  • 71. Data: 2020-09-15 09:55:02
    Temat: Re: PLC a elektrozawory
    Od: budynPL <b...@g...com>

    W dniu wtorek, 15 września 2020 09:24:12 UTC+2 użytkownik Mateusz Viste napisał:

    > Że źle wygląda czy jest niebezpieczne to jedno - mnie bardziej
    > zastanawia kto to wszystko powyrywa żeby zrobić normalnie, jeśli jutro
    > wpadniesz pod autobus. I jakich epitetów się rodzina przy okazji od
    > tego kogoś nasłucha o nieboszczyku.

    "a czterdzieści razy ojciec mi mówił, żebym się tym zainteresował..." :-)

    ale znów - masz rację - za parę lat cały dach powinien iść w fotowoltaikę i zamiast
    wynalazków zapewne będzie pompa ciepła.

    b.

  • 72. Data: 2020-09-15 10:12:55
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 15 Sep 2020 07:34:13 +0200, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
    > Jak sobie wyobrażasz połączenie tego wszystkiego drutem? Druty są
    > sztywne i sprężynują. Pod wpływem naprężeń złączki by się
    > rozłączały,
    > albo wręcz uszkodziłyby płytę elektroniki.

    I nie dowiem się jak rozwiązać ten problem z drutem.... Nie pytam pod
    kątem automatyki i szaf sterowniczych. W domu w ścianach nie ma linki
    ale jest drut, który wchodzi do szaf rozdzielczych i trzeba go
    połączyć, często się właśnie zdarza, że trzeba podłączyć różne
    przekroje w jednym zacisku aparatury modułowej i jest z tym problem.

    --
    Marek

  • 73. Data: 2020-09-15 10:21:28
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 15 Sep 2020 07:58:36 +0200, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
    > Tak więc kolego nie myl "chińskich tabletów" z "panelami HMI" czy z
    > komputerami przemysłowymi. To są całkiem różne technologie.

    W którym miejscu je pomyliłem? Opisuje alternatywę, która świetnie
    działa. Taki projekt "PLC outside", ktory oszczędza dziesiątki (jak
    nie setki) pln. Mam właśnie dokładnie jak to opisałeś "chińskie"
    tablety, switche na nawet AP wifi bo przecież tablet komunikacyjnie
    jest bezprzewodowy. I działa to bez problemów już wiele lat.

    --
    Marek

  • 74. Data: 2020-09-15 12:20:19
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-09-15 o 10:12, Marek pisze:

> [...]
    > połączyć, często się właśnie zdarza, że trzeba podłączyć różne
    > przekroje w jednym zacisku aparatury modułowej i jest z tym problem.

    To trzeba było sprecyzować pytanie, a nie nawiązywać do moich skrzynek z
    automatyką.

    Jeżeli zaś pytasz o rozdzielnice elektryczne to załatwia się te tematy w
    banalny sposób blokami rozdzielczymi, a bloki łączy się pojedynczym
    przewodem z zaciskami aparatów.

    https://www.google.com/search?client=opera&q=blok+ro
    zdzielczy&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

  • 75. Data: 2020-09-15 12:35:44
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 15 Sep 2020 12:20:19 +0200, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
> [...]
    > przewodem z zaciskami aparatów
    > https://www.google.com/search?client=opera&q=blok+ro
    zdzielczy&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

    Nie no ręce opadają. Serio myślałeś że ja się pytam o taki banał jak
    blok rozdzielczy, który nie załatwia tego co chce uzyskac? Żeby dwa
    przewody o drastycznie różnym przekroju połączyć w _zacisku modułu_
    mam wprowadzać dodtakowy element, do którego trzeba przeprowadzić
    dodatkowy przewód (moduł- blok) żeby dwa inne połączyć z tym modułem.
    Nie wspominając o tym, że często nie ma miejsca na dodatkowy blok.
    Pytam grzecznie jeszcze raz: połączenie ma być NA zacisku modułu bez
    wprowadzania dodatkowego bloku i dodatkowych przewodów.
    Są jakieś tuleje wyrównujące przekrój? Zaciski przejściowe? Np tuleja
    zakładana na drut 1.5mm2 wyrównuje do przekroju 6mm2 i w ten sposób
    można bez problemu dwa przewody o takim samym przekroju podłączyć w
    zacisk modułu.
    Na pewno coś takiego jest, mam 21 wiek i wszystko już jest wymyślone.

