  • 241. Data: 2016-09-04 17:17:39
    Temat: Re: PC a GAZ
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu niedziela, 4 września 2016 15:12:25 UTC+2 użytkownik masti napisał:

    > nie. w bardzo zimne dni pompa się załącza co kilkadziesiąt minut ano właśnie
    Ano właśnie. W zimne noce pewnie też więc 2 taryfy powinno wyjść taniej. Zima
    przynajmniej bo latem jak nie chodzi ogrzewanie to trzeba by przeliczyć.
    Ale jeśli w domu jest przewaga urządzeń pracujących non stop czy tam "co
    kilkadziesiąt minut" to 2 taryfy taniej wychodzą.

  • 242. Data: 2016-09-04 18:25:04
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 4 Sep 2016 07:37:19 -0700 (PDT), Lisciasty

    > dlatego nie wiem czy 1f jest jakoś
    > znacząco tańsze.

    Zależy gdzie. U mnie 3f są droższe od 1f o 300 zł.
    Dylematu szczególnego nie mam.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 243. Data: 2016-09-04 19:23:36
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu niedziela, 4 września 2016 18:24:09 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:
    > Zależy gdzie. U mnie 3f są droższe od 1f o 300 zł.
    > Dylematu szczególnego nie mam.
    Chyba nie zależy.
    Jakoś odgórnie to uregulowali

  • 244. Data: 2016-09-05 14:13:21
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 1 Sep 2016 10:46:16 -0700 (PDT), Lisciasty

    Ops. umknął mi Twój post.

    > To na pewno jest prawdziwe ale raczej dla mniejszych chałup, mam wrażenie...

    Moga być większe domy, tylko z niższym zużyciem. ;) Z tego co liczyłem
    CO+CWU już poniżej 7MWh/rok opłaca się grzanie prądem w 2T, a jak
    uwzględnić dodatkowo zaciąganie kredytu na budowę (co za tym idzie wzięcia
    kredytu także na inwestycje w inne źródła typu Pc/gaz), to jeszcze więcej
    można przyjąć, nawet 8 czy 9.

    > Powierzchnia użytkowa to jakieś 230m2 (nie liczę w tym kotłowni i garażu),
    > zapotrzebowanie na poziomie 7kW. Pompa 10kW, dolne źródło wciąż w planach,
    > mają robić na dniach. 2 odwierty po 100m, łącznie wydajność źródła na poziomie
    > 13kW, więc może zrobią płytsze i tańsze. A może zostawię jak jest
    > i będzie zapas...
    > Koszt pompy 16k, koszt dziur z oprzyrządowaniem i płynem 20k.

    Wg mnie przewymiaorwanie wymiennika, szczególnie stosunkowo drogich
    odwiertów, nie ma podstaw ekonomicznych. Ma sens tylko jako aspekt
    psychologiczny inwestora -- że nie zabraknie ciepła. ;)

    Ja też będę na pompie ecopol albo ekontech robić system. Rozważałem HCT,
    ale one są ponoć na tzw. "oryginalnych" irlandzkich copelandach i kosztują
    3-4k więcj. Stwiedziłem, że nie będę za "oryginalność" tyle przepłacać.

    Jakieś chłodzenie przewidujesz z tych odwiertów, pasywne albo aktywne?

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 245. Data: 2016-09-05 15:00:05
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 5 września 2016 14:12:27 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:
> [...]
    > kredytu także na inwestycje w inne źródła typu Pc/gaz), to jeszcze więcej

    Ja mam "większy dom" i mi wychodzi zużycie 20MWh (bez uwzględnienia pompy).
    Niespecjalnie widzę możliwość zmniejszenia tego zużycia, a dawać 30cm
    styro jakoś mi się nie widzi.

    > Wg mnie przewymiaorwanie wymiennika, szczególnie stosunkowo drogich
    > odwiertów, nie ma podstaw ekonomicznych. Ma sens tylko jako aspekt
    > psychologiczny inwestora -- że nie zabraknie ciepła. ;)

    To jest jeszcze do zrobienia, dziur póki co nie ma. Wyjdzie w trakcie
    wiercenia, czy jest optymistycznie (mokro) czy raczej nie bardzo.
    Jak będzie sucho, to z tych dwóch dziur po 100m mogę mieć w skrajnych
    warunkach np. 5kW. Więc to czy to jest przewymiarowane póki co
    mówić nie można.

> [...]
    > 3-4k więcj. Stwiedziłem, że nie będę za "oryginalność" tyle przepłacać.

    To daj znać co w końcu wybrałeś.

