć jak wygląda ta
    instalacja. Inwestowanie w ochronniki B w większości przypadków nie jest
    potrzebne w blokach i w zupełności wystarczą zabezpieczenia klasy C w
    skrzynce rozdzielczej, a dalej D (typowe listwy przepięciowe). Po prostu w
    wielu przypadkach montaż ochronników klasy B jest zbytecznym wydatkiem, gdyż
    te ochronniki nie będą miały szansy kiedykolwiek zadziałać.
    Zabezpieczenia klasy B są dość drogie, dlatego stosuje się je tam, gdzie
    jest to uzasadnione - tylko przy instalach elektrycznych zasilanych liniami
    napowietrznymi. W przypadku linii ziemnych jest znikome prawdopodobieństwo
    dotarcia przepięcia do budynku o odpowiedniej amplitudzie i energii, aby
    było konieczne zastosowanie ochronników klasy B.
    Montując oddzielne moduły B i C nie można ich zainstalować ot tak obok
    siebie. Pomiędzy nimi musi być zachowana minimum długość przewodu 10-20m
    wprowadzającego pewną indukcyjność lub specjalne dodatkowe dławiki.
    Oczywiście można kupić gotowy zestaw B+C w jednej obudowie, ale kosztuje on
    ok. 800zł. Oczywiście na Allegro można kupić nieco tańszą chińszczyznę, ale
    uważam, że wydając 500 czy 600zł za jakiś chiński badziew, lepiej jest
    dołożyć te 200zł i kupić ochronniki, wiodącej na rynku firmy Dehn lub nawet
    innego, ale znanego producenta. Poza tym trzeba też wiedzieć jak należy
    dobezpieczyć ochronniki. Chodzi o to, że w chwili pojawienia się przepięcia
    ochronniki się wyzwalają i rozbią zwarcie dla impulsu przepięcia. Ale nie
    tylko dla tego impulsu, ale także dla prądu elektrycznego 230/400V. Jeżeli
    nie będzie dobezpieczenia tych ochronników, a wartości i charakterystyki
    zabezpieczeń znajdujących się przed ochronnikami nie zapewnią odpowiednio
    szybkiego wyłączenia to każde nawet najmniejsze przepięcie może te
    ochronniki niszczyć i w efekcie tego będziemy je wymieniać dość często przy
    okazji każdej burzy lub innego rodzaju przepięć np. spowodowanych przez
    urządzenia elektryczne podłączone do instalacji. To czy dobezpieczenie jest
    konieczne czy też nie zalezy od wartości zabezpieczeń oraz ich
    charakterystyk czasowo-prądowych.
    Tak więc przemyśl to sobie dobrze. Tu potrzebna jest nieco większa wiedza,
    której często nawet nie posiadają pierwsi z brzegu elektrycy.

  • 9. Data: 2012-05-07 16:44:45
    Od: "Ojcow" <w...@t...pl>

> [...]
    > tylko
    > instalację części wspólnej nieruchomości.

    Sprawa pomiaru rezystancji uziemienia w przypadku bloku i do tego pod kątem
    ochrony przeciwprzepięciowej jest nieco skomplikowana. Nie można porozłączać
    zacisków probierczych do pomiaru bo mieszkańcy będą z ograniczoną ochroną.
    Pomiar Re przez pętlę zwarcia nic tu nie powie. Jedyna metoda to metoda
    dwucęgowa ale trudno szukać pomiarowca z takim miernikiem. W przypadku bloku
    dajmy temu spokój.
    Im Re mniejsze tym prawdopodobieństwo zadziałania ochronnika większe.
    Przyjmuje się, że nie więcej jak 10 ohmów.
    Czy mieszkania w tym bloku dostają po 3 fazy ? Zwykle jest 1 faza i wtedy 1
    moduł przy TN-S lub 2 przy TT. Jeżeli już ochronnik w mieszkaniach to moim
    zdaniem najlepiej typu C, z okablowaniem przewodami o przekroju co najmniej
    równym tym z WLZ.