    --
    Marek

  • 76. Data: 2020-09-15 12:42:21
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-09-15 o 12:35 +0200, Marek napisał:
> [...]
    > przeprowadzić dodatkowy przewód (moduł- blok) żeby dwa inne połączyć
    > z tym modułem. Nie wspominając o tym, że często nie ma miejsca na

    Żadnego magicznego rozwiązania nie znam, zapytam tylko z czystej
    ciekawości: jaki jest praktyczny przykład kiedy zachodzi potrzeba
    połączenia przewodów o "drastycznie różnych" przekrojach w jeden moduł
    instalacji domowej?

    Mateusz

  • 77. Data: 2020-09-15 12:56:31
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-09-15 o 12:35, Marek pisze:
> [...]
    > zacisk modułu.
    > Na pewno coś takiego jest, mam 21 wiek i wszystko już jest wymyślone.

    Przecież masz do dyspozycji przeróżne tulejki cienko i grubościenne.
    Ponadto można przewody skręcać. Są do tego nawet specjalne przyrządy
    https://www.gotronik.pl/narzedzie-do-skrecania-przew
    odow-typu-drut-p-6378.html

    Po skręceniu można dodatkowo zacisnąć tulejkę.

    Tyle, że są to połączenia nierozłączalne i w razie poszukiwania awarii w
    instalacji takie połączenia będą utrudniać pracę. Trzeba będzie
    pozostawić odpowiedni zapas przewodów, aby w razie czego można było
    odciąć taką końcówkę.

  • 78. Data: 2020-09-15 13:03:15
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    > ciekawości: jaki jest praktyczny przykład kiedy zachodzi potrzeba
    > połączenia przewodów o "drastycznie różnych" przekrojach w jeden moduł

    Po to, żeby robić badziewiarstwo.

    Niestety niektórzy nie rozumieją, że wielkość zabezpieczeń dostosowuje
    się także do wytrzymałości prądowej przewodów.

  • 79. Data: 2020-09-15 13:35:38
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 15 Sep 2020 12:42:21 +0200, Mateusz Viste
    <m...@x...invalid> wrote:
> [...]
    > ciekawości: jaki jest praktyczny przykład kiedy zachodzi potrzeba
    > połączenia przewodów o "drastycznie różnych" przek

    Jasne, nie pytasz z ciekawości tylko prowokacyjnie bo głęboko
    uważasz, że problemu nie ma. Ale zignoruję tą prowokację i odpowiem
    przykładem.
    Pierwszy z brzegu przykład to podłączenie modułu sygnalizacji
    obecności napięcia, np taki:

    https://elektro-hurt.com/zamel-exta-wskaznik-zasilan
    ia-lampka-kontrolka-3f-230v-400v-led-czerwona-zielon
    a-zolta-tn-lkm-01-40,id12225.html

    Taki moduł ma zaciski max 1.5mm2. Chcę mieć sygnalizację napięcia w
    przewodzie 10mm2 który dochodzi do łącznika a sygnalizacja na być
    przed tym łącznikiem. Pod zacisk łącznika oprócz tego 10mm2 podejdzie
    1.5mm2 z tego modułu ale albo w ogóle nie złapie (bo zacisk oprze się
    o grubszy) a jak spróbuje się go ułożyć tak, żeby zacisk oba ścisnął
    to tak je sprasuje że ten 1.5mm2 się "wyciśnie". A jak się nie
    dokręci to ten 10mm2 może dostać luz i będzie się grzał.
    Jakkolwiek się nie będzie kombinować by to skręcić to zawsze będzie
    to takie sobie połączenie. Rozwiązaniem jest wyrównanie przekrojów by
    zacisk złapał równomiernie ale primo 10mm2 nie wejdzie do modułu
    sygnalizacyjnego (absurd zapalać LED przewodem 10mm2), secundo nie
    każdy zacisk przyjmujący 1x10mm2 przyjmie 2x10mm2 (akurat mam taki
    łącznik co nie przyjmuje).

    Jeśli mamy do podłączenia kilka przewodów to faktycznie blok
    rozwiązuje problem. Ale problem jest, gdy się chce monitorować
    napięcia w pojedynczych punktach jednym przewdoem i gdzie mamy tylko
    jeden przewód o wiele większym przekroju niż przewód "kontrolny.
    Jeśli mam 16 punktów ( pojedynczych) do monitorowania to mam
    zakładać 16 bloków? Absurd.

    --
    Marek

  • 80. Data: 2020-09-15 13:37:51
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 15 Sep 2020 13:03:15 +0200, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
    > Niestety niektórzy nie rozumieją, że wielkość zabezpieczeń
    > dostosowuje
    > się także do wytrzymałości prądowej przewodów.

    No właśnie! Nie powinno się pod jednym zaciskiem ściskać przewodów o
    tak skrajnym przekroju, ale czasami trzeba to zrobić by nie zaburzyć
    obciążalności przewodu o większym przekroju - więc?

    --
    Marek