    > Jakieś chłodzenie przewidujesz z tych odwiertów, pasywne albo aktywne?

    Mam zrobione takie fiku-miku w kotłowni, że jak przestawię zaworki
    to glikol przed wejściem do pompy przełazi przez wymiennik ciepła,
    gdzie też jest możliwość puszczenia obiegu podłogówki.
    Zresztą, przeca mam nabazgrany schemat, zrobiony na podstawie
    schematu Ecopola :

    http://lisciasty.firehost.pl/kotlownia.pdf

    Latem liczę, że ciut poprawi się COP grzania wody, jak podłogówka
    odda trochę ciepełka do obiegu ;) Ale to raczej takie podejście
    experymentalne, jak nie wyjdzie to trudno, będę w plecy koszt
    wymiennika i paru zaworów.

    L.

  • 246. Data: 2016-09-05 18:48:29
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2016-09-04 o 17:08, Kris pisze:

    > Tylko że przy prądzie wypadałoby liczyć tylko skłądniki zmienne= bo od stałych
    ucieczki nie ma w przeciwieństwie do gazu.

    Nigdzie nie ma, nawet jak płacisz abonament telefoniczny, to masz stałe
    opłaty, i oczywiście wszystkie one wpływają na całkowity koszt medium.

    > Ale co znaczy darmo?
    > Przy poziomym to koszt rury-2zł(?) razy ilość metrów, jej zakopania(chyba więcej
    jak 2tys nie powinno wyjść za 2 dni pracy minikoparki) i glikol

    Tylko, że nie każdy ma możliwość używania poziomego, ja nie miałem i
    odwierty szły już w dziesiątki tysięcy złotych, więc podziękowałem, tym
    bardziej, że przyłącze gazu miałem w PGNiG za standardową stawkę, coś
    między 1500 a 2000zł.

    > Przy gazie może przyłącze kosztować 2tys a może 22tys bo to zależy od odległości
    > Przyłącze prądu to 2,2 tys i tu cudów nie ma

    Dla prądu, też zależy od odległości, tyle tylko, że prąd jest częściej
    bardziej dostępny. A że bez prądu dziś żyć nie można, to każdy szuka
    działki żeby prąd i woda były w miarę blisko i tanio, gaz i kanalizacja
    sanitarna schodzą na dalszy plan.

  • 247. Data: 2016-09-05 18:58:52
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 5 Sep 2016 06:00:05 -0700 (PDT), Lisciasty

    > Ja mam "większy dom" i mi wychodzi zużycie 20MWh (bez uwzględnienia
    > pompy). Niespecjalnie widzę możliwość zmniejszenia tego zużycia, a dawać
    > 30cm styro jakoś mi się nie widzi.

    To coś mi się nie składa do kupy zużycie w stosunku do mocy... Znaczy ja
    mam straty niecałe 6.5 kW przy 9MWh/rok na CO. Dla 12 MWh/rok z CWU też
    zakładam moc PC GW na 8-10 kW.

> [...]
    > Jak będzie sucho, to z tych dwóch dziur po 100m mogę mieć w skrajnych
    > warunkach np. 5kW. Więc to czy to jest przewymiarowane póki co

    OK, założyłem błędnie, że geologia już była robiona.

    > To daj znać co w końcu wybrałeś.

    Z tym się jeszcze zejdzie, bo dopiero teraz papiery składam.

> [...]
    > gdzie też jest możliwość puszczenia obiegu podłogówki.
    > Zresztą, przeca mam nabazgrany schemat, zrobiony na podstawie

    Ty mi tu schematami nie rzucaj, bo i ja schemat mam ;)
    http://emide.pl/schemat.pdf

    Tylko trochę bardziej złożony, bo pasywnie i podłogą nie chcę chłodzić.

> [...]
    > odda trochę ciepełka do obiegu ;) Ale to raczej takie podejście
    > experymentalne, jak nie wyjdzie to trudno, będę w plecy koszt

    Szczerze, IMO szkoda kasy na ten wymiennik wydawać jeśli nie zamierzasz
    tego zrobić porządnie, tzn. faktycznie chłodzić podłogą. W ten sposób nie
    spowodujesz aby to miało szanse się w jakikolwiek sposób zwrócić (czy to na
    chłodniejszym domu, czy lepszym COPie).

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 248. Data: 2016-09-05 19:27:51
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 5 września 2016 18:57:59 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:
    > To coś mi się nie składa do kupy zużycie w stosunku do mocy... Znaczy ja
    > mam straty niecałe 6.5 kW przy 9MWh/rok na CO. Dla 12 MWh/rok z CWU też
    > zakładam moc PC GW na 8-10 kW.

