  • 1. Data: 2015-04-07 15:29:24
    Temat: Ogrodzenie - płot drewniany na betonowej podmurówce i słupkach stalowych
    Od: Olleo <o...@t...pl>

    Cześć,

    chciałbym zrobić ogrodzenie mniej więcej w tym stylu:

    http://cdn23.muratordom.smcloud.net/t/photos/t/31581
    /kamienna-podmurowka-i-sztachety-drewniane_1056003.j
    pg

    tj.:
    - betonowe fundamenty,
    - kamienna/betonowa/klinkierowa podmurówka,
    - słupki i rygle stalowe ocynkowane
    - sztachety modrzew krajowy lub syberyjski
    - brama przesuwna

    Mam następujące pytania:
    - jak głęboki i szeroki robić fundament? Czy na całej długości (22.5m)? Czy z
    dylatacjami? (ogrodzenie ma wcięcie w głąb działki przy bramie)
    - jak montuje się słupki w fundamencie (w trakcie wylewania? po związaniu? jeśli to
    pierwsze, to jak ustabilizować, żeby były idealnie w linii?)
    - pytanie bonus: jak obmurowuje się słupki kostką granitową?
    - jak zamocować stalowe rygle (profile zamknięte lub kątowniki), żeby sztachety
    zakrywały również słupki?
    - jak przykręcić sztachety do rygli, by praca pod wpływem zmian wilgotności i
    temperatury im była niestraszna? Po prostu na ostro samogwintujacymi wkrętami? Po
    jednym, czy po dwa wkrety? A może śruby?
    - czy da się obejść wymóg: "Łączna powierzchnia prześwitów w każdym przęśle musi
    wynosić nie mniej niż 25%, aby nie był utrudniony przepływ powietrza.". Chciałbym dać
    sztachety 9cm + odstęp 1-2cm.

    Liczę na Waszą pomoc.

    --
    Olleo

  • 2. Data: 2015-04-07 18:10:16
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2015-04-07 o 15:29, Olleo pisze:
    > Mam następujące pytania:
    > - jak głęboki i szeroki robić fundament? Czy na całej długości (22.5m)? Czy z
    dylatacjami? (ogrodzenie ma wcięcie w głąb działki przy bramie)
    Ja mam od prawie 20 lat całkiem podobny płot o długości 15 metrów w
    jednym kawałku (do bramy). Głębokość musi być do granicy przemarzania -
    u mnie jest to 90-100 cm. Szerokość mam 20 cm i całość jest zbrojona
    kilkoma drutami puszczonymi w górnej części. Nic złego się nie dzieje.
    > - jak montuje się słupki w fundamencie (w trakcie wylewania? po związaniu?
    Ja mam słupki zalewane podczas betonowania. Tutaj uwaga: wewnątrz
    słupków będzie się skraplać woda i trzeba albo zapewnić odpływ dołem,
    albo zalać je betonem.
    > - jak zamocować stalowe rygle (profile zamknięte lub kątowniki), żeby sztachety
    zakrywały również słupki?
    Ja dałem kątowniki, a te sztachety, które wypadają na słupkach są
    przykręcane dłuższymi śrubami na przelot przez słupek.
    > - jak przykręcić sztachety do rygli, by praca pod wpływem zmian wilgotności i
    temperatury im była niestraszna? Po prostu na ostro samogwintujacymi wkrętami?
    O wkrętach samogwintujących nie chcę słyszeć. W innym płocie zachciało
    mi się dawać to guano i pękają, mimo, że napisali, że max grubość stali
    to 4 mm, a ja mam ledwo 2. Wykręcenie takiego pękniętego kikuta to
    niezła zabawa. Używałem dwóch różnych wkrętów samogwintujących różnych
    producentów i oba to szajs.
    Po jednym, czy po dwa wkrety? A może śruby?
    Ja mam po jednej śrubie zamkowej fi 6, ale pewnie fi 5 też by było ok.
    > - czy da się obejść wymóg: "Łączna powierzchnia prześwitów w każdym przęśle musi
    wynosić nie mniej niż 25%, aby nie był utrudniony przepływ powietrza."
    Co za debil to wymyślił? Mam nadzieję, że był to urzędnik, a nie projektant.
    Jacek

  • 3. Data: 2015-04-07 18:58:13
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu wtorek, 7 kwietnia 2015 18:10:17 UTC+2 użytkownik Jacek napisał:
    wynosić nie mniej niż 25%, aby nie był utrudniony przepływ powietrza."
    > Co za debil to wymyślił? Mam nadzieję, że był to urzędnik, a nie projektant.

    wcale nie debil - taki zapis zabezpiecza przed debilami właśnie budującymi pełne mury
    dookoła działki.
    Co do zapisu -nie przejmuj sie -nikt tego nie bedzie dokładnie liczył.
    Ale i tak drewno to kiepski pomysł bo wymaga zdecydoweanie za czesto konserwacji.

    b.

  • 4. Data: 2015-04-07 19:11:26
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

> [...]
    wynosić

    nie mniej niż 25%, aby nie był utrudniony przepływ powietrza.".
    Chciałbym dać sztachety 9cm + odstęp 1-2cm.

    A widziałes kiedyś przewrócony płot? bo ja tak,
    więc lepiej nie przesadzaj, ja mam bramkę ażurową z prześwitem ponad 80%
    a już nie raz halny wyrwał mi ją z ręki przy zamykaniu.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 5. Data: 2015-04-07 20:07:42
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

> [...]
    >
    > http://cdn23.muratordom.smcloud.net/t/photos/t/31581
    /kamienna-podmurowka-i-sztachety-drewniane_1056003.j

    To bardzo kosztowny styl. Te metrowej wysokości podmurówki mogą
    wykończyć niejednego.

