  • 1. Data: 2010-09-22 12:28:19
    Temat: Ogrzewanie za pomocą kominka
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

    Witam !

    W budowanym domu głównym ogrzewaniem będzie piec na ekogorszek.
    Jednakże w salonie będzie też kominek (sądzę że starczy 10 KW) i
    chciałbym aby on także był alternatywnym źródłem ogrzewania.

    oto dom z narysowanym miejscem gdzie będzie kominek.

    http://img96.imageshack.us/img96/3410/rzut00la.gif

    W salonie nie będzie wejścia do góry (schodów). Na razie poddasze
    będzie nie użytkowe ale może kiedyś zmieni się na użytkowe ...

    Czy aby w pozostałych pokojach było ciepło muszę rozprowadzić ciepło
    rurami do pokoi czy po prostu wystarczy pootwierać drzwi w pokojach i
    też się nagrzeje ...
    Jak widać salon jest "otwarty" z przedpokojem i nie ma tam drzwi ..

    Jeśli mimo tego że dom mały i ciepło raczej "nie dotrze" w ten sposób
    do innych pokoi to czy montować jednak kanały dystrybucji ciepłego
    powietrza ?
    Na razie poddasze nie bedzie wykorzystane , ale kiedyś jakby było
    walające się rury były by dużym utrudnieniem ,,

    Dzieki ...

  • 2. Data: 2010-09-22 13:38:21
    Temat: Re: Ogrzewanie za pomocą kominka
    Od: "Jacek" <m...@g...pl>

    Mam podobny układ i ciepłe powietrze w żaden sposób nie chce dobrowolnie
    iść.
    Ponadto ciepłe powietrze idzie ku górze i przy solidnym napaleniu mam pod
    sufitem 30 st a przy podłodze 20. Radzę sobie włączając klimatyzację na
    nawiew i kieruję powietrze ku dołowi. W ten sposób po kilku minutach mam
    mniej więcej wyrównaną temperaturę, ale i tak tylko w tym pokoju, gdzie
    kominek.
    Tak więc przewody do rozprowadzenia będą potrzebne, o ile chcesz mieć grzane
    więcej niż jedno pomieszczenie.
    Jacek

  • 3. Data: 2010-09-22 13:47:14
    Od: Bartosz Augustyniak <o...@u...toya.net.pl>

    W dniu 2010-09-22 14:28, /// Kaszpir /// pisze:
> [...]
    > Na razie poddasze nie bedzie wykorzystane , ale kiedyś jakby było
    > walające się rury były by dużym utrudnieniem ,,

    Musisz rozprowadzić rury i ze względu że powietrze w tych kanałąch jest
    bardzo ciepłe to nie wystarczy że zrobisz kratkę i będzie dmuchał
    nadmuch. Musisz zejść kanałem do podłogi w ogrzewanym pomieszczeniu a
    drzwi muszą być otwarte lub z wentylacją żeby powietrze wracało do kominka

    Nie wiem jaki masz dach i jak wygląda poddasze ale może fragment
    instalacji zrobiony na poddaszu uzanać za tymczasowy do modyfikacji przy
    zagospodarowywaniu poddasza, albo już ułożyć płaskie kanały przy
    krokwiach dachowych

    --
    Z poważaniem
    Bartosz Augustyniak

  • 4. Data: 2010-09-22 13:54:57
    Od: "Aleksander" <f...@f...fake>

    > [...]
    > Musisz zejść kanałem do podłogi w ogrzewanym pomieszczeniu a drzwi muszą być
    > otwarte lub z wentylacją żeby powietrze wracało do kominka
    > [...]

    ? Do podłogi ? Ale to chyba wyłącznie przy mechanicznym
    przepompowaniu tego gorącego powietrza, bo nie uwierzę, że
    gorące powietrze samo chętnie bedzie chciało "iść" kanałem
    w dół, po podłogi...

  • 5. Data: 2010-09-22 16:17:19
    Od: M <M...@o...pl>

> [...]
    > chciałbym aby on także był alternatywnym źródłem ogrzewania.
    >
    > oto dom z narysowanym miejscem gdzie będzie kominek.