    A co ma zużycie do mocy?
    Moc się szacuje dla temperatury obliczeniowej dla danej strefy klimatycznej,
    u mnie to jest -18 st. C.
    Projektowe obciążenie cieplne wychodzi mi w tej chwili 7,25kW (przenikanie
    i wentylacja 6,48kW, CWU 0,76kW).

    Energia użytkowa na ogrzewanie i wentylację 19tys. kWh, na CWU 3tys. kWh.
    Użytkowa, czyli bez uwzględnienia pompy.
    Końcowa na ogrzewanie, wentylację, CWU i urządzenia pomocnicze
    wychodzi na poziomie 9tys. kWh.

    > OK, założyłem błędnie, że geologia już była robiona.

    Była. Ale jako odniesienie mieli jakieś 3 marne dziury
    o głębokości 15-25m, zrobione gdzieś w okolicy.
    Tak więc zakładam ostrożnie, że nikt nie wie co będzie poniżej tych 25m.

    > Ty mi tu schematami nie rzucaj, bo i ja schemat mam ;)
    > http://emide.pl/schemat.pdf

    No pikny, ja swój rzuciłem żeby mniej gadać.

> [...]
    > spowodujesz aby to miało szanse się w jakikolwiek sposób zwrócić (czy to na

    No zamierzam chłodzić podłogą, a czym się różni chłodzenie podłogą
    od faktycznego chłodzenia podłogą? :P
    I dlaczego miałoby się nie udać? W szczytowe upały potrzebuję jakieś
    3kW mocy chłodniczej, tyle chyba wycisnę z 230m2 podłogi.

    L.

  • 249. Data: 2016-09-05 19:38:42
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu niedziela, 4 września 2016 17:08:36 UTC+2 użytkownik Kris napisał:
    > Ale co znaczy darmo?
    > Przy poziomym to koszt rury-2zł(?) razy ilość metrów, jej zakopania(chyba więcej
    jak 2tys nie powinno wyjść za 2 dni pracy minikoparki) i glikol

    Liczy się zawsze kreatywnie, a potem i tak wychodzi ile ma wyjść.
    Rury za 2 zeta/m to bym się bał użyć szczerze mówiąc. Taka z jakąś grubszą
    ścianką to koło 3 zeta. Razy kilometr to mamy 3 tys. Glikol jakieś 2,4 tys.
    Koparka 2 tys. Duperele w kotłowni (naczynie przeponowe, jakieś zawory
    i inne ciulstwa z 1000). Wychodzi 8,5 tys. Czyli jak się doliczy
    zapas na "okurfazapomniałemjeszczeotym" to będzie dyszka.
    Tak to u mnie mnie więcej wychodziło.
    A odwiert 2x100 ze studnią, glikolem, sondami, duperelami w kotłowni,
    podłączeniem, zalaniem i gwarancją mam za 20 tys.
    Dużo. Ale bez demolki działki, no i parametry z 5x lepsze (wciąż piszę
    o moim przypadku).

    L.

  • 250. Data: 2016-09-05 20:08:21
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 5 września 2016 18:48:35 UTC+2 użytkownik nadir napisał:
    > Nigdzie nie ma, nawet jak płacisz abonament telefoniczny, to masz stałe
    > opłaty, i oczywiście wszystkie one wpływają na całkowity koszt medium.

    Od opłat stałych w gazie można uciec. Ja np za gaz żadnego abonamentu nie płacę;)
    > Tylko, że nie każdy ma możliwość używania poziomego, ja nie miałem
    Bo i nie ma jednego najlepszego rozwiązania, zależy kto jak tam ma indywidualnie.

    > odwierty szły już w dziesiątki tysięcy złotych, więc podziękowałem, tym
    > bardziej, że przyłącze gazu miałem w PGNiG za standardową stawkę, coś
    > między 1500 a 2000zł.

    To pewnie bez dwóch zdań gazem wyjdzię u Ciebie taniej. Trzeba by to przeliczyć tak
    na 20 lat
    > Dla prądu, też zależy od odległości,

    Chyba nie. Energetyka w granicy działki stawia za 1,5- 2,2 tys w zależności od
    zamówionej mocy
    >tyle tylko, że prąd jest częściej bardziej dostępny. A że bez prądu dziś żyć >nie
    można, to każdy szuka działki żeby prąd i woda były w miarę blisko i >tanio, gaz i
    kanalizacja
    Prąd najważniejszy, woda można swoja studnie bić, ścieki tu jest kilka możliwości,
    gaz obowiązkowy nie jest