  • 1. Data: 2014-11-16 12:00:44
    Temat: Okap kuchenny vs rekuperator - jak to pogodzić?
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    O okapach już chyba wszyscy mają dosyć w ostatnich dniach.

    Więc krótko: jak połączyć wentylację mechaniczną z rekuperacją z okapem?
    Czy wywiewać to tłuste powietrze do rekuperatora? Brzmi niefajnie -
    szybko rekuperator się pozatyka. Więc co? Oddzielny kanał, który wyrzuci
    mi powietrze przez dachówkę wentylacyjną? To z kolei przeczy idei
    odzysku ciepła z wyrzucanego powietrza.

    --
    MN

  • 2. Data: 2014-11-16 14:21:51
    Temat: Re: Okap kuchenny vs rekuperator - jak to pogodzić?
    Od: slavo65 <s...@g...com>

    W dniu niedziela, 16 listopada 2014 12:00:45 UTC+1 użytkownik Marcin N napisał:
> [...]
    > szybko rekuperator się pozatyka. Więc co? Oddzielny kanał, który wyrzuci
    > mi powietrze przez dachówkę wentylacyjną? To z kolei przeczy idei

    Jedynym wyjściem jest okap pracujący w obiegu zamkniętym, ale pod warunkiem, że
    obydwa filtry pracują dobrze. Pierwszy z nich (stalowa, wielowarstwowa siatka) ma
    wyłapywać skutecznie tłuszcz a drugi (węglowy) ma skutecznie zatrzymywać całą resztę,
    która jeszcze leci w dmuchanym powietrzu.
    Te wszystkie warunki spełnia marka, o której tu już pisałem. Nie słyszałem, aby to
    robiła równie dobrze jeszcze jakaś inna marka, ale może jednak ktoś coś zna i nam
    poleci.

  • 3. Data: 2014-11-16 14:46:58
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-11-16 14:21, slavo65 pisze:

> [...]
    robiła równie dobrze jeszcze jakaś inna marka, ale może jednak ktoś coś zna i nam

    Jeśli ma być okap niepodłączony do komina - to wystarczy wg mnie siatka
    przeciwtłuszczowa a reszta niech ucieka wentylacją mechaniczną na dwór
    (przez rekuperator).

    --
    MN

  • 4. Data: 2014-11-16 15:28:57
    Od: k...@g...com

> [...]
    > szybko rekuperator się pozatyka. Więc co? Oddzielny kanał, który wyrzuci
    > mi powietrze przez dachówkę wentylacyjną? To z kolei przeczy idei

    Policz ile to wyrzucone ciepło kosztuje. Może Cie stać.

  • 5. Data: 2014-11-16 16:06:26
    Od: Adam <a...@g...com>

> [...]

    > Więc krótko: jak połączyć wentylację mechaniczną z rekuperacją z okapem?
    > Czy wywiewać to tłuste powietrze do rekuperatora? Brzmi niefajnie -

    Policz ile ma kanal dlugosci i jaki by musial byc ciag zeby tluszcz dotarl
    do rekuperatora :)

    > Więc co? Oddzielny kanał, który wyrzuci
    > mi powietrze przez dachówkę wentylacyjną? To z kolei przeczy idei
    > odzysku ciepła z wyrzucanego powietrza.

    Moj okap dziala w obiegu zamknietym - tj. wyrzuca powietrze po przejsciu przez
    filtry do kuchni - mniej wiecej w miejscu gdzie jest w kuchni anemostat.
    Nie stwierdzam zadnych problemow - w okolicy gdzie jest wypuszczane powietrze
    nie ma brudu / tluszczu etc.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 6. Data: 2014-11-16 20:02:51
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    a.pl...

    > Więc krótko: jak połączyć wentylację mechaniczną z rekuperacją z okapem?
    > Czy wywiewać to tłuste powietrze do rekuperatora?

    Nie tłustego do rekuperatora nie wywiewaj. Tłuste wywiewaj tylko do filtra
    na okapie a dalej już pozbawione tłuszczu :-)

    > Brzmi niefajnie - szybko rekuperator się pozatyka. Więc co? Oddzielny
    > kanał, który wyrzuci mi powietrze przez dachówkę wentylacyjną? To z kolei
    > przeczy idei odzysku ciepła z wyrzucanego powietrza.

    Słusznie to najgłupszy pomysł. Nie dość że tracisz ciepło to jeszcze
    pogarszasz sobie chwilowo przepływy w innych pomieszczeniach.

    Najprostsze i najpopularniejsze rozwiązanie to zamontować tradycyjny okap z
    filtrem przeciwtłuszczowym z wywiewem na kuchnię (np. nad szafki) a pod
    sufitem dać normalny anemostat wywiewny albo kratkę połączoną z
    rekuperatorem.
    Wtedy całe ciepło odzyskasz, a włączenie okapu nie będzie psuło przepływów w
    innych pomieszczeniach.

    Ma to wadę - hałas tradycyjnego okapu.

    Alternatywnie możesz do kuchni pociągnąć szerszy kanał. I zrezygnować z
    wentylatora w okapie a na czas gotowania przełączać centralę na wyższy bieg.

    Najbardziej skomplikowane ale najlepsze to zrobić jak wyżej, ale
    jednocześnie automatycznie zmieniać ustawienie przepustnicy by ten dodatkowy
    ciąg powietrza był wymuszony tylko z kuchni.

    Szczerze powiedziawszy mnie się nie chciało i zrobiłem najprościej - czyli
    tradycyjny okap włączany tylko na czas smażenia. Podczas normalnego
    gotowania wystarcza sama wentylacja. (dałęm do kuchni na tyle szerszy kanał,
    że ponad połowa wywiewanego powietrza leci z kuchni więc przepływ jest
    wystarczający by zapachy ani para nie rozchodziły się po domu, a okap
    włączam ttylko wtedy gdy potrzebuję filtra antytłuszczowego czyli jak
    wspomniałem do smażenia - ale wtedy lekki hałas mi nie przeszkadza.

    Pozdrawiam
    Ergie