    A przeprojektowałeś już dom? Z tego co widzę, to musisz przenieść komin
    (pod komin robi się fundament).

    Masz dwa wyjścia jeśli chcesz ogrzewać parter:

    1. Musisz wymusić obieg powietrza mechanicznie (grawitacyjnie nie uda ci
    się przepchnąć do tak odległych pomieszczeń)

    2. Możesz zrobić płaszcz wodny i rozprowadzać wodę a nie powietrze.

    M.

  • 6. Data: 2010-09-22 17:36:58
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "/// Kaszpir ///" <z...@g...com> napisał w
    wiadomości news:8650ca09-2ad9-4e0a-a1d4-

    Kominek bez takiego rozprowadzenia ciepła będzie nieekonomiczny, a poza tym
    nie nagrzeje Ci najbardziej oddalonych pomieszczeń.
    Kominek to bajer, którzy przepłacisz, a będzie Ciebie cieszył przez
    najbliższy rok czy dwa pełniąc rolę kotłowni. Później stanie się utrapieniem
    i będziesz żałował, że wydałeś niepotrzebie pieniądze na jego budowę.
    Po pierwsze, aby dobrze rozprowadzić ciepło kominka to najlepiej jest
    postawić kominek z płaszczem wodnym lub też zrobić kanały powietrzne z
    wymuszonym obiegiem powietrza przy użyciu wentylatorów.Zarówno w jednym jak
    i w drugim przypadku będziesz uzależniony od energii elektrycznej, tak samo
    jak i w przypadku kotła CO. Zatem kominek taki będzie pełnił rolę awaryjną
    tylko i wyłącznie na wypadek uszkodzenia kotła CO. W razie zaniku zasilania
    elektrycznego nie będzie mógł pełnić swojej roli.
    Tearaz zastanów się w jakim celu chcesz budować kominek:
    1. Aby normalnie palić i ogrzewać.
    2. Bo wszyscy je budują
    3. W razie awarii zasilania.
    4. W razie awarii kotła CO.
    5. W celu obniżenia kosztów ogrzewania.

    ad. 1 - Robisz z salonu kotłownię. Syf w salonie. Codzienne przynoszenie
    drewna i wynoszenie popiołu. Trzeba pilnować, aby nie wygasło, a zatem co
    kilka godzin trzeba dołożyć do kominka. Chyba, że zainstalujesz dodatkowy,
    duży bufor ciepła.
    ad. 2 - Jeżeli to ma być tylko i wyłącznie ze względów snobistycznych to po
    co się nastawiać na ogrzewanie ? Moze po prostu postawić prosty, tani,
    murowany kominek z dużą ilością cegły szamotowej i ewentualnym dynamicznym
    rozładowaniem ciepła. Kominek taki po prostu ma duża ilość szamotu, któy
    magazynuje ciepło, a poprzez kanały powietrzene i zamontowany wentylator lub
    przepustnicę oddawane jest ciepło do otoczenia w taki sposób, żeby utrzymać
    stałą temperaturę w pomieszczeniu. Jeżeli ma być używany sporadycznie to
    może lepiej skupić się nad zamontowaniem pieca kominkowego ?
    ad. 3 - Tu najlepiej spisuje się kominek tradycyjny, bez elektroniki,
    automatyki i wymienników ciepła. Niestety kominek taki nie nagrzeje Ci
    wszystkich pomieszczeń do komfortowej temperatury, ale w razie awarii
    zapewni znośne warunki. Tu kolejny głos za kominkiem tradycyjnym z szamotem
    lub piecem kominkowym.
    ad. 4 - Jeżeli zasilanie elektryczne sprawne to do czasu usunięcia awarii
    można przetrwać dogrzewając elektrycznie pokoje, a salon "pogonić"
    kominkiem. I kolejny głos za kominkiem tradycyjnym lub piecem kominkowym.
    ad. 5 - W tym przypadku także wystarczy zwykły kominek lub piec kominkowy,
    choć bezdyskusyjnie kominek z płaszczem byłby najlepszy. Jednak najlepszym
    rozwiązaniem jest po prostu postawienie drugiego kotła w kotłowni np. obok
    kotła na ekogroszek czy gazowego, postawić kocioł na drewno i śmieci.

