  • 1. Data: 2010-09-15 05:24:34
    Temat: Ogrzewanie stropu nad nieocieploną piwnicą
    Od: hk <h...@k...pl>

    Czytam, że sufit nieogrzewanej piwnicy należy ocieplić styropianem.
    OK, rozumiem, że ocieplam bo nad piwnicą ma być cieplej.
    Znalazłem obrazek z którego wynika, że styropian daje się pod sufitem w
    piwnicy a nie daje się na podłodze na parterze(???) Jak czytam o
    ocieplaniu podłóg na gruncie to piszą, że styropian tak, ale w piwnicy
    nie trzeba, bo i tak na 1 metrze w ziemi jest dużo cieplej niż na
    zewnątrz - powyżej zera zawsze.
    I takie pytanie mam: jeśli uwierzyć w to, że na gruncie jest 4-8 stopni,
    to pod sufitem nie jest mniej (ciepło z kotłowni, z samochodu co wjechał
    do garażu). Podobno będzie to np. 6-12 stopni. Czy naprawdę lepiej
    izolować sufit piwnicy (żeby strop nie stygł od piwnicy) niż podłogę
    parteru (żeby ciepło nie uciekało w strop)?

  • 2. Data: 2010-09-15 06:04:41
    Temat: Re: Ogrzewanie stropu nad nieocieploną piwnicą
    Od: "jagr" <j...@W...pl>

    Użytkownik "hk" <h...@k...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > izolować sufit piwnicy (żeby strop nie stygł od piwnicy) niż podłogę
    > parteru (żeby ciepło nie uciekało w strop.

    Głównym problemem jest migracja wilgoci. Według mnie wilgoć zawsze
    przemieszcza się w kierunku od strony cieplejszej do zimniejszej.
    Dlatego od strony cieplejszej powinien być opór dyfuzyjny jak największy, a
    od zimniejszej jak najmniejszy. Taki wymóg nasuwa konkretne rozwiązanie.
    Zaraz mnie zakrzyczą teoretycy, którzy uważają odwrotnie (patrz całe miasta
    w termosach, opatulone od zewnątrz).
    jangr

  • 3. Data: 2010-09-15 08:23:13
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "jagr" <j...@W...pl> napisał w wiadomości
    > Zaraz mnie zakrzyczą teoretycy, którzy uważają odwrotnie (patrz całe
    > miasta w termosach, opatulone od zewnątrz).

    Masz prawo sobie uważać. Ale jak całe tysiące inżynierów projektują inaczej
    to cos w tym musi być, co? :-)))

    b.

  • 4. Data: 2010-09-15 08:32:56
    Od: ŁC <a...@r...to>

    Dnia Wed, 15 Sep 2010 07:24:34 +0200, hk napisał(a):

> [...]
    > ocieplaniu podłóg na gruncie to piszą, że styropian tak, ale w piwnicy
    > nie trzeba, bo i tak na 1 metrze w ziemi jest dużo cieplej niż na

    Zasada jest generalnie taka, że izolację termiczną daje się od strony
    "zimniejszej".

    --
    ŁC
    "Szczęście nie siurek, nie weźmiesz do ręki"

  • 5. Data: 2010-09-15 08:53:48
    Od: "jagr" <j...@W...pl>

    > Użytkownik "jagr" <j...@W...pl> napisał w wiadomości

    > Masz prawo sobie uważać. Ale jak całe tysiące inżynierów projektują
    > inaczej to cos w tym musi być, co? :-)))

    Kasa.

  • 6. Data: 2010-09-15 09:35:16
    Od: "Rafał" <a...@c...nospam.pl>

    a jakbym sciany w piwnicy od wewnątrz ocieplij tez to wilgoć zniknie?

  • 7. Data: 2010-09-15 10:18:56
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Kasa.

    To mi wytłumacz gdzie tu jest kasa??

    Bo jak ja projektuję a źle zaprojektuję to z własnej kieszeni wyskakuję i
    naprawiam błędy. Nawet mi sie raz zdarzyło :-) Za zagrzybione ściany w
    wyniku twojego pomysłu też bym zapłacił - wiec tak nie zaprojektuje.

    b.

  • 8. Data: 2010-09-15 16:21:46
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2010-09-15 08:04, jagr pisze:

    > Głównym problemem jest migracja wilgoci. Według mnie wilgoć zawsze
    > przemieszcza się w kierunku od strony cieplejszej do zimniejszej.

    Nie masz racji. Liczy się ciśnienie pary - migracja jest od większego
    ciśnienia do mniejszego. Temperatura ma na to wpływ ale nie tylko.

> [...]
    > Zaraz mnie zakrzyczą teoretycy, którzy uważają odwrotnie (patrz całe miasta

    Nie jestem teoretykiem (mieszkam w domu docieplonym styropianem).
    Zgodnie z twoją teorią teraz (po kilku latach) po ścianach powinna mi
    płynąć woda (nie ma prawa migrować w drugą stronę bo zimniej jest na
    zewnątrz). A jednak problemy z wilgocią ścian były tylko w pierwszym
    sezonie.

    Inny przykład: ściana zewnętrzna w łazience powinna wsysać wodę jak
    gąbka (zawsze głębiej jest chłodniej). Tymczasem o dziwo w środku nie
    gromadzi się w nieskończoność woda.

    M.

  • 9. Data: 2010-09-15 16:22:52
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2010-09-15 10:32, ŁC pisze:

    > Zasada jest generalnie taka, że izolację termiczną daje się od strony
    > "zimniejszej".

    Od zasady są wyjątki. Domy szkieletowe izoluje się od strony cieplejszej.

    M.

  • 10. Data: 2010-09-15 16:34:44
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "M" <M...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Od zasady są wyjątki. Domy szkieletowe izoluje się od strony cieplejszej.

    ciekawostka to jakas :-) Widziałes tak zrobione?

    b.