    --
    MN

  • 6. Data: 2015-04-07 21:33:31
    Od: Olleo <o...@t...pl>

    > To bardzo kosztowny styl. Te metrowej wysokości podmurówki mogą
    > wykończyć niejednego.

    Nie wiem, ile tam jest na zdjeciu, ale ja mam na mysli raczej jakies 20-25cm
    wysokosci ponad poziom drogi.

    Wciaz sie zastanawiam, czy murowac (klinkier lub granit), czy tez wylac beton. Jesli
    to drugie, to czy zostawic surowy (moznaby dodac jakiegos beto-szczelu i pominac
    hydroizolacje), czy jakos wykanczac - na pewno nie mam zamiaru kleic zadnych plytek,
    czy imitacji cegly/kamienia, bo za duzo mam tego jeszcze na cokole domu i mam dosc.

    --
    Olleo

  • 7. Data: 2015-04-07 21:33:42
    Od: Bolko <s...@g...com>

    W dniu wtorek, 7 kwietnia 2015 15:29:27 UTC+2 użytkownik Olleo napisał:
> [...]
    wynosić nie mniej niż 25%, aby nie był utrudniony przepływ powietrza.". Chciałbym dać

    Kilka słów od mnie:
    Drewno na ogrodzenie to jest nigdy nie kończąca się historia.
    Moja mama ma płot drewniany jakieś 150 metrów.
    I odkąd pamiętam.
    Albo właśnie
    kończę przy nim coś robić
    albo zaczynam coś przy nim robić
    albo jestem w trakcie

    Ale ponieważ dom jest przy głównej drodze w małym misteczku
    to to musi być drewniany bo też robi jako ekran akustyczny,
    żeby było taniej rygle są drewniane co też robi swoje.

    > - czy da się obejść wymóg: "Łączna powierzchnia prześwitów w każdym przęśle
    > musi wynosić nie mniej niż 25%, aby nie był utrudniony przepływ powietrza.".
    > Chciałbym dać sztachety 9cm + odstęp 1-2cm.

    A tym się nie przejmuj bo ja zawsze robiłem z zerowym odstępem podobnie jak mój
    dziadek i ojciec i nikomu nic się nie stało :)
    Mimo że płot ma 2 metry wysokości, drewniane rygle i odległość między słupkami ok 3
    metrów.

    I na koniec zauważyłem że deski gniją najbardziej pomiędzy ryglem a deską zwłaszcza
    tam gdzie sztacheta jest dościśnięta.
    Dlatego planuje że teraz kolejne przesła będę robił tak żeby był dystans
    pomiędzy ryglem a sztachetą.

  • 8. Data: 2015-04-07 21:38:47
    Od: Olleo <o...@t...pl>

    > A widziałes kiedyś przewrócony płot? bo ja tak,
    > więc lepiej nie przesadzaj, ja mam bramkę ażurową z prześwitem ponad 80%
    > a już nie raz halny wyrwał mi ją z ręki przy zamykaniu.

    Wstepnie chce brame przesuwna z funkcja furtki, bo nie bardzo mam gdzie zrobic
    furtke. Wzdluz ogrodzenia mam droge gruntowa dosc waska (cos 3-3.5m), bez chodnikow,
    wiec brame mam we wcieciu (furtka w lewym rogu, to ma byc smietnik - w prawym nie
    moge, bo przy granicy sasiad ma brame wjazdowa - sasiad po drugiej stronie tez chce
    zrobic smietnik w rogu, zas przy bramie od strony skosu nie bardzo, bo wciecie ma
    niecaly metr i bedzie tam przeciwwaga):
    http://i.snag.gy/PVpeF.jpg

    --
    Olleo

  • 9. Data: 2015-04-07 21:42:02
    Od: masti <g...@t...hell>

    Olleo wrote:

> [...]
    zrobic smietnik w rogu, zas przy bramie od strony skosu nie bardzo, bo wciecie ma

    a co ci brama sąsiada przeszkadza w zrobieniu furtki. A jak brama się
    zatnie albo co? furtka otwierana ręcznie wygodniejsza

    --
    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 10. Data: 2015-04-07 21:48:48
    Od: Olleo <o...@t...pl>

> [...]
    > u mnie jest to 90-100 cm. Szerokość mam 20 cm i całość jest zbrojona
    > kilkoma drutami puszczonymi w górnej części. Nic złego się nie dzieje.

    Nie dziwie sie, ze sie nic nie dzieje - taki fundament wystarczy nawet na pelen
    klinkierowy mur ;) Wlasnie sie zastanawialem, czy zbroic, bo internety mowia o
    plytkiej podmurowce dylatowanej

    > Ja mam słupki zalewane podczas betonowania. Tutaj uwaga: wewnątrz
    > słupków będzie się skraplać woda i trzeba albo zapewnić odpływ dołem,
    > albo zalać je betonem.

    tzw. oldschool, dobrze ze przypomniales

    > Ja dałem kątowniki, a te sztachety, które wypadają na słupkach są
    > przykręcane dłuższymi śrubami na przelot przez słupek.

    Tego wolalbym uniknac

> [...]
    > producentów i oba to szajs.
    > Ja mam po jednej śrubie zamkowej fi 6, ale pewnie fi 5 też by było ok.

    To dobrze wiedziec

    > Co za debil to wymyślił? Mam nadzieję, że był to urzędnik, a nie projektant.

    Przepisy.
    --
    Olleo