    Zauważ, że jeżeli nie planujesz budować kominka w celu normalnego ogrzewania
    domu, a ma on być użytkowany sporadycznie to najlepiej jest postawić zwykły
    kominek, bez płaszcza wodnego i rozprowadzania ciepła, bo taki kominek
    zapewni Ci ciepło w każdym przypadku tj. podczas normalnego użytkowania
    rownolegle do pracującego CO w ten sposób obniżając koszty ogrzewania.
    Jeżeli też nie chodzi o snobizm czy prestiż to w zupełności rolę takiego
    kominka może spełnić piec kominkowy nazywany też "kozą". Piece takie można
    kupić za stosunkowo niewielkie pieniądze, a oddają one ciepło do otoczenia o
    wiele lepiej od kominka murowanego. Wystarczy trochę ruszyć głową i można
    zrobić piękną zabudowę takiego pieca, a sam piec w razie uszkodzenia
    wymienić na nowy bez ruszania zabudowy, co nie jest możliwe w przypadku
    budowania tradycyjnego kominka czy kominka z płaszczem wodnym lub
    rozprowadzeniem ciepłego powietrza.
    W przypadku kominka z płaszczem wodnym po jakimś czasie i tak będziesz
    musiał wymienić wkład tego komninka, a zatem poniesiesz kolejny raz koszt
    budowy takiego kominka, a cała zabudowa będzie musiał być robiona od nowa.
    Podobnie też będzie w przypadku uszkodzenia kominka z rozprowadzeniem
    ciepłego powietrza.
    Tu przykład zabudowy pieca kominkowego:
    http://kominek.otwarte24.pl/259,Piec-kominkowy-wolno
    stojacy-z-zabudowa-Kominek-koza-ELSBPR-R?utm_source=
    nokaut.pl&utm_medium=cpc&utm_campaign=2010-09&utm_co
    ntent=259
    a tu zobacz jakie są:
    http://kominek.otwarte24.pl/PIECE-kominkowe

  • 7. Data: 2010-09-22 18:14:32
    Od: "RadekNet (www.rejsy-czartery.com)" <r...@p...com.pl>

    W dniu 22.09.2010 19:36, Plumpi pisze:
> [...]
    > najbliższy rok czy dwa pełniąc rolę kotłowni. Później stanie się
    > utrapieniem i będziesz żałował, że wydałeś niepotrzebie pieniądze na

    Nie rozumiem takiego podejscia. Mieszkam juz 3 rok w domu z kominkiem i
    budujac swoj wlasny dom mamy dylemat tylko dla tego, ze miejsca malo w
    salonie. Nie ma nic lepszego niz palacy sie kominek.
    Czemu zakladasz, ze ktos kto buduje kominek bedzie robic kotlownie z
    salonu? On ma tez funkcje ozdobna! A skoro juz pale dla przyjemnosci to
    czemu nie odciazy glownego ogrzewania? Koszt rozprowadzenia ciepla nie
    jest kosmiczny, a jaki praktyczny.
    W domu, w ktorym teraz mieszkam nie ma rozporowadzania ciepla, wiec
    grzeje tylko w salonie. Co rozpalam kominek mysle sobie jak to fajnie
    bylo by miec rowniez ogrzana sypialnie i lazienke
    Jesli zalozymy kominek to bez plaszcza wodnego, bo po co komplikowac
    sobie instalacje i serwis skoro i tak to ma byc tylko kominek
    ozdobny/awaryjny, ale rozprowadzanie ciepla musi byc.

