  • 1. Data: 2015-04-09 16:29:25
    Temat: Oświetlenie pomieszczenia z niskim sufitem
    Od: c...@g...com

    Cześć, zastanawiam się jakie oświetlenie będzie najlepsze do siłowni/kina (będzie tam
    też rzutnik), która będzie w piwnicy. Wysokość sufitu to 2,25m, powierzchnia około
    42m2.

    Zastanawiałem się nad halogenami, w suficie (tak aby mało miejsca zabierały), ale
    słyszałem że będę miał ciemne punkciki jako efekt uboczny grzania się żarówek.

    Czy np rozmieszczenie gęsto żarówek ledowych (o małej mocy) byłoby rozwiązaniem ?

    Kinkiety nie wiem czy rozświetlą całe pomieszczenie i nie jestem pewien co do efektu
    końcowego :/

    Czy ktoś z forumowiczów miał taki problem i mógłby doradzić jak oświetlać takie
    pomieszczenia?

  • 2. Data: 2015-04-09 19:05:09
    Temat: Re: Oświetlenie pomieszczenia z niskim sufitem
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 9 kwietnia 2015 16:29:26 UTC+2 użytkownik c...@g...com napisał:
> [...]
    słyszałem że będę miał ciemne punkciki jako efekt uboczny grzania się żarówek.

    Halogeny chyba wiekszosc ma dosc ograniczony kat swiecenia - LEDy beda chyba
    jeszcze gorsze! Ja bym poszedl raczej w duza ilosc kinkietow na scianach -
    czesc moze swiecic na sufit, w czesci jakies zwykle energooszczedne zarowki
    ktore daja swiatlo pod duzym katem :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2015-04-09 19:45:13
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 09.04.2015 o 16:29, c...@g...com pisze:
    > Cześć, zastanawiam się jakie oświetlenie będzie najlepsze do siłowni/kina
    jeśli chcesz mieć jasno, kup sobie dobre diody 2835 (polecam polski
    Lumenled) i z 36W oświetlisz to całe pomieszczenie tak w miare, a z 72 w
    tak że oczy wypala. równomierność oświetlenia będzie duuuużym atutem.
    jeśli jednak, chcesz usyskać jakiś... nastrój, wrażenie... to nie poradzę.
    ToMasz

    Ps, poczytaj moje wątki na temat oświetlania pomieszczeń diodami. teraz
    mam w mieszkaniu tylko diody. niema nikogo kto by powiedział ze jest
    ciemno, albo jakoś nieteges.

  • 4. Data: 2015-04-10 00:22:30
    Od: c...@g...com

    On Thursday, April 9, 2015 at 7:05:10 PM UTC+2, Adam Sz. wrote:
> [...]
    > czesc moze swiecic na sufit, w czesci jakies zwykle energooszczedne zarowki

    Wolałbym uniknąć kinkietów na ścianach, ponieważ wiąże się z tym rycie w ścianie
    piwnicy a ściany mam wykonane z żelbetu i chciałbym pomalować 0,5 przeźroczystą
    farba.

    Czy są diody 2835 które nie są punktowe? Pyt. jak gęsto je będę musiał rozmieścić?

  • 5. Data: 2015-04-10 00:55:57
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 10 kwietnia 2015 00:22:34 UTC+2 użytkownik c...@g...com napisał:

    > Wolałbym uniknąć kinkietów na ścianach, ponieważ wiąże się z tym rycie w ścianie
    piwnicy a ściany mam wykonane z żelbetu i chciałbym pomalować 0,5 przeźroczystą
    farba.

    W takim razie poszedlbym w zarowki energooszczedne montowane w (bo jak rozumiem
    masz tam sufity podwieszane skoro chciales halogeny montowac?) oprawki do
    zwyklych halogenow. Takie zeby wystawaly przed plaszczyzne sufitu, np.:

    http://allegro.pl/zarowka-energooszczedna-spiro-gu10
    -8w-brilum-fv-wr-i5236528851.html

    Beda dawaly swiatlo we wszystkich kierunkach! Wszystko co bedzie swiecilo
    w dol bedzie dawac swiatlo punktowe. W salonie 30m2 mam 9 halogenow 50W
    - swieci calkiem fajnie choc ewidentnie punkty pod halogenami sa mocniej
    doswietlone niz reszta - pozatym to swieci z wysokosci 2,7m, z 2,25m
    byloby znacznie gorzej!
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 6. Data: 2015-04-10 07:16:30
    Od: tataglia <t...@g...pl>

    On 2015-04-09 16:29, c...@g...com wrote:
> [...]
    >
    > Czy np rozmieszczenie gęsto żarówek ledowych (o małej mocy) byłoby rozwiązaniem ?

    Są ledy (np. z trzonkiem GU10), które mają kąt rozsyłu 36 stopni i
    takie, które mają 120 stopni. Pewnie są też wersje pośrednie.
    Tam gdzie chcesz mieć oświetlenie równomierne to bierzesz te z szerszym
    rozsyłem.
    Tam gdzie chce mieć bardzo widno np. nad umywalką dajesz leda z wąskim
    rozsyłem a w pozostałych miejscach gdzie chcesz mieć oświetlenie
    bardziej równomierne bierzesz tego z szerszym rozsyłem.