    Pozdr.
    --
    Radek Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 8. Data: 2010-09-22 18:18:47
    Od: "Tomek" <s...@o...pl>

> [...]
    > wiadomości news:8650ca09-2ad9-4e0a-a1d4-
    >
    > Tearaz zastanów się w jakim celu chcesz budować kominek:

    Skasowałem resztę bo w pełni się zgadzam z autorem.
    "Może będzie" poddasze użykowe, "może będzie oszczędność"
    (ciekawe na czym, skoro tańszego ogrzewania niż na ekogroszek
    raczej nie ma- mówię o całorocznym grzaniu i realnych
    kwotach na inwestycje). To wszystko wnioski z hipotez.
    Pisałem o tym 7 lat temu, po pierwszej zimie
    przemieszkanej na swojej jeszcze wtedy budowie.
    Tak samo jak pompy ciepła bez źródła ciepła
    w płynacej wodzie tak i kominki z rozprowadzeniami
    czy tym bardziej kominki płaszczowe to nieporozumienie.
    Sam mam kominek z wkładem powietrznym bez żadnego
    rozprowadzenia i w tym roku wymieniłem grzejnik w salonie
    na dwupłytowy, aby wreszcie można było nie mieć
    konieczności do tego palenia w salonie.
    Doradzam kominki rekreacyjnie palone z dobrymi wkładami-
    nie ma wtedy probklemów z sadzami i czyszczeniem
    przy sensownej sprawności.
    T.

  • 9. Data: 2010-09-22 18:27:48
    Od: "Bartosz Augustyniak" <o...@n...toya.net.pl>

    Użytkownik "Aleksander" <f...@f...fake> napisał w wiadomości

    > ? Do podłogi ? Ale to chyba wyłącznie przy mechanicznym
    > przepompowaniu tego gorącego powietrza, bo nie uwierzę, że
    > gorące powietrze samo chętnie bedzie chciało "iść" kanałem
    > w dół, po podłogi...
    No pewnie że przy mechanicznym, bo ja inaczej tego nie widze żeby je bez
    wentalatora zachęcić jakomkolwiek metodą do odwiedzenia innych pomieszczeń,
    zresztą sam to stwierdziłeś

  • 10. Data: 2010-09-22 18:42:05
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "RadekNet (www.rejsy-czartery.com)" <r...@p...com.pl> napisał
    w wiadomości news:i7dh3j$rd6$1@inews.gazeta.pl...

    > Nie rozumiem takiego podejscia.

    Jak sądzisz skąd mogę mieć takie zdanie ?
    Gdybyś łaził po domach, montował i naprawiał instalacje oraz kotły CO, a
    później je serwisował to nie zadawał byś takich pytań.

> [...]
    > palacy sie kominek.
    > Czemu zakladasz, ze ktos kto buduje kominek bedzie robic kotlownie z

    Wśród ludzi, których poznałem stanowcza większość porwała się na kominki,
    które poza jak już sam napisałeś "funkcją ozdobną" nie pełnią żadnej innej
    roli.
    Koszt budowy kominka z płaszczem jest taki sam, a nawet większy niż budowy
    kotłowni z kotłem CO z podajnikiem. Różnica w wygodzie użytkowania kotła z
    podajnikiem nieporównywalna.

    > A skoro juz pale dla przyjemnosci to czemu nie odciazy glownego
    > ogrzewania? Koszt rozprowadzenia ciepla nie jest kosmiczny, a jaki
    > praktyczny.

    Bo nie ma sensu ekonomicznego, tym bardziej, im rzadziej będziesz go
    rozpalał.
    Spróbuj teraz uzasadnić poniesiony koszty, a wcale nie są one małe, bo
    porównywalne z budową kotłowni z normalnym kotłem CO.
    Jaki ma sens wydawanie takiej kasy na kominek, który używany jest
    sporadycznie ?

> [...]
    > instalacje i serwis skoro i tak to ma byc tylko kominek ozdobny/awaryjny,

    Kominek z płaszczem się zużywa. Z czasem trzeba go będzie wymienić. Koszt
    jego budowy oraz wymian wkładu nie zwrócą się szybko, a może nawet nigdy się
    nie zwrócą. W miejsce takiego kominka lepiej jest zamontować drugi kocioł w
    kotłowni i mieć syf w jednym miejscu, gdzie będzie można codziennie
    korzystać z tego kotła w sposób nie utrudniający życia, a kominek mieć
    faktycznie tylko rekreacyjnie czy też ze względów snobistycznych rozpalając
    go tylko przy gościach.
    Znam wiele rodzin, gdzie kominków nawet nie rozpala się przy gościach, bo
    nikomu już się nie chce, ani też nie mają na to czasu.