    Np. wąski rozsył
    http://allegro.pl/zarowka-led-halogen-gu10-4-5w-50w-
    345lm-philips-i4866673875.html

    Np. wąski rosył
    http://allegro.pl/zarowka-led-osram-6-5w-gu10-120-27
    00k-1931-i5144225899.html

    Pewną niedogodnością ledów z szerokim rozsyłem (przez większość
    niezauważalną) jest możliwość wystąpienia olśnienia przy patrzeniu w
    niektórych kierunkach.

    Pozdrawiam
    t.

  • 7. Data: 2015-04-10 08:30:31
    Od: c...@g...com

    On Friday, April 10, 2015 at 12:55:58 AM UTC+2, Adam Sz. wrote:

> [...]
    > - swieci calkiem fajnie choc ewidentnie punkty pod halogenami sa mocniej
    > doswietlone niz reszta - pozatym to swieci z wysokosci 2,7m, z 2,25m

    Nie planuje robić sufitu podwieszanego, bo to zabiera cenna wysokość w tym
    pomieszczeniu :/ Myślałem wywiercić w suficie dziury na LEDy 1-2cm (z tynkiem), tak
    aby chowały się w miarę sensownie, właściwie to mogą wystawać lekko, aby kąt
    świecenia był większy. Pyt. czy ktoś ma takie rozwiązanie i jest zadowolony? Jest
    jeszcze inna opcja - plafony np:
    http://allegro.pl/panel-led-12w-plafon-oprawa-sufito
    wa-lampa-kinkiet-i5094788240.html
    http://allegro.pl/plafon-okragly-sufitowy-led-8w-lam
    pa-led-i5199312735.html
    Niewiele wysokości mają, pyt jaki efekt końcowy będzie.

  • 8. Data: 2015-04-10 10:41:36
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 10 kwietnia 2015 08:30:32 UTC+2 użytkownik c...@g...com napisał:

    > Nie planuje robić sufitu podwieszanego, bo to zabiera cenna wysokość w tym
    pomieszczeniu :/

    No tak. Ale mozna kupic normalne oprawy "natynkowe". Zajmie to z 10cm pewnie
    razem z zarowka ale z pewnoscia da oczekiwany efekt :) Dodatkowo takie lampy
    mozesz zamocowac blizej scian - swiatlo bedzie sie od nich odbijac i
    doswietlac pomieszczenie, a nie bedzie to przeszkadzac w np. cwiczeniach.

> [...]
    > się w miarę sensownie, właściwie to mogą wystawać lekko, aby kąt świecenia był
    > większy. Pyt. czy ktoś ma takie rozwiązanie i jest zadowolony?

    Moim zdaniem beda sie przegrzewac i szybko padac!

> [...]
    > http://allegro.pl/plafon-okragly-sufitowy-led-8w-lam
    pa-led-i5199312735.html
    > Niewiele wysokości mają, pyt jaki efekt końcowy będzie.

    Wszystko co nie bedzie wystawac przed plaszczyzne sufitu i swiecic - bedzie
    IMHO swiecic zawsze punktowo (mniej lub bardziej - przy niskim suficie raczej
    bardziej ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 9. Data: 2015-04-10 12:14:25
    Od: klaus <k...@p...onet.pl>

    W dniu 09-04-2015 o 19:45, ToMasz pisze:
    > jeśli chcesz mieć jasno, kup sobie dobre diody 2835 (polecam polski
    > Lumenled) i z 36W oświetlisz to całe pomieszczenie tak w miare, a z 72 w
    > tak że oczy wypala.

    A nie lepiej 5050? Mają większą moc (jasność) przynajmniej na papierze.
    Przy okazji zna ktoś sklep/sprzedawcę który nie oszukuje na parametrach led?
    Kupiłem na znanym portalu aukcyjnym taśmy LED od różnych sprzedawców.
    Wszystkie w opisie i według zapewnień mają 14,4W/m czyli 72W na 5 metrów.
    Z moich pomiarów wynika że wszystkie które kupiłem są ~ 4 razy słabsze.
    Przy 12V, 300 LED 5050 (5 metrów) powinno pobierać 6A (12V*6A=72W).
    Moje pobierają od 1,5A do 1,8A (przy zasilaniu z zasilacza i akumulatora).

  • 10. Data: 2015-04-10 18:05:25
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 10.04.2015 o 12:14, klaus pisze:

    > A nie lepiej 5050? Mają większą moc (jasność)
    moc tak, ale jasność już niekoniecznie. a jasność z wata - na 100%
    większą mają 2835.

    > przynajmniej na papierze.
    > Przy okazji zna ktoś sklep/sprzedawcę który nie oszukuje na parametrach
    > led?
    ja kupiłem w lumenled. tyle ze 5m kosztuje 70zł, co nie zachęca. taka
    taśma 5m, oświetla pokój na tyle mocno, że mimo padjących na ścianę
    bezpośrednich promieni słońca, patrząc na podłogę widać czy diody
    świecą, czy są zgaszone.
    ToMasz